Senaste nytt

Alla EU pass ska börja kontrolleras

Jacob

Medlem
Norge är med Schengen väl?
Norge och Schweiz är med i Schengen med inte EU (vilket innebär att alla passagerare som reser mellan Norge och Sverige i så fall skulle börja kontrolleras, eftersom man pratar om resa in och ut ur EU). Storbritannien och Irland är med i EU men inte Schengen.
 

Dr. Miles

Expert
Norge och Schweiz är med i Schengen med inte EU (vilket innebär att alla passagerare som reser mellan Norge och Sverige i så fall skulle börja kontrolleras, eftersom man pratar om resa in och ut ur EU).
Hur gör man detta i praktiken? Det finns ingen passkontroll när man reser inom Schengen ju.
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Med tanke på att det inom 5 månader måste vara val Danmark och med största sannolikhet kommer största partiet vara Dansk Folkeparti och sitta med i den nya borgerliga regeringen (enligt senaste opinionssiffror).
En av deras krav är att börja med passkontroller innanför Schengensamarbetet, vilket kan påverka oss som resor från/till Danmark.
Det verkar som att det finns en möjlighet till detta enligt EU-domstolen...
Grænsekontrol – Ja tak! - Dansk Folkeparti - dit land, dit valg
 

johan_fbg

Medlem
Norge och Schweiz är med i Schengen med inte EU (vilket innebär att alla passagerare som reser mellan Norge och Sverige i så fall skulle börja kontrolleras, eftersom man pratar om resa in och ut ur EU).

Alla svenska medborgare har ju passfrihet inom Norden sedan 50-talet så det borde väl gälla även i fortsättningen?
 

Jacob

Medlem
Alla svenska medborgare har ju passfrihet inom Norden sedan 50-talet så det borde väl gälla även i fortsättningen?
Så är det. Men det blir en väldigt intressant situation (som jag läser artikeln). I så fall är det passfritt för svenska medborgare som reser till Norge, men inte för övriga EU-medborgare (som annars kan resa passfritt inom Schengen, förutom till Norge, som är med i Schengen).

Det är ju hela grejen med Schengen, att man inte ska behöva ha med pass eftersom det räknas som inrikesresande.
 

Moco

Medlem
Personligen är jag en supporter av passkontroller. Jag retar mig inte på det utan för mig innebär framförallt att man tar ansvar och värnar om hemlandet. Man kan alltid diskutera hur det ska utföras, t.ex. elektroniskt eller över disk, men bra är det oavsett. Hade personligen sett att Sverige hållit sig utanför Schengensamarbetet, men det är väl att önska för mycket av ett förslappat och blåögt land.
 
M

Monkey_Class

Guest
har aldrig förstått varför man skall visa pass vid ankomst. Man visar det ju minst en gång innan - vid inchecking, ibland security och många ggr vid gate. Tycker snarare det är ett tecken på osäkerhet över systemet än ett sätt att stoppa "bad guys".
Är bättre och satsa på den biten.
Sedan om nu någon vill "fuska" så handlar det bara om pengar.
 

Dr. Miles

Expert
har aldrig förstått varför man skall visa pass vid ankomst. Man visar det ju minst en gång innan - vid inchecking, ibland security och många ggr vid gate. Tycker snarare det är ett tecken på osäkerhet över systemet än ett sätt att stoppa "bad guys".
Är bättre och satsa på den biten.
Sedan om nu någon vill "fuska" så handlar det bara om pengar.
Kanske beror det på att det finns länder där man kan fuska/muta?
 

Pho

Medlem
Norge och Schweiz är med i Schengen med inte EU (vilket innebär att alla passagerare som reser mellan Norge och Sverige i så fall skulle börja kontrolleras, eftersom man pratar om resa in och ut ur EU). Storbritannien och Irland är med i EU men inte Schengen.

Den blir kul på bron vid Svinesund!

Eller har de som skrivit artikeln rört ihop EU och Schengen?
 
Last edited:
Toppen