Senaste nytt

Alternativ när SAS vill ändra/avboka bokad bonusresa

MTheC

Medlem
Jag har ställts inför en inte så kul situation. Bokade i somras en bonusresa (med Amex 2-4-1) till Taiwan med Eva Air i business över påsk. Allt var frid och fröjd men fick i september en notifiering att det var en tidtabellsändring. Pratade med SAS och det var en ändring med 10 min på utresan och allt var frid och fröjd.

Fick dock sen samma notifering i oktober, november, december, 2 ggr i januari och 2 ggr nu i februari. Pratade med SAS varje gång och de sa något om att de hade problem med sina system, men idag när jag snackade med en kille hos SAS så tittade han faktiskt lite på det och förstod helt plötsligt vad problemet var. Minimum connection time i Paris är 90 min och nu har jag bara 80 min mellan flighterna. Jag har då pratat med SAS 7 ggr innan dess utan att någon noterat det. Hans förslag var då att jag skulle avboka resan och få tillbaka poängen - vilket jag inte är så pigg på då jag då förlorat min voucher då (den har gått ut) och poängen är mindre värda (då SAS gjort det dyrare att boka Star Alliance bonusresor) och jag inte kommer att hitta någon annan vettig bonusresa över påsk. Hans alternativ var en galet lång och omständig resa med Air China (35h+ respektive väg, de ville av någon anledning ändra hela bokningen) vilket inte heller känns som ett alternativ.

Normalt så förstår jag att man inte har så mycket rättigheter vid denna typ av förändringar men här har ju SAS verkligen inte gjort sitt jobb (i alla fall enligt mig) då jag pratat med dem så många gånger om detta och de inte informerat mig om vad problemet är. Jag hade ju kunnat hitta andra alternativ om jag fått veta detta i september.

Mitt förslag till SAS var att de skulle flyga ner oss till Paris kvällen innan och betala en hotellnatt för oss. Skulle gå på 1000-1500 SEK vid flygplatsen men de hade ingen befogenhet att gå med på det och de tar bara emot klagomål efter genomförd resa var beslutet. Om jag väljer att ändå behålla bokningen som den är så är det på egen risk enligt dem och missar jag anslutningen så är det mitt problem. Vad är rimligt i detta läge?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JacobG

Medlem
Jag har ställts inför en inte så kul situation. Bokade i somras en bonusresa (med Amex 2-4-1) till Taiwan med Eva Air i business över påsk. Allt var frid och fröjd men fick i september en notifiering att det var en tidtabellsändring. Pratade med SAS och det var en ändring med 10 min på utresan och allt var frid och fröjd.

Fick dock sen samma notifering i oktober, november, december, 2 ggr i januari och 2 ggr nu i februari. Pratade med SAS varje gång och de sa något om att de hade problem med sina system, men idag när jag snackade med en kille hos SAS så tittade han faktiskt lite på det och förstod helt plötsligt vad problemet var. Minimum connection time i Paris är 90 min och nu har jag bara 80 min mellan flighterna. Jag har då pratat med SAS 7 ggr innan dess utan att någon noterat det. Hans förslag var då att jag skulle avboka resan och få tillbaka poängen - vilket jag inte är så pigg på då jag då förlorat min voucher då (den har gått ut) och poängen är mindre värda (då SAS gjort det dyrare att boka Star Alliance bonusresor) och jag inte kommer att hitta någon annan vettig bonusresa över påsk. Hans alternativ var en galet lång och omständig resa med Air China (35h+ respektive väg, de ville av någon anledning ändra hela bokningen) vilket inte heller känns som ett alternativ.

Normalt så förstår jag att man inte har så mycket rättigheter vid denna typ av förändringar men här har ju SAS verkligen inte gjort sitt jobb (i alla fall enligt mig) då jag pratat med dem så många gånger om detta och de inte informerat mig om vad problemet är. Jag hade ju kunnat hitta andra alternativ om jag fått veta detta i september.

Mitt förslag till SAS var att de skulle flyga ner oss till Paris kvällen innan och betala en hotellnatt för oss. Skulle gå på 1000-1500 SEK vid flygplatsen men de hade ingen befogenhet att gå med på det och de tar bara emot klagomål efter genomförd resa var beslutet. Om jag väljer att ändå behålla bokningen som den är så är det på egen risk enligt dem och missar jag anslutningen så är det mitt problem. Vad är rimligt i detta läge?

Var de ok med att boka om till kvällen innan, men utan att stå för hotellet? I så fall skulle jag köra på det.
 

MTheC

Medlem
Var de ok med att boka om till kvällen innan, men utan att stå för hotellet? I så fall skulle jag köra på det.
Tveksamt, kanske går att tvinga igenom det men initiala svaret var att det inte finns några bonusresor den dagen. Har också svårt att se varför det ska vara jag som ska betala för en extra hotellnatt när de helt klart inte hanterat situationen. Hade förstått om det missats en gång men sju (!) gånger är ju helt orimligt. Då hade jag efter tredje gången också bett dem sluta skicka samma meddelande när det inte ändrats något mer.
 

NotRyan

Medlem
Problemet vid en ombokning här är dubbelt. Både att vouchern gått ut och att den blir poängmässigt dyrare (men monetärt billigare dock...).

Du kommer sannolikt att förlora vouchern vid ombokning...
 

MTheC

Medlem
Problemet vid en ombokning här är dubbelt. Både att vouchern gått ut och att den blir poängmässigt dyrare (men monetärt billigare dock...).

Du kommer sannolikt att förlora vouchern vid ombokning...
Jag fick intrycket av att de nog inte skulle låta mig stå för den högre poängkostnaden men var inte helt tydligt. Ska väl sägas att han jag snackade med visserligen upptäckte vad som var problemet (för kort connection time) vilket de tidigare sju personer inte gjort men han hade helt klart inte något mandat så han rekommenderade att ringa tillbaka mellan 8-16 på en vardag då det fanns personer som kunde hantera det enklare då. Jag tänkte försöka hinna det någon dag.
 

JacobG

Medlem
Tveksamt, kanske går att tvinga igenom det men initiala svaret var att det inte finns några bonusresor den dagen. Har också svårt att se varför det ska vara jag som ska betala för en extra hotellnatt när de helt klart inte hanterat situationen. Hade förstått om det missats en gång men sju (!) gånger är ju helt orimligt. Då hade jag efter tredje gången också bett dem sluta skicka samma meddelande när det inte ändrats något mer.

Förstår precis hur du menar och din frustration, men misstänker att dina alternativ är begränsade om du vill bli ombokad men samtidigt behålla dina EVA-flighter. Hoppas du har bättre lycka när du ringer dem igen under kontorstid. Återkoppla gärna hur det går för dig.
 

MTheC

Medlem
Exakt vad stod det i mailen som du fått?
Standardformulering som jag fått massor av gånger för andra bokningar:
"Det har skett en justering i vår tidtabell som innebär en ändring i din bokning.

Kontakta oss på telefon 0770-727 727 (+46 8 797 4000)"
Kontaktade dem vid varje tillfälle och fick besked att det bara var en mindre ändring och att jag inte behövde göra något. Förutom då vid tillfälle 8 (fem månader efter första meddelandet) då personen där faktiskt kollade på det och såg problemet.
 

Carl

Medlem
Urusel kommunikation från SAS sida. Tycker absolut att dom borde få fram platser på en tidigare flight även om det inte finns några awards att tillgå. Nu vet jag inte vilken flygplats du utgår ifrån i norden (?) men har du undersökt möjlighet att resa via någon annan hub för att komma fram till CDG i tid?
 

robertkniv

Medlem
Urusel kommunikation från SAS sida. Tycker absolut att dom borde få fram platser på en tidigare flight även om det inte finns några awards att tillgå. Nu vet jag inte vilken flygplats du utgår ifrån i norden (?) men har du undersökt möjlighet att resa via någon annan hub för att komma fram till CDG i tid?
Ser bara denna med *A.

SK 1415
ARN - CPH
6:05 - 07:20

SK 565
CPH - CDG
8:25 - 10:20

Och den hjälper ju inte så mycket (antar det är BR88 kl. 11:20 som du ska med, och nu är bokad på SK573 som ankommer kl. 10)
 
Toppen