American Airlines konkurshotade ?

Diskussion i 'Oneworld' startad av Kricka, 4 Oktober 2011.

1. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt DN.se så ryktas det att American Airlines ev. skall ansöka om Chapter 11,
    vilket innebär något slags skydd mot konkursbegäran. Det är inte
    första (eller sista?) gången amerikanska flygbolag får problem.

American Airlines mot konkurs? - DN.SE

2. Var det inte American Airlines det enda stora flygbolag i USA som inte ansökt Chapter 11 tidigare?

3. 1 person likes this.
  4. Förlåt henrik l. Jag tog bort ditt inlägg av mistag. Jag ber om ursäkt.

Mitt svar till din inlägg är:

Rent juridiskt har Cathay Pacific inte någon skyldighet att transportera dig om American Airlines har gått i konkurs(inte konkursskydd), när du har använt miles från American AAdvantage.

När ANSETT(AN) gick konkurs för många år sedan, de andra Star Alliance flygbolag godkännde AN-plate biljetter inkl. bonusresor. Men det är ingen garanti, utan mer som goodwill.

5. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ingen fara. Så om det nu skulle gå illa får man hoppas att vännerna i alliansen fortsätter att vara vänligt inställda. Det finns väl ett närliggande fall i OneWorld med Mexicana. Dom verkar ju ha gått upp i rök. Någon som vet vad som hände där? Kan ju vara av generellt intresse vad som händer framförallt med miles om ett bolag i en allians går i konkurs.

6. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, köpte ju precis en resa med SAS där en domestic är med American Airlines dvs ORD -> DFW (CPH-ORD-DFW-IAD-CPH), om American Airlines har strul så är väl SAS fortfarande skyldiga att se till att jag hamnar på slut destinationen eller?

7. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om de köper nya plan för 40 miljarder dollar så kan det väl inte vara så farligt? Finns väl ingen "normal" ekonom som går och köper saker för 40 miljarder dollar om det är ont om pengar...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!