Senaste nytt

Alltid turbelens runt Newark?

När man flyger in till EWR norrifrån brukar man flyga lågt ganska länge. Typ en halvtimme brukar man ligga precis under stackmolnen och då är det inte så konstigt att det hoppar. Skulle tippa på att det är för att undvika trafiken till och från JFK och LGA som kommer västerifrån. Samma sak gäller ofta vid start. Man planar ut rätt snart och sedan tar det ett bra tag innan de drar på ordentligt igen och stiger. Detta är dock ingen vetskap utan endast en gissning...
Jo men mycke trafik i luften är nog en bidragande orsak
 

Alf

Medlem
Det borde det inte vara om separationen hålls. Iaf inte i någon större utsträckning.

Det kan nog förekomma i alla fall, beroende på vindarna. Det var ju en krach 2001 med en AA A300 som startade på JFK och kom in i turbulensen efter En 747 från JAL. Styrmannen på AA kärran kompenserade då med för stora roderutslag vilket medförde att stabilisatorn lossnade och planet gick i backen.

http://asndata.aviation-safety.net/reports/US/20011112-0_A306_N14053.pdf
 

agehall

Medlem
Jo, visst finns det möjligheter att andra plan ger upphov till turbulens, men dels så är majoriteten av plan som landar av mindre typ (737, CRJ etc) och dels så har de lite olika inflygningsvägar.
 
Toppen