Senaste nytt

Allergichock ombord på Thai

Maja

Medlem
Har även hamnat precis jämte katt, både på lufthansa och SAS. Trots att jag påtalat min allergi.

Påminner mig om en liknande händelse. Hade påtalat att jag är allergisk mot katt och hamnar bredvid en dam med katt i bur hem från USA. Mitt i natten väcks jag av att katten hoppar upp i mitt knä och sedan springer iväg i gången. Det blev ett fasligt liv på damen bredvid mig och vi fick krypa runt på golvet i en nersläckt kabin för att få tag i katten. Inte en av mina bättre flygningar. :eek:
 

Hachans

Medlem
@Hachans jag håller med dig och förstår vad du säger kring det här med folks allergier. Men att inte kunna beställa nötfri mat alternativ fisk-skaldjursfritt känns ändå som ganska snåla begränsningar då det är två väldigt vanligt förekommande allergier.

Min paprikaallergi har jag full förståelse för att det ställer till det då den är rätt udda. Tyvärr är det en grönska som flygbolag gillar att ha i sina grytor då den troligen ger bra smak och fungerar bra att servera i luften.

Fast fisk och skaldjursfri mat kan du ju faktiskt beställa. Baserat på SAS specialmatshemsida kan du beställa asiatisk veg, Hindu, muslimsk (fisk kan förvisso förekomma där), vanlig vegetarisk mat och vegansk mat. Paprika är det värre med såklart.
 

011430121

Medlem
Några av er kommer lnte tro att detta är sant, i november åkte jag SJ från Göteborg till Stockholm och då annonserade tågvärden att det var en passagerare i vagn 6 som var allergisk mot citrusfrukter och hon bad om att respektera det och inte äta det i vagn 6, trodde det var ett skämt, men förstår nu att man kan vara det mot allt.
Själv är jag bara allergisk mot Djurgårdare och det ger en kraftig agretion när jag ser sådana.
 

Voyageur

Medlem
Jag tycker det som är extra viktigt just i den lyfta tråden är att TS var väldigt tydlig med att fråga och påtala om allergierna men att det ändå gick fel.
Och för det andra att detta resulterade i en djupt oroande hälso situation samt vem vet, en nära döden upplevelse.

Med de två faktorerna i hand tycker jag att situationen som uppstod var extremt allvarlig och THAI bär ett tydligt ansvar. I USA hade du kunnat stämma bolaget på miljonbelopp. En ny resa i åtminstone C eller F är det minsta de kan erbjuda

Vilken sträcka vart det du flög? Har du möjlighet att ta hjälp av EU lagstiftningen i frågan? Jag skulle lyfta frågan till en jurist i ämnet och se vad möjligheterna är och sedan fortsätta en diskussion med THAI, som erkänt är knepiga.
 

mika

Medlem
Det går nämligen inte att anmäla allergier hos SAS, men det vet inte deras egen kabinpersonal om uppenbarligen är min erfarenhet. Det går att beställa specialmat så som laktosfri, glutenfri, kosher etc., men det går ej att beställa mat specialmat med hänseende till någon födoämnesallergi.

Nu har jag inte flugit long haul på SAS för ett par år (på grund av hur dom hanterar oss med matallergier) men då gick det bra att ringa eller maila kundservice och lista sina allergier, i varje fall i long-haul business. Men det finns två problem med detta: 1) man får kompromissmat som är väldigt tråkig och smakar ingenting och 2) personalen vet inte vad specialmat innehåller och då får man inte göra fel (det hände för mig, fick något i matet som jag innan flyget hade anmält att jag inte kan äta).
 
Jag hade liknande case med SAS (business), informerade om allergin i förväg och ändå fick jag mat som innehöll detta och cabin crew hade ingen koll. Jag har inte haft ett enda long-haul med SAS efter detta. De erbjöd även mig några poäng som ursäkt men det löser ingenting och var mindre än det som dom verkar ge om IFE inte fungerar. Helt galet. Det här är något som gäller min hälsa, inte något entertainment.

Jag kan förstå att det kan vara svårt med allergier när man redan är uppe i luften men förstar inte alls om det inte går att lösa om jag har informerat om detta innan flyget.
Intressant att det finns folk som varit i samma situation. Att SAS är stundtals konsekvent inkonsekventa vet kanske de flesta vid det här laget. När det handlar om min och din hälsa först och främst så får dom gärna förbättras. Känns ju trist att ett ärende som gäller min hälsa prioriteras lägre än t ex entertainmentsystem eller en trasig stol i min mening. Att det ska vara så svårt att ta fram något ätbart är för mig en gåta. Är det ansvaret dom inte vill ta på sig, kan jag respektera det men då ska dom vara mycket tydliga från början!
 

Abbs

Medlem
Jag tycker det som är extra viktigt just i den lyfta tråden är att TS var väldigt tydlig med att fråga och påtala om allergierna men att det ändå gick fel.
Och för det andra att detta resulterade i en djupt oroande hälso situation samt vem vet, en nära döden upplevelse.

Med de två faktorerna i hand tycker jag att situationen som uppstod var extremt allvarlig och THAI bär ett tydligt ansvar. I USA hade du kunnat stämma bolaget på miljonbelopp. En ny resa i åtminstone C eller F är det minsta de kan erbjuda

Vilken sträcka vart det du flög? Har du möjlighet att ta hjälp av EU lagstiftningen i frågan? Jag skulle lyfta frågan till en jurist i ämnet och se vad möjligheterna är och sedan fortsätta en diskussion med THAI, som erkänt är knepiga.
Hade också en citrusallergiker på DY7005 häromveckan. Detta annonserades i takt med att matserveringen började; när jag och många andra redan var inne på vår andra GT med citrus.
 
För att koppla åter till trådens rubrik så tycker jag att ersättningen från Thai är för låg. Likt andra här har sagt så borde det gå att trycka på att upplevelsen blivit förstörd etc. och framför allt att man riskerade TS hälsa.

När det gäller diskussionen i övrigt så finns det ju en mängd olika specialmatsalternativ som man kan beställa om det är vissa saker man inte kan äta. Man måste ju inte vara vegan för att beställa veganmat om man t ex inte vill riskera att få fisk. Men det är ju nästan omöjligt för ett flygbolag att ta hänsyn till alla detaljer. Även veganer kan ju vara allergiska mot t ex paprika och då får jag nog säga att det inte är rimligt att förvänta sig en specialvariant av specialmaten. Då får man nog ställa in sig på att ta med lite eget också. Däremot så borde det alltid finnas listor med alla ingredienser på allt som serveras ombord så att man kan få rätt information om man frågar.
 
Toppen