MTheC
Medlem
Jag har ställts inför en inte så kul situation. Bokade i somras en bonusresa (med Amex 2-4-1) till Taiwan med Eva Air i business över påsk. Allt var frid och fröjd men fick i september en notifiering att det var en tidtabellsändring. Pratade med SAS och det var en ändring med 10 min på utresan och allt var frid och fröjd.
Fick dock sen samma notifering i oktober, november, december, 2 ggr i januari och 2 ggr nu i februari. Pratade med SAS varje gång och de sa något om att de hade problem med sina system, men idag när jag snackade med en kille hos SAS så tittade han faktiskt lite på det och förstod helt plötsligt vad problemet var. Minimum connection time i Paris är 90 min och nu har jag bara 80 min mellan flighterna. Jag har då pratat med SAS 7 ggr innan dess utan att någon noterat det. Hans förslag var då att jag skulle avboka resan och få tillbaka poängen - vilket jag inte är så pigg på då jag då förlorat min voucher då (den har gått ut) och poängen är mindre värda (då SAS gjort det dyrare att boka Star Alliance bonusresor) och jag inte kommer att hitta någon annan vettig bonusresa över påsk. Hans alternativ var en galet lång och omständig resa med Air China (35h+ respektive väg, de ville av någon anledning ändra hela bokningen) vilket inte heller känns som ett alternativ.
Normalt så förstår jag att man inte har så mycket rättigheter vid denna typ av förändringar men här har ju SAS verkligen inte gjort sitt jobb (i alla fall enligt mig) då jag pratat med dem så många gånger om detta och de inte informerat mig om vad problemet är. Jag hade ju kunnat hitta andra alternativ om jag fått veta detta i september.
Mitt förslag till SAS var att de skulle flyga ner oss till Paris kvällen innan och betala en hotellnatt för oss. Skulle gå på 1000-1500 SEK vid flygplatsen men de hade ingen befogenhet att gå med på det och de tar bara emot klagomål efter genomförd resa var beslutet. Om jag väljer att ändå behålla bokningen som den är så är det på egen risk enligt dem och missar jag anslutningen så är det mitt problem. Vad är rimligt i detta läge?
Fick dock sen samma notifering i oktober, november, december, 2 ggr i januari och 2 ggr nu i februari. Pratade med SAS varje gång och de sa något om att de hade problem med sina system, men idag när jag snackade med en kille hos SAS så tittade han faktiskt lite på det och förstod helt plötsligt vad problemet var. Minimum connection time i Paris är 90 min och nu har jag bara 80 min mellan flighterna. Jag har då pratat med SAS 7 ggr innan dess utan att någon noterat det. Hans förslag var då att jag skulle avboka resan och få tillbaka poängen - vilket jag inte är så pigg på då jag då förlorat min voucher då (den har gått ut) och poängen är mindre värda (då SAS gjort det dyrare att boka Star Alliance bonusresor) och jag inte kommer att hitta någon annan vettig bonusresa över påsk. Hans alternativ var en galet lång och omständig resa med Air China (35h+ respektive väg, de ville av någon anledning ändra hela bokningen) vilket inte heller känns som ett alternativ.
Normalt så förstår jag att man inte har så mycket rättigheter vid denna typ av förändringar men här har ju SAS verkligen inte gjort sitt jobb (i alla fall enligt mig) då jag pratat med dem så många gånger om detta och de inte informerat mig om vad problemet är. Jag hade ju kunnat hitta andra alternativ om jag fått veta detta i september.
Mitt förslag till SAS var att de skulle flyga ner oss till Paris kvällen innan och betala en hotellnatt för oss. Skulle gå på 1000-1500 SEK vid flygplatsen men de hade ingen befogenhet att gå med på det och de tar bara emot klagomål efter genomförd resa var beslutet. Om jag väljer att ändå behålla bokningen som den är så är det på egen risk enligt dem och missar jag anslutningen så är det mitt problem. Vad är rimligt i detta läge?