Senaste nytt

American Express Platinum - nytt kort på gång (USA)

NotRyan

Medlem
Visst är det så, och det skall det naturligtvis göras så långt det går. Men varför ta fram en lösning som tvingar oss ännu icke handikappade att bli handikappade för att kunna köpa en biljett? Hade man tänkt igenom designen från början så hade även vi normallånga människor kunnat stå som vanligt och knappa in koder och dylikt. Den andra tryckkänsliga skärmen är inte insänkt i maksinen utan är lätt att manövrera ståendes upp såväl som sittandes ner. Känns lite som en kombination av hämnd mot oss som inte är handikappade och att det viktiga är inte att någon kan ha det bra utan att ingen skall ha det sämre än någon annan...
(Ja, jag har stör mig länge på dessa dj***a biljettautomater från helvetet...)
Du får väl tänka på att dom rullstolsbundna också skall kunna använda automaterna, då känns det nog bättre...
 

RickardG

Medlem
Du får väl tänka på att dom rullstolsbundna också skall kunna använda automaterna, då känns det nog bättre...
Problemet brukar inte vara höjden i sig, utan att det ofta är kombinerat med ett insynsskydd för tangentbordet som gör att det blir svårt att se uppifrån. Två olika lagkrav/branschkrav som inte går väl ihop tyvärr.
 

mtlmr

Medlem
Det är ju precis så att de missade hela "chip bandwagon", som Sverige satsade stort på. Nu är våra system good enough och har därför inte lika bråttom att införa nästa system.

Sedan kan man diskutera om det egentligen är framåt eller bakåt men det är en annan sak :) Det är ju onekligen modernt. Och de ligger också före med t.ex. ApplePay och AndroidPay, som ju är en variant på det.

Contactless ligger de dock hyfsat långt fram med, det är rätt -- även om de ligger långt efter t.ex. England. Men generellt sett ligger de efter på det mesta andra :)
 

rlager

Medlem
Centurion korten har väl dessutom varit lite tjockare än vanliga kort och har pajat flertalet kortläsare runt om i Sverige i alla fall. Ingen aning om detta kort är lika dant

Stämmer. Centurion är i metall sedan många år. I alla fall det amerikanska Centurion.
 
Pratade med Amex i ett annat ärende och passade på och fråga huruvida även den svenska marknaden skulle erbjudas metallkort, detta var dock inget dom hade någon information om i nuläget. Så det förblir plastic-fantastic ett tag till ;)
 

Drott

Medlem
Jag passade på att lägga in en förfrågan till dom om detta och amex-medarbetaren medgav att detta var något de förstod var efterfrågat men att dom inte hade information om detta. Det skyndar sig säkert om flera bra kunder påtalar detta för Amex.

Någon här skrev att centurion-konceptet urvattnas och det är ju till viss del sant men samtidigt så kunde Amex plantinum säkert ha det bra av att visuellt och känslomässigt särskilja sig från alla andra Platinumkort som bankerna skickar ut. Jag hade väl själv hellre också fått mer perks, men jämför man amex perks med de andra korten på marknaden i Sverige är det fortfarande milsvid skillnad (sa upp mitt Platinum hos en svensk bank då dom ytterligare försämrat villkoren på både försäkringar och återbäring avsevärt - bytte från fondåterbäring till någon rabatttrams, och för Eurocard försvann dne en gång så bra Grand Hotell-rabatten för lääängesedan...)

Edit: Noterade att detta var mitt första inlägg - tack för ett bra forum! Har följt det passivt under lång tid :)
 
Man kanske måste ha metal kort i sverige inte så att apple pay kommit till sverige ännu fast man har köpt telefon och klocka med den funktionen.
Om apple pay kommer till sverige kommer det att funka med amex då?
 
Toppen