Senaste nytt

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd

Johan67

Medlem
Om man har 360 000p, går det ens att få till en bra F resa med AAdv längre? Ser väldigt sällan någon som bokat något "roligt" med AAdv... Eller är anledningen till detta att det helt enkelt inte är så förmånligt att köpa poäng?

För min del är det precis så.

Jag hamnade på BC då det var ständiga erbjudanden om att köpa USDM-miles och Lifemiles - och det var stor aktivitet på BC kring alla dessa erbjudanden. Men ungefär då USDM övergick till AA så blev även dollarn lite dyrare och då avtog intresset på BC.

Jag gissar att många sitter med ganska många AA-/Lifemiles och funderar på hur man ska maxa på bästa sätt!
 

jumbooze

Medlem
Kan ju säga att min Etihad F till Australien med USDM var riktigt trevlig.
Jag skulle titta på Asien till MiddleEast som Tyo/hnd för bokningsstart då kan du kanske få Cathay och Qatar first för inte så mycket poäng...
 

Ghoose

Medlem
Lite tankar om bra rutter och upplevelser med AAdvantage poäng om man vill till Asien2
Utresor
ARN-DOH C (Positionerning) Alt ARN-LHR-DOH om det går för att en F sträcka till. Lite beroende på övriga antal legs
DOH-BKK F (Qatar A380)

BKK-HKG F (Positionering)
HKG-KUL F (Uppleva The Pier)

Hemresor
KUL-LHR F (Malaysian A380)
HKG-LHR F (Cathay First Longhaul)

Sen är väl reglerna lite bökiga om man vill hem via Japan istället? Då finns ju JAL F från HND...

Vad gäller Ethiad så borde man kanske boka 3 enkelresor? Europe -> Middle East (68500) -> Asia2 (50000) -> Europe ( 90000)
Dvs 208 500p istället för 180 000...

Förlslag 1

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Förslag 2

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Någon som har några tankar att dela med sig med?
 

MartinH

Medlem
Lite tankar om bra rutter och upplevelser med AAdvantage poäng om man vill till Asien2
Utresor
ARN-DOH C (Positionerning) Alt ARN-LHR-DOH om det går för att en F sträcka till. Lite beroende på övriga antal legs
DOH-BKK F (Qatar A380)

BKK-HKG F (Positionering)
HKG-KUL F (Uppleva The Pier)

Hemresor
KUL-LHR F (Malaysian A380)
HKG-LHR F (Cathay First Longhaul)

Sen är väl reglerna lite bökiga om man vill hem via Japan istället? Då finns ju JAL F från HND...

Vad gäller Ethiad så borde man kanske boka 3 enkelresor? Europe -> Middle East (68500) -> Asia2 (50000) -> Europe ( 90000)
Dvs 208 500p istället för 180 000...

Förlslag 1

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Förslag 2

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Någon som har några tankar att dela med sig med?
Du verkar ha ganska bra koll. Några saker dock:

LHR-DOH med Qatar F brukar vara väldigt dåligt med tillgänglighet (noll när jag kollat). CDG-DOH finns. Jag gjorde detta häromdan, och vidare till Guangzhou CAN (dit de flyttade sina A380 för ett tag sen, nu är dock en om dagen tillbaka på BKK om jag fattat rätt). Blir ju bökigare rutt, med 2 BA flyg inom EU. För mig som är från GOT blir det ännu krångligare när BA dragit bort 3e flyget till GOT (i alla fall nu i december) så jag tvingas övernatta på LHR på både ut och hemvägen.

HKG-LHR brukar också vara svårt att hitta tillgänglighet, men det finns i alla fall. Kolla annars på FRA/MXP/CDG/ZRH. Blir återigen ytterligare anslutning i EU, men som tur är verkar man kunna ha många segment, jag hade 6 på vägen hit till Bali.

HKG-KUL har inte F.

EU till Asia 2 via Asia 1 tillåts inte, däremot tvärtom. Men JAL har inte F inom Asien så det har man ingen glädje av.

Vill du testa Etihad så är det nog värt de extra milesen att dela upp resan, ännu mer så om du är intresserad av att faktiskt besöka Dubai (eller nån annanstans i regionen, inkl. Indien).

