Ville Fly Småland
Medlem
"Is hij er niet af, die Pan American?"
"Jawel!"
"Jawel!"
För några år sedan försökte en BA B777 starta någonstans i Karibien från en intersection med 1200m kvarvarande bana. En anställd som åkte med i kabinen insåg vad som höll på att ske och ställde sig upp och skrek och gormade tills kabinpersonalen sa åt honom på PA att sätta sig. Detta fick piloterna att avbryta starten...
Jag intresserar mig föga av vad en VD (som är utbildad ekonom, inte pilot, flygledare, mekaniker, eller något som helst kopplat till operationell flygverksamhet) uttalar sig om. Det är osannolikt att han har mycket mer information än någon annan (jag har sett saker utredas och det hålls noga bakom lås och bom tills allt är klart) och det är hans jobb att skydda sitt varumärke.
[...]
Det jag försöker säga är att Al Baker gör sitt jobb, men tills utredningen kommer ut har vi ingen som helst möjlighet att dubbelkolla huruvida det han säger faktiskt stämmer. Tills dess avstår jag att kommentera annat än generella saker.
En något teknisk kommentar utav mina egna åsikter.
Det står inte Al Baker alls att ta någon ur tjänst eller i tjänst. Det ska göras av ansvariga chefer (chefspilot misstänker jag, men inte helt säker på hur det fungerar för piloter).
En VD ska överhuvudtaget inte detaljstyra säkerhetsfrågor då han har ekonomiskt ansvar för bolaget. Säkerhetsfrågor ska skötas av ansvariga avdelningar som inte ska ha något annat ansvar än just säkerhet, detta för att säkerställa oberoende mellan säkerhet och andra faktorer (såsom ekonomi).
Detta är mina egna åsikter, men jag anser starkt att ekonomi och säkerhet överhuvudtaget inte får blandas ihop. Risken för konflikt är på tok för stor.
Ja nei, det var overhodet ikke ment som noe referanse til din jobb, kun en generell betraktning av uttalelser som mange har reagert på.
Er nok uenig i det du skriver; som VD / CEO skal man riktig nok "beskytte" sitt varemerke, men det betyr ikke at man beskytter varemerket ved å benekte at noe alvorlig har skjedd. Tvert i mot, skader Al Baker varemerket ved å forsøke "snakke ned" hendelsen.
Som VD skal man gå fram med et godt eksempel, og den beste beskyttelsen for varemerket er å innrømme at noe alvorlig har skjedd. Et fint eksempel på dette er hvordan Lufthansas Spohr har agert i media både i relasjon til Germanwings-ulykken, og relatert til de store streikene Lufthansa-gruppen har vært utsatt for. Han har aldri forvridd virkeligheten med å si noe så banalt som at "accidents like these happen all the time" / "this is just unfortunate". Eller skyldt på noen andre for det som har skjedd; "It was an instruction given by ATC". Her viser Al Baker meget dårlig dømmekraft, etter min mening, og svært dårlig lederskap.
Og det er én ting å vise dårlig dømmekraft om man er CEO for en knekkebrødprodusent. Men det er - etter min mening - verre å vise dårlig dømmekraft som CEO for et flygbolag.
Helt korrekt, det kan förmodligen bara flygchefen göra. Men du vet hur det är i organisationer, om VD eller CEO viskar något så sprattlar de underlydande. Så är det troligen även i din organisation även om det är TS som är formellt ansvarig. (Om du nu jobbar i Sverige)
inte officiellt men en uppdatering:
Accident: Qatar B773 at Miami on Sep 15th 2015, overran runway on takeoff run and struck approach lights on departure