Senaste nytt

American Express reseförsäkring

Stefan62

Medlem
Frågan gällde inte biljettkostnaden utan uppehället. Med platinum och centurion räcker det inte med att betala 75% av biljetterna utan även 75% av uppehället på resmålet måste betalas med Amex.

Undrar om det inte är en liten missuppfattning här...

Om jag köper biljetter och betalningen sker med Amex till minst 75% så gäller försäkringen - även om jag blir bjuden på uppehälle etc av någon som t ex har VISA.

Men menar Du att Du tar Dig till ett resmål utan att ha betalt själva resan med Ditt Amex så är jag tveksam till att villkoren gör att själva uppehållet är "försäkrat".

Under mars månad reste jag till Florida och kollade med Amex innan avresa om vad som gällde och svaret blev att flygbiljetten/-erna enkel/t.o.r. ska vara betalda med Amex och vad Du gör sedan är ointressant. Har Du köpt en enkel biljett så gäller försäkringen själva res-delen plus upp till 90 dagar om avsikten är att Du ska resa till utgångspunkten/-landet igen. Observera att försäkringen fölängs inte genom att köpa en biljett vidare någonstans och den förnyas/förlängs inte heller om Du köper en enkel biljett hem, utan då är det bara själa resedelen som är försäkrad.

(Något som avhandlats i en annan tråd för några månader sedan är ett fall då man är stadigvarande bosatt utomlands, men har ett svenskt Amex. Då gäller försäkringen enligt villkoren från det att Du lämnat Sverige med ett färdmedel som är betalt med Amex till 75%. Men Du kan t ex inte vara bosatt en längre tid i ett annat land och göra resor med en annan utgångspunkt än Sverige och därmed få en giltig försäkring såvida det inte är en resa i resan som köps under den första försäkringsperioden.)
 

benson

Medlem
Tack Stefan62 för ditt utförliga svar men så här står det i försäkringsvillkoren: "Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng". Har betalt mer än 75% av biljettkostnaderna t o r med Amex men beroende på lokala förhållanden på resmålet och pga att Amex i Sverige emellanåt misstänker bedrägeri är det inte säkert att 75% av uppehället blir betalt med Amex. Jag måste utgå från att de skriftliga försäkringsvillkoren gäller även om det tydligen går att få andra besked muntligen.

(Är på semester på Filippinerna. Philippine Airlines accepterar ej Amex. De två största varuhuskedjorna accepterar i princip Amex men det funkar inte i alla kassor och man vet inte på förhand i vilka. Många resorts tar inte kort överhuvudtaget och de som gör det vill ha extra betalt om man betalar med kort. Samma sak gäller om man hyra bil med chaufför.)
 

mry

Medlem
Står det inte någon stans i de villkoren att om de inte acepterar betalning med kort att man kan ta ut pengar på kortet och betala kontant?

Det gör det i villkoren för andra kreditkort har jag sett...
 

Stefan62

Medlem
"Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng."

Vid direkt fråga till Amex så avser ovanstående formulering en paket-resa alternativt charter-resa. Resan kan vara endast en tur och retur-biljett med flyg, båt tåg etc.
 

benson

Medlem
Nyss hemkommen ringde jag också Amex försäkringsavdelning och fick ett annat svar: Enligt damen jaq pratade med räcker det inte alls att betala flyget med Amex. Även hotellet måste betalas med Amex och det gäller även om man inte köpt paketresa. Allt som är förbokat från Sverige måste också betalas med Amex. Övriga utgifter kan man betala hur man vill. Hon motsade dock detta genom att påstå att om man åker till Orlando i avsikt att besöka Disney World så måste man betala inträdet med Amex. (Hur vet Amex varför jag åker till Florida?) Ytterst beklagligt att man får olika svar beroende på vem man frågar. Kommer inte att sätta mig i situationen att jag inte med 100% säkerhet vet att försäkringen gäller. Tyvärr kan det därför ibland bli nödvändigt att betala med något annat kort som har tydligare regler.
 

thh

Medlem
Nyss hemkommen ringde jag också Amex försäkringsavdelning och fick ett annat svar: Enligt damen jaq pratade med räcker det inte alls att betala flyget med Amex. Även hotellet måste betalas med Amex och det gäller även om man inte köpt paketresa. Allt som är förbokat från Sverige måste också betalas med Amex. Övriga utgifter kan man betala hur man vill. Hon motsade dock detta genom att påstå att om man åker till Orlando i avsikt att besöka Disney World så måste man betala inträdet med Amex. (Hur vet Amex varför jag åker till Florida?) Ytterst beklagligt att man får olika svar beroende på vem man frågar. Kommer inte att sätta mig i situationen att jag inte med 100% säkerhet vet att försäkringen gäller. Tyvärr kan det därför ibland bli nödvändigt att betala med något annat kort som har tydligare regler.

Väldigt svårt att tro att det är tanken då mitt VISA ger mig sjukförsäkring för "rimliga och nödvändiga kostnader för akutsjukvård" om jag betalar 50% av flygresan med VISA och är tillbaka i Sverige inom 40 dagar eller något liknande.

Amex plat kunder brukar hylla försäkringen och borde inte vilja ha sämre villkor än ett random VISA kreditkort handelsbanken inte ens tar betalt för?
 

Stefan62

Medlem
Nyss hemkommen ringde jag också Amex försäkringsavdelning och fick ett annat svar: Enligt damen jaq pratade med räcker det inte alls att betala flyget med Amex. Även hotellet måste betalas med Amex och det gäller även om man inte köpt paketresa. Allt som är förbokat från Sverige måste också betalas med Amex. Övriga utgifter kan man betala hur man vill. Hon motsade dock detta genom att påstå att om man åker till Orlando i avsikt att besöka Disney World så måste man betala inträdet med Amex. (Hur vet Amex varför jag åker till Florida?) Ytterst beklagligt att man får olika svar beroende på vem man frågar. Kommer inte att sätta mig i situationen att jag inte med 100% säkerhet vet att försäkringen gäller. Tyvärr kan det därför ibland bli nödvändigt att betala med något annat kort som har tydligare regler.

Är Du säker på att Amex-personen förstått frågan?

Jag åker till Florida och bor hos en gammal bekant. Allt jag gör i Florida betalas med VISA alternativt att jag blir bjuden...

Försäkringen gäller om Du betalt "resan" med Amex och det behöver inte vara en flygresa.
 

agehall

Medlem
Det låter som att benson fick prata med en riktigt dålig sommarvikarie. Det är resan som ska betalas med amex, inte uppehälle etc.
 

benson

Medlem
Men de uppgifter jag fick stämmer rätt bra med texten i försäkringsvillkoren "Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng.". Får väl ringa och kolla igen innan det är dags för nästa resa. Om bara försäkringen gäller är den ju suverän och ett starkt argument för platinumkortet.
 

Valley

Medlem
Det låter som att benson fick prata med en riktigt dålig sommarvikarie. Det är resan som ska betalas med amex, inte uppehälle etc.

Har precis ett case där upphället (Hotellet) är betalt med Amex och resan dit sker med firmabilen. Olyckshändelse ställde till det lite på vägen till Hotellet.
Amexförsäkringen gäller för sjukvårdsdelen och om jag inte kunnat utnyttja hotell och andra aktiviteter som betalts med Amex-kortet hade jag fått igen för dem också. Enda kravet var att jag inte befann mig på hemorten
Använder Business Gold
 
Toppen