American Airlines AAdvantage Elite Status Challenge

Diskussion i 'Oneworld' startad av simontemplar, 11 Februari 2012.

1. Någon som vet något mer om AAdvantage Elite Status Challenge? Så som jag förstår det kan man få elitstatus genom att flyga mycket under en kortare period (max 3 månader). Räcker med 5000 EQP för guld och 10,000 för platinum. Dock så gäller det bara American Airlines eller codeshare flygingar.

Vore trevligt om BAEC hade något liknande för oss som har svårt att nå silver och guldstatus av olika anledningar.

Challenge (AA) - FlyerGuide Wiki

American Airline’s AAdvantage Gold and Platinum Challenge

2. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på din kommande resa till Vancouver verkar detta vara något som du direkt ska hugga på, under förutsättning att du har American Airlines-flighter:)

Last edited: 11 Februari 2012
  3. Jo fast bokade genom British Airways, och 4 av de 6 segmenten flygs av British Airways. Så de enda två som är kvar är inrikes i staterna vilket inte kommer att ge 5000 poäng. Hade ingen aning om att det fanns en genväg till status, hade jag gjort det så hade jag antagligen bokat genom American Airlines istället och sedan ringt deras nummer för att signa upp mig på gold challenge. Kostar tydligen runt $120, vilket inte är farligt. Hade ju fått guld på vägen hem och kunnat få lounge access på Heathrow T5.

4. robert_06_

robert_06_ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag körde en Platinum Challenge i somras när jag flög 24 000 miles med British Airways/American Airlines. Hur smidigt som helst, bara att ringa till American Airlines's kontor på Irland och starta en Challenge 16:e eller 31:e i månaden. 3 månader på sig att avsluta challengen. Blev guld under tiden (var tvungen att be om detta) och nådde PLAT efter lite mindre halva resa. Betalade 240 dollaros för detta. PLAT till FEB 2013 nu vilket jag kommer upprätthålla i framtiden.

1 person likes this.
  5. Var du helt bokad genom American Airlines då? Verkar som att det gick att resa med hela OneWorld innan men nu funkar det enbart med American Airlines flygningar eller codeshares. 240 dollar för platinum är mycket bra, och jag antar att du kan statusmatcha med det också? Iaf till silver hos någon annan allians?

6. robert_06_

robert_06_ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag var helt bokad genom American Airlines och codeshare flygning på British Airways.
    har inte testat att statusmatcha någonstans då jag inte sett att det finns sådana möjligheter hos något *A eller Skyteam bolag.

7. Jag ringde till AAdvantage och kollade med dem om detta.
    Agenten sa att alla American alla flighter med American Airlines flightnummer inkl. codeshare.

Det var samma som det stod i denna sida, American Airline's AAdvantage Gold and Platinum Challenge, man måste flyga med American Airlines flightnummer(oavsett vem som opererar).

1 person likes this.
  8. Idag fick jag ett e-mail från American Airlines om Elite Challenge.
    Det skiljer en hel del från vad jag fick höra från agenten igår. Jag antar att den här är officiella version av Elite(Gold & Platinum) Challenge

Nu låter det som att det går att köra Elite Challenge med t ex British Airway eller Iberia flygningar och har inget krav att flyga till Nordamerika.
    (Dock det krävs att flyga minst fyra American Airlines flygningar när man vill återkvalificera sig till elitstatus igen)

Visa bifogad bild EliteChallengeTips.pdf

Last edited: 27 Februari 2013
  9. Funkar detta enbart för framtida flygningar eller går det att kvalificera sig med äldre British Airways/American Airlines från samma år?

10. Ursäkta jag förstår inte din fråga. :confused:
    Elite Challenge kan man köra endast en gång per medlemskap och det fungerar 90 dagar från bestämd datum.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!