Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

Totopez

Medlem
Glömde det där med transponder, det finns vissa vägar som inte har cashbetalning, men det är inte många. Oftast klarar man sig utan EZ-Pass, men kolla noga. Folket där du hämtar ut bilen kommer att påstå att du måste ha en, ifall de tjänar på det... Kolla också vad just ditt hyrföretag har för villkor. En del tar avgift för transponder även de dagar den inte används, en del kör med flat rate där tullarna ingår (dålig deal), andra tar bara betalt för de dagar du använder den och vissa tar inte betalt alls. Jag hittade en sammanställning en gång, ska leta efter den.
 

mry

Medlem
Glömde det där med transponder, det finns vissa vägar som inte har cashbetalning, men det är inte många. Oftast klarar man sig utan EZ-Pass, men kolla noga. Folket där du hämtar ut bilen kommer att påstå att du måste ha en, ifall de tjänar på det... Kolla också vad just ditt hyrföretag har för villkor. En del tar avgift för transponder även de dagar den inte används, en del kör med flat rate där tullarna ingår (dålig deal), andra tar bara betalt för de dagar du använder den och vissa tar inte betalt alls. Jag hittade en sammanställning en gång, ska leta efter den.

Man kan oxå tänka på att planera sitt resande och åka över t.ex. broar som bara tar betalt åt ena hållet. T.ex. Kan man åka över golden gatebron väster ut bara för att slippa betala något.
 

Lallarn

Medlem
Jag lånar tråden lite. Kollade igenom min hyra igen för i augusti (Scranton, PA) för att försäkra mig om vilka försäkringar som ingår. Kom ihåg att jag var lite osäker när jag bokade. Det som står är

Priset inkluderar:

Lokal skatt (moms)
Reducering av självrisken vid skada (CDR)
Liability Insurance (LI)
Bilregistreringsavgift (VRF)
Flygplatsavgift
Fria mil


Frågan är då om CDR verkligen tar ner självrisken till noll eller om det är något fuffens där? Jag har försökt lusläsa på Budgets hemsida (som jag hyr av) men svårt att få några raka svar. Någon som har bättre erfarenhet?
 

agehall

Medlem
CDR tror jag ska räcka. Du har fortfarande en självrisk som kan vara rätt hög, men den är inte oändlig. Så den samt LI är det man bara måste ha.
 

Homer

Medlem
Jag lånar tråden lite. Kollade igenom min hyra igen för i augusti (Scranton, PA) för att försäkra mig om vilka försäkringar som ingår. Kom ihåg att jag var lite osäker när jag bokade. Det som står är

Priset inkluderar:

Lokal skatt (moms)
Reducering av självrisken vid skada (CDR)
Liability Insurance (LI)
Bilregistreringsavgift (VRF)
Flygplatsavgift
Fria mil


Frågan är då om CDR verkligen tar ner självrisken till noll eller om det är något fuffens där? Jag har försökt lusläsa på Budgets hemsida (som jag hyr av) men svårt att få några raka svar. Någon som har bättre erfarenhet?

Är det där bokat direkt via Budget på deras Svenska sida?
Isåfall, kolla om du inte kan få fram en engelsk version av bokningen
via Budget.com och se vad det står där.

Det borde stå att det ingår Loss Damage Waiver (LDW) och
Supplemental Liability Insurance (SLI)
protective plans | services | Budget

Det kan mycket väl vara så att det ingår men i en försvenskad version av bokningsbekräftelsen
har de översatt det med CDR.

CDR är något som innebär hög självrisk och är såvitt jag vet ingen term de använder för hyror i USA
Försäkringar

Budget Sverige suger på alla sätt och vis, hemsidan suger, bokningssystemet suger
deras kundtjänst svarar aldrig på e-post.
 

Bryant

Medlem
Vi behöver hyra en bil för 7 personer eller ja, 6 personer och liten knodd på 1 år. Var rekommenderar ni att vi hyr? Upphämtning: Miami flygplats (helst) och avlämning 1 vecka senare på Fort Lauderdales flygplats. Alltså inte återlämning till samma ställe som vid upphämtning. Kraven är väl i stort sett bara att det finns bilbarnstol och att det inte är alltför dyrt. Sedan behövde man väl en transponder av något slag för att åka till Orlando men det antar jag att hyrbilsföretaget har där borta. Vi har kollat lite på Sixt. Är det något att ha? Chevrolet Suburban verkar gå på cirka 2.500 SEK för 8 dagar. Känns väl rätt ok.

2500SEK låter som ett väldigt bra pris. Vi betalade 278$ (Som sedan blev ca 178$ pga strul) för en Chevrolet Captiva mån-onsdag nu i veckan. Bokades i lördags.
 

Muts

Medlem
Er 300$ vanlig pris for enveis-leie i USA? Eller er det noen måte og få denne billigere på?
Snakker om leie fra Seattle til San Fransisco her.
 

Lallarn

Medlem
Är det där bokat direkt via Budget på deras Svenska sida?
Isåfall, kolla om du inte kan få fram en engelsk version av bokningen
via Budget.com och se vad det står där.

Det borde stå att det ingår Loss Damage Waiver (LDW) och
Supplemental Liability Insurance (SLI)
protective plans | services | Budget

Det kan mycket väl vara så att det ingår men i en försvenskad version av bokningsbekräftelsen
har de översatt det med CDR.

CDR är något som innebär hög självrisk och är såvitt jag vet ingen term de använder för hyror i USA
Försäkringar

Budget Sverige suger på alla sätt och vis, hemsidan suger, bokningssystemet suger
deras kundtjänst svarar aldrig på e-post.

Tack för svaret! Jag hittar inget sätt att få upp min bokning på budget.com (jag bokade direkt via Budgets svenska sida) då jag inte har några inloggningsuppgifter utan bara reservationsnummer. Fick rätt bra pris ($400 för 10 dagar och full size), så jag är inte förvånad om jag får lägga till på plats för att eliminera självrisken. Jag får nog höra med dem när jag kommer fram och se hur mycket jag kan behöva lägga till för LDW. Tänker att det kan vara värt om det inte kostar för mycket. Det står inget om Theft Protection i min bokningsbekräftelse, och det kan ju många gånger vara annorlunda än Liability Insurance i USA om jag förstått det rätt (LI används väl inte ens i Europa?).

Blir spännande att se, priset kanske drar iväg rejält sen!
 
Toppen