American Airlines skär ner 13000 jobb

Diskussion i 'Oneworld' startad av Jacob, 2 Februari 2012.

1. Jacob

Jacob Medlem

I november ansökte American Airlines om konkursskydd enligt chapter 11 i USA och som en följd har man nu inlett ett omfattande besparingsprogram. Antal anställda ska reduceras med 13000 från den nuvarande styrkan på 88000 anställda. Det berör 4600 mekaniker, 4200 markarbetare, 2300 flygvärdinnor och 400 piloter.

Totalt vill man reducera de årliga kostnaderna med 2 miljarder dollar och samtidigt öka intäkterna med 1 miljard dollar per år.

(Källa: Bloomberg)

2. Så man bör kanske undvika att enbart förlita sig på American Airlines längre sträckor framöver eller innebär konkursskyddet att risken är låg eller noll att de kör KK?

3. Inget flygbolag har noll risk för konkurs, men det är självklart det skadar inte att vara vaktsam.

När det gäller konkursskydd(chapter 11), så kan jag tänka mig att det finns förutbestämd tid hur länge konkursskydd gäller.
    Om din resa är inom konkursskyddsperioden bör du inte behöva vara orolig.
    T ex SAAB gick i konkurs för deras konkursskyddsperiod gick ut och fodringshavare begärde konkurs. Var det inte så?

4. Om jag flyger med British Airways och de flyger codeshare med American Airlines. Är det British Airways's uppgift att se till att jag hamnar på ersättningsflyg eller liknande i fall American Airlines skulle gå i KK?

5. Det viktigaste är vem som har biljetterat din biljett.
    Om British Airways(British Airways) har biljetterat din biljett på American Airlines(American Airlines) flyg och American Airlines konkar, då är British Airways skyldig att boka om flyg/återbetala din biljett.

Men om American Airlines har biljetterat din biljett på British Airways flyg och American Airlines konkar, så teoretiskt har British Airways ingen skyldighet att transportera dig.

6. Yes, låter rimligt! Blir antagligen en British Airways resa till Canada snart och de "codesharar" med American Airlines på några av sträckorna.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!