Senaste nytt

American Express reseförsäkring

Guinness86

Ny medlem
Hej.

Jag är en f.d Platinum innehavare som nu stött på ett problem.

I augusti 2012 bokade jag en resa (flyg+hotel) för 12 personer med mitt Platinum till Prag, och borde således ha en bra reseförsäkring aktiverad.
I December 2012 bytte jag från Platinum till bluecard eftersom jag tyckte att årsavgiften var för hög.

När vi gjorde vår resa nu i mars så vart hemresan 2 timmar försenad P.g.a. Att CSA hade problem med ett flygplan. Vi missade då vårat tåg från Arlanda till Sundsvall. Jag kontaktade då AMEX som sa att jag personligen var ersatt upp till 2000kr, och jag bokade SAS Arl-Mid så att vi tog oss hem.
När jag kommit hem så skickade jag ersättningsanspråk på 1050kr för mig till AMEX angående transportförsening.
Fick nu svar av solid försäkring att jag inte är berättigad till ersättning P.g.a. Att bluecards försäkring inte täcker försening. Enligt dom gäller den försäkring på det kort jag nu har och inte för det kort jag betalde resan med. Hittar inget som styrker det i försäkringsvilkoren.

Hur ska jag göra? Vad gäller ?

Om man vänder på det så är det väl högs tveksamt om jag bokat med blue. Bytt till Platinum och platinums försäkring då skulle gälla. Trodde det handlade om vad jag betalat med?

Alexander Båsk
 

Alx

Medlem
Vet inte riktigt vad som gäller för Amex Plat/Blue. Men personligen tycker jag att det låter rimligt att det kort och dess försäkring man har när skadan uppstår (i detta fallet förseningen) är den som gäller. Visst är det trist, men ändå fullt förståeligt om man vänder på frågeställningen: Varför skulle ett avslutat korts försäkringar och förmåner fortfarande gälla?
 

Stefan62

Medlem
Jag föreslår att Du ringer till Amex och ställer frågan helt hypotetiskt för att se vad Du får för svar!
 

Valley

Medlem
Intressant att se vad du får för svar.
Som jag kan tolka det är det ingen "Gruppförsäkring" i den bemärkelse som jag anser ordet innebär som gäller för Platinum
(man bytte avtalsvillkor någon gång under 2012)

"Förutsättningarna för att försäkringen skall vara gällande Gruppförsäkringen är gällande endast med ett gällande Platinum Card-kort. Gruppförsäkringen är inte gällande:
1) om kortinnehavarens Platinum Card-kort har sagts upp; eller om"

Eller för att gå vidare i övriga villkor
"2) Vilka omfattas av Platinum Card-reseförsäkringen: Alla inne-
havare av ett Platinum Card och alla innehavare av ett paral- lellkort samt deras Familjemedlemmar, inklusive barn under 25 år. Förutom dessa gäller reseförsäkringen den Försäkrades barnbarn under 25 år, då dessa reser tillsammans med den För- säkrade."

Att jämföra med det Corp Card jag kör med.
"Försäkrad definieras enligt följande:
1. Innehavare av ett giltigt American Express Corporate Card, eller Resenär vars resa betalats med American Express Business Travel Account resekonto, utfärdat av den svenska filialen till American Express Services Europe Ltd."

och för att göra det lite svårare (Corp)
"Observera särskilt att för att försäkringen ska gälla:
- måste 100 % av den försäkrade resan vara betald med ett American Express Corporate Card eller via ett American Express Business Travel Account
- resorna måste göras med allmänt färdmedel, dvs. färdmedel som har tillstånd att ta betalande passagerare för luft-, mark- eller sjötransport
- Försäkringen gäller inte när biljetten är delvis betald med bonuspoäng"

Här måste något nytt ha hänt. Är tämligen säker på att jag under förra Amexsejouren även kunde köra bil själv till flyget och få ersättning om något hände på vägen som gjorde att jag missade flyget
 

vicce

Medlem
Guiness86, du skriver i ditt första inlägg att du var i kontakt med Amex och att de då sa att du fick ersättning upp till 2000:-? Ändrade de sig sedan för att senare ge dig ersättning i form av goodwill?
 

benson

Medlem
Ställde följande fråga i en annan grupp men inser nu att den hör bättre hemma här: Hur vet Amex att man betalat minst 75% av uppehället med deras kort? De vet ju inte vilket belopp jag spenderat med andra kort. Det är inte självklart att man kommer upp i 75% ens om man använder Amex där det går. Bankomatuttag antar jag ej räknas in de 75 procenten? Vill inte ringa och fråga för då kanske jag väcker den björn som sover och blir noggrannare kollad om jag råkar ut för en skada.
 

Dr. Miles

Expert
Ställde följande fråga i en annan grupp men inser nu att den hör bättre hemma här: Hur vet Amex att man betalat minst 75% av uppehället med deras kort? De vet ju inte vilket belopp jag spenderat med andra kort. Det är inte självklart att man kommer upp i 75% ens om man använder Amex där det går. Bankomatuttag antar jag ej räknas in de 75 procenten? Vill inte ringa och fråga för då kanske jag väcker den björn som sover och blir noggrannare kollad om jag råkar ut för en skada.

Vid skadeanmälan måste (inte alltid, för de är schyssta) du skicka kvittot som styrker att du har betalat med Amex.
(Jag brukar skicka kopia av Amex kontouttdrag och e-ticket kopia.)
Om summan inte stämmer blir det ganska uppenbart att man inte har betalat hela summan och de kan väl räkna om det var minst 75% eller inte.
 

benson

Medlem
Frågan gällde inte biljettkostnaden utan uppehället. Med platinum och centurion räcker det inte med att betala 75% av biljetterna utan även 75% av uppehället på resmålet måste betalas med Amex.
 
Toppen