Senaste nytt

American Airlines AAdvantage Elite Status Challenge

henrik l

Medlem
Du är ute i god tid iaf :)

Just nu har jag typ ett tillfälle per år att bränna bonuspoäng, så då ramlar planeringen iväg, under resten av resorna under året får man samla för att hålla status:D Jag vågar väl knappt nämna att jag redan nu funderar hur jag ska få ihop till en LH F 2015:eek:
 

Elsson

Medlem
Just nu har jag typ ett tillfälle per år att bränna bonuspoäng, så då ramlar planeringen iväg, under resten av resorna under året får man samla för att hålla status:D Jag vågar väl knappt nämna att jag redan nu funderar hur jag ska få ihop till en LH F 2015:eek:

Jo men drygt 90 år innan är väl att ta i:D
 

henrik l

Medlem
Har just inlett min "utmaning. Började inte helt problemfritt. Flygningen var GOT-LHR-HKG med BA och därmed var mitt BAEC inlagt. Orkade inte ringa och ändra,utan jag gjorde detta vid incheckningen på GOT. Fick mitt AA-nr på båda boardningkorten och viftade bara med mitt BAEC-guld när jag skulle in i loungerna. Två dagar senare har jag fått flighterna in på mitt BA-konto:( Ringer BA i UK. Tydligen låg mina både nummer inne och BA låg först. Ärendet skulle gå till back-office. Inga problem att plocka bort mina flighter upplystes jag om. Idag, två dagar senare fick jag mail om man man jobbar på det och det ska vara löst inom 7 dagar. Återkommer med rapport om utfallet.
 

henrik l

Medlem
BA plockade bort poängen efter några dagar. Sedan var det bara att vänta 15 dagar efter och efterregistrera hos AA. Poängen var sedan på plats efter 3 dagar, snabbt jobbat AA. Nu blir det samma rutin igen, eftersom samma sak hände på återresan, trots att man påstod att poängen skulle gå till mitt AA-konto. Men jag kan ta strulet med tanke på att jag hamnade i CW på hemresan, lär jag inte ha gjort som statuslös hos AA:)

Däremot var det lite initialt strul i går när jag ringde BA (i UK) och ville att dom skulle ta bort poängen. Förra gången var det inga problem. Ärendet skickades direkt till back-office. Den här gången påstod agenten att han inte kunde göra något utan jag skulle kontakta det svenska numret, eftersom kortet var registrerat i Sverige. Jag stod på mig och bad honom kolla min "historia", eftersom det gick alldeles utmärkt förra gången. Efter ca 5 min väntetid och en hövligt ursäkt för dröjsmålet, konstaterade agenten att han kollat med sin supervisor: Jodå, det skulle skickas direkt till back-office och sedan skulle poängen vara borta om några dagar.

Så konklusionen är att även om det strular lite med var poängen hamnar, så löser det sig ganska smidigt och om agenten hänvisar till det svenska kontoret så, be honom/henne kolla med sin supervisor först, eftersom dom måste tydligen skicka ärendet till back-office. För BA är ju detta bara win win. Jag betalar biljetten till BA, poängen hamnar hos AA som får pröjsa Etihad för att jag flyger där;)
 

henrik l

Medlem
Så, nu var alla poängen inne på kontot. Andra gången gick det ännu snabbare, knappt två dagar. Men jag tycker att det är lite svårt att se vilken status jag har. Enda ledtråden till att jag har kommit upp till Platinum är att ersättningskortet som man kan skriva ut, ser mera platinaaktigt ut än vitt:D
 

ClaesJ

Medlem
(Dock det krävs att flyga minst fyra AA flygningar när man vill återkvalificera sig till elitstatus igen)

Det kan vara värt att veta att AA inte använder sig av denna regel för tillfället. Se Flyertalk för diskussion på denna punkt. Jag har själv varit AA PLT eller GLD senaste tre-fyra åren och hade bara två AA-flygningar under ett par år. Självklart kan de alltid välja att ändra sig men för tillfället är det OK att inte ha fyra AA-flygningar (till skillnad från BA).
 

henrik l

Medlem
Det kan vara värt att veta att AA inte använder sig av denna regel för tillfället. Se Flyertalk för diskussion på denna punkt. Jag har själv varit AA PLT eller GLD senaste tre-fyra åren och hade bara två AA-flygningar under ett par år. Självklart kan de alltid välja att ändra sig men för tillfället är det OK att inte ha fyra AA-flygningar (till skillnad från BA).

Har du en länk? :)
 
Toppen