Senaste nytt

Alltid dyrare än priset som visas i ITA Matrix sökmotor

För mig är det tvärtom, jag betalar i princip alltid mindre än priset man hittar på ITA Matrix och jag brukar använda www.flygresor.se. Det finns dock en rad nackdelar med att göra som jag som du bör vara medveten om. Du har ingen som helst koll på vilken bokningsklass du hamnar i (och således kan du inte veta om du tjänar några bonuspoäng), om det blir strul (inställt flyg, ändrade flygtider, etc) kan du räkna med att få betala t ex 10 kr/minut för telefonsamtal till supporten på resebyrån du köpte biljetten av, du kan inte söka efter annat än ekonomiklassbiljetter, om du inte betalar med banköverföring tillkommer i regel 100-150 kr till priset och om du inte har något kort kopplat till bankkontot du överför ifrån går du miste om den reseförsäkringen som hade ingått om du hade betalat med kortet, räkna inte med att du kan välja sittplats eller registrera bonuskort på förhand (innan checkin), etc. Det är således endast ett alternativ om du är beredd att ta dessa risker.
 

AABack2ARN

Medlem
Något verkar lite knas med ITA just nu.

Kollade på resor Stockholm-London. ITA ger tillgänglighet i Finnair R-klass på utresan och S-klass på hemresan på codeshare-flygen opererade av BA.

finnair.com ger P på utresan och S på hemresan vilket stämmer överens med vad ExpertFlyer tycker .

Här är det definitvt inte något "married segment"-problem. Har ITA problem med accessen till Amadeus just nu och använder cachat data?
 

yip_man

Medlem
För mig är det tvärtom, jag betalar i princip alltid mindre än priset man hittar på ITA Matrix och jag brukar använda www.flygresor.se. Det finns dock en rad nackdelar med att göra som jag som du bör vara medveten om. Du har ingen som helst koll på vilken bokningsklass du hamnar i (och således kan du inte veta om du tjänar några bonuspoäng), om det blir strul (inställt flyg, ändrade flygtider, etc) kan du räkna med att få betala t ex 10 kr/minut för telefonsamtal till supporten på resebyrån du köpte biljetten av, du kan inte söka efter annat än ekonomiklassbiljetter, om du inte betalar med banköverföring tillkommer i regel 100-150 kr till priset och om du inte har något kort kopplat till bankkontot du överför ifrån går du miste om den reseförsäkringen som hade ingått om du hade betalat med kortet, räkna inte med att du kan välja sittplats eller registrera bonuskort på förhand (innan checkin), etc. Det är således endast ett alternativ om du är beredd att ta dessa risker.

berätta gärna mer...
 

tourist

Medlem
GE Money Bank och Ica Banken har kort som inte har något valutapåslag på Mastercards växelkurs. Dessa korten kostar dock pengar, men tar man ut pengar utomlands ofta kanske det lönar sig att skaffa ett i alla fall.

"Mitt kort" (betalkort/kreditkort) och "Mitt kort med sparränta" (bankkort kopplat till konto) från GE är båda helt gratis.

Eller varför inte göra som jag nyligen lärde mig, köpa biljetten utomlands utan kortavgifter

Kontrollera dock att kortförsäkringen gäller när du inte köper av företag som vänder sig till den svenska marknaden eller hur det nu är försäkringsbolagen brukar uttrycka sig...
 
"Mitt kort" (betalkort/kreditkort) och "Mitt kort med sparränta" (bankkort kopplat till konto) från GE är båda helt gratis.
Ja, de är gratis men om man även vill ta ut pengar utomlands bör man tänka på att "Mitt kort" tar ut ränta för uttag och "Mitt kort med sparränta" bara har 12 fria uttag per år.
 
Last edited:
Toppen