Senaste nytt

Allvarlig incident med Qatar vid start från MIA

Brandten

Medlem
Att försöka tjäna in 5 min på kortare taxning på en flygtid som överstiger 13 tim är ju inte motiverat.

Intressant inlägg och intressant artikel.

Jag följer AVHerald och har sett samtliga A.C.I genom åren samt att jag planespottat (med radio såklart) och själv flugit en hel del så har sett en del konstiga manövrar och hört en del konstiga saker som sägs på frekvensen.

Hade gett min högra arm för att få lyssna på ljudupptagningen från den här incidenten och hade inte blivit förvånad om snacket gått att man var fully ready and ready for immediate departure. Verkar ha varit ca 35 kärror i kö för att sticka mellan kl20-21 så de flesta ser nog sin chans att inte behöva stå i kö onödigt länge, speciellt på en redan lång flight time (med tanke på soppan).
 

mha321

Medlem
Början på problem med 350 ???
Aborted takeoff händer väl då och då för alla flyg. Det i sig är ju inte en indikation på problem med typen eller ens med den flygplansindividen.

Sedan att det var en charter tur med ett 30-tal journalister/bloggare gör ju att den får lite mer publicitet än den annars skulle få...
 

CJ2

Medlem
I dagens trafikflygplan finns inga tabeller längre. Man har datorprogram där man matar in temperatur, vind, lufttryck, banbeskaffenhet och sedan väljer vilken bana det gäller. Med eller utan intersection (inte full banlängd). Sedan får man också ta hänsyn till eventuella system i planet, som om man tex. behöver avisningssystem igång (tar motorkraft) eller om man stänger av air conditioning packs (ger mer motorkraft).

Programmen är ganska straight forward, och bolagens procedurer är utformade för att vara redundanta. Ändå sker det ibland misstag. Vad det beror på kan man bara spekulera i. Trötthet/tidspress/slarv...?

Att det blir fel händer alla bolag. SAS, Lufthansa osv. har flera incidenter årligen där man antingen knappat in fel data eller räknat med fel förutsättningar. Vad som hänt i just det här fallet är svårt att spekulera i.

För några år sedan försökte en BA B777 starta någonstans i Karibien från en intersection med 1200m kvarvarande bana. En anställd som åkte med i kabinen insåg vad som höll på att ske och ställde sig upp och skrek och gormade tills kabinpersonalen sa åt honom på PA att sätta sig. Detta fick piloterna att avbryta starten... :)

CJ2
Styrman på A320
 

Rebel

Medlem
Aborted takeoff händer väl då och då för alla flyg. Det i sig är ju inte en indikation på problem med typen eller ens med den flygplansindividen.

Sedan att det var en charter tur med ett 30-tal journalister/bloggare gör ju att den får lite mer publicitet än den annars skulle få...

Jag tänkte mest på denna bit.
"the aircraft applied auto brakes due to a signal the runway was too short for their takeoff"


Programmen är ganska straight forward, och bolagens procedurer är utformade för att vara redundanta. Ändå sker det ibland misstag. Vad det beror på kan man bara spekulera i. Trötthet/tidspress/slarv...?

Att det blir fel händer alla bolag. SAS, Lufthansa osv. har flera incidenter årligen där man antingen knappat in fel data eller räknat med fel förutsättningar. Vad som hänt i just det här fallet är svårt att spekulera i.

Och så länge du har människor i cockpit så kommer allt finns en risk att ngn gör fel, och det är intr alltid ngns fel, allså den männskliga faktorn...
Så det kan hända på alla bolag. X eller Y är inte säkrare som tidigar diskuterats
 

pierrea

Medlem
Bloggen One Mile At a Time har ju skrivit en del om detta. En märklig dubbelanvändning av benämningen T1 verkar ha bidragit, men det är klart att det är högsta befäl ombord som är ansvarig. Fyra (!) piloter fanns i cockpit vid takeoff och minst två verkar ha förstått vad som höll på att hända, men kommunikationen brister totalt. Verkar var en gemensam faktor vid väldigt många haverier.

"The report stated that these two pilots questioned the captain’s decision to take off from the intersection, as it appeared to be different from what they had been briefed on before the flight.

The captain apparently “made a hand gesture” in reply, “and said something which he thought was seeking reassurance from the crew that everything was OK.”

The flight’s first officer replied that he was happy with the decision, the report stated.

Meanwhile, the relief crew misunderstood the captain’s response, thinking that he had just said that he was happy with the decision and that he had most likely recalculated the flight data, so they didn’t press the matter further."
 

Lokföraren

Medlem
Är det inte så att samtliga piloter i cockpit kan avbryta en start eller landning?

Räcker väl att säga typ "go around", för mitt i exempelvis en landning så hinner man inte alltid att prata genom varför man anser att exempel göra ett nytt försök.

Intressant och svårt är det att under kort tid ta rätt beslut. Oavsett om det är ett flygplan eller bil man kör. Generellt kan man säga att kommunikation är svårt. Händer många olyckor pga bland annat kommunikation. Inom alla branscher där säkerhet står högt på listan. Även utbildning och förståelse för MTO ligger långt upp på listan över anledningar till tillbud/olyckor.
 

pierrea

Medlem
Generellt kan man säga att kommunikation är svårt. Händer många olyckor pga bland annat kommunikation

Såg en dokumentär om det här för några år sedan som handlade om något av de asiatiska flygbolagen (minns dessvärre inte vilket). När man tittade närmare på deras olyckor var det påfallande ofta så att den strikta hierarkin i cockpit gjorde att styrman (och andra under kaptenen) valde att inte säga ifrån – eller att de inte gjorde det tillräckligt tydligt – trots att de upptäckte potentiella galenskaper på ett ganska tidigt stadium.
 
Toppen