Senaste nytt

American Express Platinum - nytt kort på gång (USA)

igelkotten

Medlem
Det har inget att göra med huruvida de vill spara på kvitton eller inte. Amerikanerna ligger bara efter i teknikutvecklingen, eller snarare användningen av modern teknik. Liksom de flesta andra länder i världen. :)

Nja, är betydligt vanligare med kontaktlösa betalterminaler där än i Sverige...
 

mha321

Medlem
Nja, är betydligt vanligare med kontaktlösa betalterminaler där än i Sverige...
Sedan kan man diskutera om det egentligen är framåt eller bakåt men det är en annan sak :) Det är ju onekligen modernt. Och de ligger också före med t.ex. ApplePay och AndroidPay, som ju är en variant på det.

Contactless ligger de dock hyfsat långt fram med, det är rätt -- även om de ligger långt efter t.ex. England. Men generellt sett ligger de efter på det mesta andra :)
 

Jönsson

Medlem
Nja, är betydligt vanligare med kontaktlösa betalterminaler där än i Sverige...
Varför vi inte har infört kontaktlösa system i samma utsträckning beror nog mer på att våra system redan är så snabba. Jämför man svenska terminaler med majoriteten av de i andra länder så är de svenska terminalerna lsasersnabba. Vi har helt enkelt inte haft något springande behov av att införa kontaktlösa system i samma utsträckning. I butiker där man har velat ha en hög throughput så har man dock ofta installerat kontaktlösa system. En annan bidragande faktor är att de kontaktlösa systemen är något dyrare, vilket leder till minskade marginaler. Där är bankerna helt ansvariga.
 

igelkotten

Medlem
Jag tycker det är direkt löjligt att jag kan handla för många tiotusentals kronor på någon sekund men ska jag parkera för en tia kan det ta en minut eller mer. :mad:

I Uppsala är automaterna för att köpa bussbiljetter lika långsamma. Hänt en gång att jag missat bussen när jag försökte köpa biljett 1 minut innan bussen kom, för att maskinen på riktigt tog 2-3 minuter.

Varför vi inte har infört kontaktlösa system i samma utsträckning beror nog mer på att våra system redan är så snabba. Jämför man svenska terminaler med majoriteten av de i andra länder så är de svenska terminalerna lsasersnabba. Vi har helt enkelt inte haft något springande behov av att införa kontaktlösa system i samma utsträckning. I butiker där man har velat ha en hög throughput så har man dock ofta installerat kontaktlösa system. En annan bidragande faktor är att de kontaktlösa systemen är något dyrare, vilket leder till minskade marginaler. Där är bankerna helt ansvariga.

Du har säkert rätt till viss del. Men vill ändå inflika att inget icke-kontaktlöst system är lika snabbt som att dra magnetremsan i USA, exempelvis 7-eleven... Där är betalningen godkänd innan man swipeat klart ;) Det handlar nog främst om vilka lagkrav det finns. I Sverige är det krav på chip ifall butiken inte vill stå risken för falska/stulna kort. I USA är det inte så (antar jag), och då har de typ hoppat över chippet och gått direkt på kontaktlösa terminaler.

Motsatte mig mest påståendet att Sverige går i bräschen för "modern teknik" till skillnad från "USA och andra länder". Många popup-butiker, foodtrucks med mera använder system som är klart mer smidiga och snabbare och mindre än den svenska stoltheten iZettle, till exempel Square. Men nu är vi väldigt OT! :)
 

Abbs

Medlem
I Uppsala är automaterna för att köpa bussbiljetter lika långsamma. Hänt en gång att jag missat bussen när jag försökte köpa biljett 1 minut innan bussen kom, för att maskinen på riktigt tog 2-3 minuter.



Du har säkert rätt till viss del. Men vill ändå inflika att inget icke-kontaktlöst system är lika snabbt som att dra magnetremsan i USA, exempelvis 7-eleven... Där är betalningen godkänd innan man swipeat klart ;) Det handlar nog främst om vilka lagkrav det finns. I Sverige är det krav på chip ifall butiken inte vill stå risken för falska/stulna kort. I USA är det inte så (antar jag), och då har de typ hoppat över chippet och gått direkt på kontaktlösa terminaler.
Nu är jag inne på 7-eleven vid Tekniska nästan varje dag och där är det kontaktlös betalning som gäller, nog snabbare än att dra magnetremsan ;)
 

jsn

Medlem
I Uppsala är automaterna för att köpa bussbiljetter lika långsamma. Hänt en gång att jag missat bussen när jag försökte köpa biljett 1 minut innan bussen kom, för att maskinen på riktigt tog 2-3 minuter.
Och är man längre än 130cm så får man garanterat skjuten rygg varje gång man försöker använda dessa tortyrredskap :mad: Maken till dum placering av kortläsarterminalen har jag inte sett, indragen drygt en dm från utsidan så man måste stå dubbelvikt för att kunna se vad den säger.
 

RickardG

Medlem
Och är man längre än 130cm så får man garanterat skjuten rygg varje gång man försöker använda dessa tortyrredskap :mad: Maken till dum placering av kortläsarterminalen har jag inte sett, indragen drygt en dm från utsidan så man måste stå dubbelvikt för att kunna se vad den säger.
Även kallat handikappanpassning :)
Som en del bankomater i knähöjd så man behöver periskop för att slå in koden.
 

jsn

Medlem
Även kallat handikappanpassning :)
Som en del bankomater i knähöjd så man behöver periskop för att slå in koden.
Visst är det så, och det skall det naturligtvis göras så långt det går. Men varför ta fram en lösning som tvingar oss ännu icke handikappade att bli handikappade för att kunna köpa en biljett? Hade man tänkt igenom designen från början så hade även vi normallånga människor kunnat stå som vanligt och knappa in koder och dylikt. Den andra tryckkänsliga skärmen är inte insänkt i maksinen utan är lätt att manövrera ståendes upp såväl som sittandes ner. Känns lite som en kombination av hämnd mot oss som inte är handikappade och att det viktiga är inte att någon kan ha det bra utan att ingen skall ha det sämre än någon annan...
(Ja, jag har stör mig länge på dessa dj***a biljettautomater från helvetet...)
 
Toppen