Alltid lika trist med förseningar...

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Stefan62, 29 Juni 2015.

1. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är på väg till Oslo via Köpenhamn för att få en flight extra på jakten mot Diamond - bokningen är i SAS Plus.

Flighten från Arlanda är försenad så jag hinner inte med flyget från Köpenhamn. Nästa flight från Köpenhamn till Oslo är fullbokad i SAS Plus.

SAS bokar om mig till en direktflight från Arlanda till Oslo - jag kommer fram ca en timme tidigare vilket i sig inte är något problem - men jag ville ju flyga 2 flighter idag.

Vad gäller?

1. Jag betalade "dyrt" för att få åka via Köpenhamn!
    2. Får jag tillgodoräkna mig flight och poäng för ursprunglig bokning?
    3. Några andra rav/fördelar är väl inte att räkna med i detta fall?

@agehall - Kommentar eller tips?

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Du får poäng och segment enligt ursprungsbokningen. Du måste dock kontakta SAS efteråt så fixar de till detta manuellt.
    Eventuellt kan du ha något att hämta i 261/2004 också

Viking75 och Aurora gillar detta.
  3. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    1: Är man pongtorsk så är man :)
    2: @palmen hann före! Men korrkekt, hittade följande text på sas hemsida
    • Points for cancelled flights - If you are involuntarily re-accommodated from SAS to another airline or other means of transport, you may request your points for your original flight itinerary. Please, contact Member Service.

3:261/2004 bör också gälla och då är de 125€ du borde få!

4. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Fast SAS har ju inte bokat om till ett annat bolag eller ett annat transportmedel. Istället till en annan SAS-flight.

5. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Även om man får flyga med en annan SAS flight så får man poäng utifrån orginalbokningen om man så önskar.

Aurora gillar detta.
  6. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Aha, ok, då står det ju fel SAS hemsida?! (kanske inte något att bli förvånad över i och för sig).

7. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Snarare så står det inte alls, Fel är det ju inte :)
    Står ingenting om rerouting från SK->SK utan bara fallet från SK-> Annat flygbolag

8. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    261/2004 blir nog svårt att hävda då förseningen tack vare SAS insatser ledde till att resenären kom fram en timme före planerad tid.

9. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror man har rätt till kompensation, beror ju dock på hur man tolkar "within"
    Flight Delay Compensation Regulation - Wikipedia, the free encyclopedia
    Hur tolkar man "within"? Räknas det både före och efter planerad ankomsttid eller bara efter?

10. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Både före och efter. Det skall tekniskt vara möjligt att få kompensation i detta fall. Sedan kan man ju tycka att det inte riktigt är 'nödvändigt' att kräva...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!