Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

mha321

Medlem
Ja, 100,000 verkliga miles per år oavsett kabinklass eller biljettpris.
Det är nog inte helt lätt att koordinera mellan alla olika program och modeller. Och dessutom ännu krångligare när några går till revenue based osv. Och just class of service bonusen är nog något som de flesta vill ha kvar eftersom den motiverar mer revenue....

Däremot skulle ett steg kanske vara att hindra köp av status - mao saker som poängen från kreditkort får inte vara status grundande osv.

Men jag kan hålla med om behovet av att göra något. Annars slutar det med att de bolag som har höga krav, tex Lufthansa, stänger sina lounger för partners.
 

JohanA

Medlem
Det är nog inte helt lätt att koordinera mellan alla olika program och modeller. Och dessutom ännu krångligare när några går till revenue based osv. Och just class of service bonusen är nog något som de flesta vill ha kvar eftersom den motiverar mer revenue....

Däremot skulle ett steg kanske vara att hindra köp av status - mao saker som poängen från kreditkort får inte vara status grundande osv.

Men jag kan hålla med om behovet av att göra något. Annars slutar det med att de bolag som har höga krav, tex Lufthansa, stänger sina lounger för partners.
100,000 verkliga miles för att få Star Guld kräver ingen som helst koordinering. Alls flygbolag kan räkna till 100,000 själva. Hur man sedan hanterar medlemmar som flyger inom egna gruppen ör en helt annan sak som inte kräver koordinering, exempelvis M&M HON, EuroBonus Pandion och SQ PPS.
 

mha321

Medlem
100,000 verkliga miles för att få Star Guld kräver ingen som helst koordinering. Alls flygbolag kan räkna till 100,000 själva. Hur man sedan hanterar medlemmar som flyger inom egna gruppen ör en helt annan sak som inte kräver koordinering, exempelvis M&M HON, EuroBonus Pandion och SQ PPS.
Fair enough, men de måste åtminstone räkna miles då. Och inte köra som rätt många program gör nu och ha fasta värden per sträcka tex. Och det löser fortfarande inte problemet med class of service bonus.

Och gjorde man så skulle man också rätt hårt vinkla över programmet mot de bolag som har många longhaul linjer. Skulle bli svårt för mer regionala bolag öht.

Säger inte att det inte vore rätt. Bara att det är väldigt många faktorer att väga in.
 

AABack2ARN

Medlem
Jo, men då skall alla bolag räkna verkliga miles/statuspoäng på samma sätt. Och för övrigt är 100,000 verkliga miles väldigt mycket. Det är 340 miles mellan Stockholm och Köpenhamn och det skulle motsvara över 5 resor t/r mellan Stockholm och Hawaii per år. Det lär inte bli trångt i loungerna efter det. :)
 

NotRyan

Medlem
Jo, men då skall alla bolag räkna verkliga miles/statuspoäng på samma sätt. Och för övrigt är 100,000 verkliga miles väldigt mycket. Det är 340 miles mellan Stockholm och Köpenhamn och det skulle motsvara över 5 resor t/r mellan Stockholm och Hawaii per år. Det lär inte bli trångt i loungerna efter det. :)
Då kan tilläggas också att programmet lär ha spelat ut sin roll som driver av försäljning, om det endast blir till för dom som reser extremt mycket, och vill ha en hög gräns för att känna sig exklusiva själva. Frequent Flyer - programmen rätt använda, med inte för höga nivåer som folk faktiskt har en chans att nå, är guld(!) värda när det gäller att driva merförsäljning.
 

AABack2ARN

Medlem
Man skulle kunna leka med tanken avseeende ett Star-gemensamt program för att ge just bolagsöverskridande förmåner. Ett program där enbart miles räknas och det behövs ett visst antal miles för att få Silver respektive Guld, detta oavsett bokningsklasser och annat småsint från de enskilda bolagen. De enskilda programmen skulle kunna ge andra förmåner till sina egna medlemmar inom det egna bolaget. Men vid närmare eftertanke så är det nog inte en så bra idé trots allt...
 

NyfikenGrau

Medlem
Det blev ju (ännu) en intressant principdiskussion om vem som bör ha status, men jag undrade alltså bara om någon hört något mer angående ryktet loungekort == poängkort inom Star Alliance :)

Var det inte någon som skrev om något liknande i sas loungen på Arlanda? Kanske något nytt på väg ut i hela star alliance...

Låter mycket intressant, när/var skrevs detta?
 

Agö

Medlem
Det blev ju (ännu) en intressant principdiskussion om vem som bör ha status, men jag undrade alltså bara om någon hört något mer angående ryktet loungekort == poängkort inom Star Alliance :)



Låter mycket intressant, när/var skrevs detta?
I den för ändamålet relevanta tråden förstås. Se sista inlägget om en medlem som försökte komma in med Turkish Gold men ha miles till Lufthansa Miles & More.

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen