Senaste nytt

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd

Ghoose

Medlem
Ibland undrar jag om jag är full när jag tänker ;) Ber tusen gånger om ursäkt doktorn, skall inte hända igen.
Fick i alla fall till en resa... :p
 

Dr. Miles

Expert
Inlägget från: Awardresa med familjen till Hawaii | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
En fördel med att flyga via Asien antar jag är att man slipper en del av de amerikanska bolagen och inte minst den halvtråkiga sträckan mellan fastlandet och Hawaii.

Men är det inte så att även de asitiska bolagen som flyger till Hawaii har hi-density konfigurerade maskiner på sträckan och en businessklass som inte är i paritet med deras andra sträckor? Såg seatmaps hos JAL vid något tillfälle och det såg inte roligt ut. Något som @Dr. Miles kanske vet mer om?
För att undvika off topic svaret i andra tråden (i och med det var en tråd i SAS EuroBonus delforumet), postar jag svaret här.


Japan Airlines (JAL, JL) har uppgraderat Business class kabin på flygplanen som används till Japan-Hawaii linjer.
Därför får man alltid full-flat om man flyger med de i de här linjerna i Business class.


JAL har JAL Sky Suite II på Tokyo Narita-Honolulu linjen sedan mar 2015.

JAL Sky Suite II (på Boeing 767)
pic_seat_skysuite2_01.jpg

(Foto: JAL Press Release)


och JAL har JAL Sky Suite III på följande Hawaii linjer.
  • Tokyo Haneda-Honolulu: sedan dec 2016
  • Osaka Kansai-Honolulu: sedan jan 2017
  • Nagoya-Honolulu: sedan feb 2017

JAL Sky Suite III
pic_jal_skysuite3.png

(Foto: JAL Press Release)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Travel Watch skrev:
JALはこの成田~ホノルル線以外に、羽田~ホノルル線、関西空港~ホノルル線、セントレア(中部)~ホノルル線を提供しているが、SS6同様にJALの新世代仕様機であるボーイング 777-200ER型機の「JAL SKY SUITE 777(スカイスイート777)」(略称、SS2)の投入を決断。羽田~ホノルル線は2016年12月から、関空~ホノルル線は2017年1月9日から就航しており、セントレア~ホノルル線も2017年2月25日から就航する。
ウェディング旅行に最適な、JALの新ビジネスクラスシート装備の「JAL SKY SUITE 777」(SS2)でハワイへ 全席フルフラット&通路アクセス、1-2-1配置の「SKY SUITE III」 - トラベル Watch
 

Alf

Medlem
Verkligen surt att Star Alliance tar så in i helsefyr bra betalt för att flyga till Hawaii :( Inom AA räknas Hawaii som samma zon som fastlandsUSA när man startar sin resa utanför USA.

Hawaii är numera en egen zon inom AA efter deras drastiska höjning av awardpriser förra året. Nu kostar det från Europa i C klass 70 K och 92,5 K i F. Till övriga USA kostar det 57,5 K i C resp 85 K i F.

När jag sökte platser idag fick jag upp ett förslag i både F och C över Atlanten med BA till DFW och vidare med AA till HNL. AA mellan DFW och HNL flygs med B772 med två klasser. Men F har konfigurering 1+2+1. Enligt seatmap är dessa stolar flatbed och det är ju inte så dåligt i så fall. Verkar hursomhelst onödigt att kosta på sig F över Atlanten när man ändå hamnar i F på AA med business på atlantsträckan.

Men alternativet via Asien är ju klart intressant.
 

AABack2ARN

Medlem
Det var som fasen (och uppenbarligen har jag missat det helt) att Hawaii nu är en egen zon... Dock inte helt oväntat egentligen!

Men samtidigt har jag ett svagt minne någonstans att jag läst om att de ändrade priserna till enkelbiljetter och på så sätt smet in en höjning samtidigt som det markandsfördes som att kunden fick bättre valmöjligheter. :(
 

Dr. Miles

Expert
Numera tillhör Sri Lanka och Maldiverna i Indian Subcontinent zon, så en bonusresa mellan Europa-Sri Lanka/Maldiverna kostar 42.500 miles i Business class enkel väg.
T ex Stockholm-Doha-Colombo eller Male enkel för 42.500 miles är ganska bra värde.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Info för de som inte är insatta:
AAdvantage tillåter inte fria routings. I grundregel får man inte byta i någon annan zon än ursprunglig zon och/eller destination zon, dessutom de applicerar MPM begränsning.
Det finns enstaka undantag (t ex byte i Doha är tillåten om man reser med Qatar Airways hela vägen när man reser mellan Europa-Asien) dock.
De undantagen finns skrivna i första inlägget.
 

Alf

Medlem
Det är mycket bra värde på en award till dessa platser. Tyvärr verkar det omöjligt att hitta platser på sträckan DOH-MLE i business. Då har jag sökt på BA hemsida, vet inget annat ställe där jag får upp tillgängligheten på Qatar.
 

Dr. Miles

Expert
Det är mycket bra värde på en award till dessa platser. Tyvärr verkar det omöjligt att hitta platser på sträckan DOH-MLE i business. Då har jag sökt på BA hemsida, vet inget annat ställe där jag får upp tillgängligheten på Qatar.
Det kanske inte finns tillgängliga platser varje dag men det finns ibland så gott som 5 awardplastser i Business class på Stockholm-Doha-Male med Qatar Airways.

Screenshot20170802 01 QR.png
 

Alf

Medlem
Det kanske inte finns tillgängliga platser varje dag men det finns ibland så gott som 5 awardplastser i Business class på Stockholm-Doha-Male med Qatar Airways.

Visa bifogad bild 66149

Det ser ju hoppfullt ut, då har dom nog fyllt på efter att jag dammsög efter platser vid ungefär samma datum. Sedan har jag även råkar ut för att AA bokning inte sett de awardplatser som funnits på BA hemsida.
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ju hoppfullt ut, då har dom nog fyllt på efter att jag dammsög efter platser vid ungefär samma datum. Sedan har jag även råkar ut för att AA bokning inte sett de awardplatser som funnits på BA hemsida.
Så kan det ju mycket väl vara. Om det går - sök där du ska använda poäng så slipper du problemet.
Qatar Airways är också ett flygbolag som kör Married segments även på bonusresor, tyvärr.
 
Toppen