Senaste nytt

American Express Gold Card - Gratis första året?

EBGGOT

Medlem
Agehall: Du får be att säga upp kortet, så får du prata med folk som har "rätt" att ta beslut ....

Vad är ett Amex SAS elite card? Och vilka benefits har det?
 
Har för mig att skillnaden mellan det vanliga SAS-kortet och Elite-kortet är lite åt samma håll som skillnaden mellan Gold och Platinum. Lite bättre försäkringsvillkor, bättre öppettider på kundtjänst, samt tillgång till concierge och resebyrå. Men jag är inte helt hundra på detaljerna.
 

rob74

Medlem
Har för mig att skillnaden mellan det vanliga SAS-kortet och Elite-kortet är lite åt samma håll som skillnaden mellan Gold och Platinum. Lite bättre försäkringsvillkor, bättre öppettider på kundtjänst, samt tillgång till concierge och resebyrå. Men jag är inte helt hundra på detaljerna.

Stämmer i det stora hela. Det där med resebyrå vet jag inte, då jag alltid bokar via andra kanaler.
Conciergeservicen (Lifestyle) har jag använt en del för restaurangbokningar och alltid fått snabb och bra service.
 

rob74

Medlem
Nu har jag pratat med AmEx. SAS/AmEx Elite card uppgraderingen bestäms av SAS, så de kunde inte tala om vad jag behöver göra för att få ett sådant. Får se om jag orkar ringa SAS och försöka ta reda på det.

Jag frågade även ifall de kan göra något angående årsavgiften och fick ett blankt nej, blev inte ens erbjuden ett presentkort som många andra blivit. Det gör mig lite sur faktiskt då jag spenderar ganska stora summor hos AmEx. (Betalade just en räkning på en bit över 100' tex.)

Det var ju intressant information att det är SAS som bestämmer det. Undrar då vad de baserar besluten på?
Kortet kostar ju 3k/år, så man får överväga om det är värt det eller ej.

De verkar vara lite inkonsistenta vad gäller det där med presentkort och årsavgift. Verkar ju som om det beror på personen man talar med om man har lycka i den förhandlingen. Har aldrig ens testat det då jag helt enkelt inte ids... AmEx är ju det enda kort jag betalar för så det bekymrar mig inte så mycket. Vi får väl se hur jag gör i år...
 

NiNE

Medlem
Varför är det SAS som bestämmer om man blir erbjuden Elite card? Fördelarna ligger väl i lifestyle-tjänsterna, och de står väl Amex för? Reseförsäkringen står väl Amex också för, inte SAS. Elite ger väl inte bättre villkor eller nivå hos SAS om jag förstår det rätt.

Någon som har någon klarhet i kriterierna? Baseras det på inkomst, årlig spend eller både och? Jag har aldrig sett ett sådant kort, verkar inte vara speciellt vanligt. Platinum (utan EB-kopplong) däremot ser man ganska ofta tycker jag.
 

Stefan62

Medlem
Nu har jag pratat med AmEx. SAS/AmEx Elite card uppgraderingen bestäms av SAS, så de kunde inte tala om vad jag behöver göra för att få ett sådant. Får se om jag orkar ringa SAS och försöka ta reda på det.

Jag frågade även ifall de kan göra något angående årsavgiften och fick ett blankt nej, blev inte ens erbjuden ett presentkort som många andra blivit. Det gör mig lite sur faktiskt då jag spenderar ganska stora summor hos AmEx. (Betalade just en räkning på en bit över 100' tex.)

Att bli erbjuden presentkort och andra alternativ är lite roulette - jag har flera bekanta som fått presentkort på upp till 1000 SEK, hotell-weekend m.m. - men jag har aldrig lyckats.
 

Ninjamasse

Medlem
Fick precis brev från Amex om kortansökan där de bjöd på 100 000 poäng vid första köpet! Det är ju skitbra tänkte jag, bara 50 000 kvar till 2-4-1....

Efter att hängt så mycket här i forumet så såg jag per automatik kopplingen till SAS eurobonus men det var ju tyvärr ett helt vanligt guldkort de erbjöd:( ...i papperskorgen med sig!
 

ALU

Medlem
Om man som jag har ett Platinum kort och ett SAS Amex som extrakort, antar jag att alla förmåner i mitt Platinum per automatik gäller då jag handlar med extrakortet?
 

rob74

Medlem
Fick precis brev från Amex om kortansökan där de bjöd på 100 000 poäng vid första köpet! Det är ju skitbra tänkte jag, bara 50 000 kvar till 2-4-1....

Efter att hängt så mycket här i forumet så såg jag per automatik kopplingen till SAS eurobonus men det var ju tyvärr ett helt vanligt guldkort de erbjöd:( ...i papperskorgen med sig!

Attans osis! Fast nu var det väl ändå poäng och inte kronor de tänkte bjuda på? ;)
Så trots 100k bonuspoäng hade du nog allt fått handla för 150 SEK, om det hade gällt för rätt kort... :)
 
Toppen