Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Palazzi

Medlem
Saudi? Jag trodde att Etihad Airways var ägd av emirer av Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Kanske jag har fel...

Så är det tydligen, jag vet inte varför jag fick för mig något annat...:eek: Jag borde ha förstått att de hade basen i Abu Dhabi av en anledning, även om jag själv inte flugit med dem.

PS. Vad kallas en person från Abu Dhabi btw? :)
 

bjolib

Medlem
Alitalia?

Hittade bra pris till Rom i vår. Frågan är dock - Vågar man boka med Alitalia?? Verkar ju inte gå så lysande för dom.. Vad skulle hända vid en ev. konkurs? Bokas man om till andra bolag inom Skyteam eller blir man lämnad åt sitt öde..?
 

gdaily

Medlem
Man kan nog räkna med att bli lämnad åt sitt öde.

Boka med kreditkort, inte betalkort, så har du större skydd. Blanda gärna in hotell- eller bilhyra så det räknas som paketresa också.
 

Traveller

Medlem
Håller med föregående. Om du är så modig så betala med kreditkort. Själv tror jag att det blir något av de Emiratiska bolagen som kommer ta över AlItalia. Emirates är det som jag tror mest på, Qatar har ju redan byggt sitt liksom. Men tiden får utvisa.
 

bjolib

Medlem
Tack för svaren. Det blir nog att vi avvaktar, annars var det CPH - FCO för ca 3800:- totalt. 2 vuxna och2 barn, ons-sön i slutet på april. Hyffsat pris, eller?
 

Traveller

Medlem
Tack för svaren. Det blir nog att vi avvaktar, annars var det CPH - FCO för ca 3800:- totalt. 2 vuxna och2 barn, ons-sön i slutet på april. Hyffsat pris, eller?

Det är utan tvekan ett bra pris. Nästan för bra faktiskt. Nästa pris är ca 1000 kronor högre med Norwegian och sedan 200 ytterligare för SAS. Då medräknat barn på 9 + 11 år. Alitalia ligger kvar på 3.792 Sek. Ni kan också åka med Easyjet från CPH för 4.440 kronor i slutet av april, ons-sön.
 

Alx

Medlem
Utöver det uppenbara faktum att Alitalia ligger riktigt risigt till är det ju just sån här osäkerhet som kan få vilket flygbolag som helst på fall. När folk inte längre vågar boka biljetter så går det snabbt utför.

Jag hade avstått från att boka biljetter med Alitalia eftersom jag tyvärr tror att de är helkörda nu när de inte längre har staten eller andra ägare som kan fortsätta mata in mer pengar för att hålla de i luften. Deras enda räddning är ju som redan nämnts ett eventuellt uppköp från t.ex. arabstaterna. Men varför skulle de göra det när de antagligen bara är veckor ifrån att kunna köpa resterna av ett konkursbo skuldfritt och utan redan utställda biljetter? Varumärket Alitalia tycks ju ingen intresserad av att behålla i alla fall.

Personligen kommer jag att sakna Alitalia som jag tycker har varit riktigt bra och genomfört stora förbättringar de senaste åren.
 

fmansson

Medlem
Utöver det uppenbara faktum att Alitalia ligger riktigt risigt till är det ju just sån här osäkerhet som kan få vilket flygbolag som helst på fall. När folk inte längre vågar boka biljetter så går det snabbt utför.

Jag hade avstått från att boka biljetter med Alitalia eftersom jag tyvärr tror att de är helkörda nu när de inte längre har staten eller andra ägare som kan fortsätta mata in mer pengar för att hålla de i luften. Deras enda räddning är ju som redan nämnts ett eventuellt uppköp från t.ex. arabstaterna. Men varför skulle de göra det när de antagligen bara är veckor ifrån att kunna köpa resterna av ett konkursbo skuldfritt och utan redan utställda biljetter? Varumärket Alitalia tycks ju ingen intresserad av att behålla i alla fall.

Personligen kommer jag att sakna Alitalia som jag tycker har varit riktigt bra och genomfört stora förbättringar de senaste åren.


Behöver ta mig T&R Linate - Cagliari den 14-17 mars. Vågar man boka en biljett med Alitalia nu eller är det stor risk att de slår igen butiken innan dess?
 
Toppen