Alla EU pass ska börja kontrolleras

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av anjak, 12 Mars 2015.

1. anjak

anjak Medlem

2. SAS404

SAS404 Medlem

Ja vad kan man göra, hålla sig hemma? Så länge dom ser till att det finns ordentligt med personal så det inte skapar onödiga köer.

3. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så vad har man gjort fram tills nu i passkontrollen då?

GOTATH, Palazzi, twiggs och 2 andra gillar detta.
  4. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vissa passkontroller (jag har upplevt i det i Spanien vid inresa från USA och i tråden om köerna på Kastrup verkar det ha skett samma sak nyligen) så tittar passkontrollanten knappt i passet över huvudtaget. Räcker uppenbarligen med att det var ett EU-pass...

Vid inresa till Sverige scannar de oftast passet men ibland öppnar de bara passet och tittar på fotosidan och på passinnehavaren.

5. anjak

anjak Medlem

Oftast tycker jag dom bara tittar snabbt i passet och sen får man tillbaka det. Nu ska alla scannas och kontrolleras i datorn vilket säkert kommer ta mer än dubbelt så lång tid. Hoppas dom får till automatiska spärrar på Arlanda.

6. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min erfarenhet på ARN är att de alltid scannar. Nåja, det som är nytt är väl att det ska sättas upp nya databaser som man ska söka mot helt enkelt, eller?

7. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En förändring som kommer är fingeravtryck på EU-medborgare som ska in i EU.

8. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det beslutat?

9. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu kan jag inte hitta var jag läste det men jag tolkade det jag läste så att det visserligen inte är beslutat men kommer att bli. Det var i någon av artiklarna om alla "tappade" svenska pass.

Ett exempel på att det är/var ett förslag här. Det var dock inte den artikeln jag läste förut.
    EDIT: Tappade pass en miljonaffr - DN.SE

10. Jacob

Jacob Medlem

In och ut ur EU blir väl samma som idag med Schengenavtalet (in och ut ur Schengen), undantag Norge/Schweiz/Storbritannien/Irland.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!