Delar du upp resan med stopp i Dubai/Indien så ska du absolut kunna få in 4 olika F, Qatar, Etihad, Malaysian och Cathay (men blir "bara" på HKG-BKK då, och risk för equipment change...)
 

Dr. Miles

Expert
Lite tankar om bra rutter och upplevelser med AAdvantage poäng om man vill till Asien2
Utresor
ARN-DOH C (Positionerning) Alt ARN-LHR-DOH om det går för att en F sträcka till. Lite beroende på övriga antal legs
DOH-BKK F (Qatar A380)

BKK-HKG F (Positionering)
HKG-KUL F (Uppleva The Pier)

Hemresor
KUL-LHR F (Malaysian A380)
HKG-LHR F (Cathay First Longhaul)

Sen är väl reglerna lite bökiga om man vill hem via Japan istället? Då finns ju JAL F från HND...

Vad gäller Ethiad så borde man kanske boka 3 enkelresor? Europe -> Middle East (68500) -> Asia2 (50000) -> Europe ( 90000)
Dvs 208 500p istället för 180 000...

Förlslag 1

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Förslag 2

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Någon som har några tankar att dela med sig med?
AAdvantage tillåter generellt inte byte i en tredjezon men det finns några undantag.
Dessa undantag kan du läsa i första inlägget i tråden.

JAL flyger väl NRT-CGK med F-config? 8h, så rätt bra bang-for-points.
I teorin kan man flyga:

BA destination i Europa-(BA)-London-(BA eller CX)-Hong Kong-(CX)-Jakarta-(Japan Airlines)-Tokyo

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Har man tur får man också First class kabin på Hong Kong-Jakarta.

Om AAdvantage agent kommer att godkänna routing eller inte är en annan sak dock. De har blivit mycket strängare med routing nuförtiden.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
I teorin kan man flyga:

BA destination i Europa-(BA)-London-(BA eller CX)-Hong Kong-(CX)-Jakarta-(Japan Airlines)-Tokyo

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Har man tur får man också First class kabin på Hong Kong-Jakarta.

Om AAdvantage agent kommer att godkänna routing eller inte är en annan sak dock. De har blivit mycket strängare med routing nuförtiden.
Jag rättar mig själv.
Enligt FlyerTalk och andra källor, applicerar AAdvantage MPM (Maximum Permitted Mileage) koncept på bonusresor.

Totalflygavståndet av Stockholm-London-Hong Kong-Jakarta-Tokyo är 12.540 miles enligt GCMap.
MPM+25% för Stockholm-Tokyo är 12.183 miles därför mitt routingexempel ovan är ogiltigt.
Kod:
STOTYO-YY 04DEC16
 
 TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M
 
MPM EH   9747     10234     10721     11209     11696     12183
MPM TS   7135      7491      7848      8205      8562      8918

Däremot om man börjar resan från (eller till) London är det inom MPM.
London-Hong Kong-Jakarta-Tokyo är 11.629 miles och MPM+25% är 12.265 miles
(13.983 miles är AP, via Pacific så det går inte att använda för att AAdvantage inte tillåter routing via Nordamerika för bonusresor mellan Europa och Asien)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Kod:
LONTYO-YY 04DEC16
 
 TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M
 
MPM AP  11187     11746     12305     12865     13424     13983
MPM EH   9812     10302     10793     11283     11774     12265
MPM TS   7456      7828      8201      8574      8947      9320


Vill man slippa UK APD, kan man börja resan t ex från Bryssel.
Då är det fortfarande inom MPM+25% (11.848 miles) och då behöver man inte att betala UK APD.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Kod:
BRUTYO-YY 04DEC16
 
 TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M
 
MPM EH   9586     10065     10544     11023     11503     11982
MPM TS   7272      7635      7999      8362      8726      9090
 

Ghoose

Medlem
AAdvantage tillåter generellt inte byte i en tredjezon men det finns några undantag.
Dessa undantag kan du läsa i första inlägget i tråden.


I teorin kan man flyga:

BA destination i Europa-(BA)-London-(BA eller CX)-Hong Kong-(CX)-Jakarta-(Japan Airlines)-Tokyo

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Har man tur får man också First class kabin på Hong Kong-Jakarta.

Om AAdvantage agent kommer att godkänna routing eller inte är en annan sak dock. De har blivit mycket strängare med routing nuförtiden.
Shit, måste prova! Tack för tipset...
 
Toppen