Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Palazzi

Medlem
Synd att AZ försvinner på sikt. Det kommer för oss att innebära att Air Malta, Easyjet och Ryanair blir ensamma på linjerna mellan Malta till Italien. Betydligt värre lär det bli för italienarna när Ryanair och Easyjet sväljer så gott som de flesta linjer till och från Italien. :(

Fördelen med att AZ överlevnad förlängs är ju att de mindre flexibla (läs legacy carriers) flygbolagen får en möjlighet att planera in och plocka upp lönsamma linjer efter AZ.

Vueling tar över MLA-FCO (Alitalias enda linje till Malta) 24:e Juni. Antar att datumet är en hint om slutdatum för Alitalia...

Samma sak gäller för henrik l linje till PMO....

Vueling inrikesflyg från FCO är följande: Turin, Catania, Palermo, Lamezia, Bari, Brindisi, Genua

Jag vet inget om Vueling servicemässigt, men antar att det är ett steg ned från AZ (?) Åtminstone så erbjuder de anslutningsflyg :) .
 

Agö

Medlem
Jag vet inget om Vueling servicemässigt, men antar att det är ett steg ned från AZ (?) Åtminstone så erbjuder de anslutningsflyg :) .

Vueling är ett utmärkt alternativ på korta sträckor (max 1,5-2h). Fräscha, nya plan, trevliga (och snygga - får man säga så?) flygvärdinnor, möjlighet till poängintjäning. Flyger dessutom till och från riktiga flygplatser. Ännu ett bolag som går från LCC till att erbjuda något mer. Iberia har det nog rätt svettigt i Spanien. (Tillägg: frågan är om Iberia blir kvar inom Europa öht?)

Excellence Fare ger ju även tillgång till lounge och fast-track på vissa flygplatser, t.ex. Arlanda.

Excellence Fare | Fares Vueling.com
 
Last edited:

Alx

Medlem
Vueling tar över MLA-FCO (Alitalias enda linje till Malta) 24:e Juni. Antar att datumet är en hint om slutdatum för Alitalia...

Samma sak gäller för henrik l linje till PMO....

Vueling inrikesflyg från FCO är följande: Turin, Catania, Palermo, Lamezia, Bari, Brindisi, Genua

Jag vet inget om Vueling servicemässigt, men antar att det är ett steg ned från AZ (?) Åtminstone så erbjuder de anslutningsflyg :) .

Vueling kommer till en början bara att erbjuda 3 avgångar i veckan från den 24 juni och dagligen fr.o.m. 1 september. Dessvärre ersätter ju inte lågprisbolaget Vueling Alitalias New York anslutning som var bra för oss på Malta (framför allt från NYC). Det får motvilligt bli Air Malta till/från Italien framöver i valet av "minst dåliga alternativ".

Hoppas verkligen att andra än bara lågprisbolagen tar över övriga Europa-linjer. En eller två extra UA linjer till/från FCO/MXP vore inte helt fel det heller. :)
 

Palazzi

Medlem
Vueling kommer till en början bara att erbjuda 3 avgångar i veckan från den 24 juni och dagligen fr.o.m. 1 september. Dessvärre ersätter ju inte lågprisbolaget Vueling Alitalias New York anslutning som var bra för oss på Malta (framför allt från NYC). Det får motvilligt bli Air Malta till/från Italien framöver i valet av "minst dåliga alternativ".

Hoppas verkligen att andra än bara lågprisbolagen tar över övriga Europa-linjer. En eller två extra UA linjer till/från FCO/MXP vore inte helt fel det heller. :)

Det var ju trist.... :(

Konstigt att Vueling inte erbjuder anslutningar med Iberia då båda är bolag inom IAG. Madrid-linjen hade ju bjudit på rätt många möjligheter ut i världen.
Iberias hemsida föreslår istället att malteser ska flyga till LGW och sedan byta flygplats till LHR för att komma till NYC - krångligare på alla sätt.
 

Palazzi

Medlem
Haha, den här sagan verkar aldrig ta slut....

Etihad, som tidigare avsagt sig att buda på AZ, kommer nu att lägga ett bud på 49% måndagen den 23:e - detta enligt flertalet källor. Anledningen är att vill skydda sitt nya varumärke Etihad Regional som uppkom genom köpet av Darwin Airlines.
Man räds att varumärket för det nya regionalbolaget tappar mycket i status om Easyjet, Ryan & Vueling tar över hela kakan av AZ's tidigare inrikeslinjer.
Budet är påtvingat och kommer resultera i en rejäl förlustaffär för Etihad.
Saudierna har väl dock råd att förlora några miljoner/miljarder utan att det är katastrof. OM köpet går igenom slaktas troligen både nuvarande flotta, servicekoncept & namn.... Air Serbia, Darwin & Alitalia kommer inom tid alla att bli Etihad Regional isf.

Samtidigt träder en mer oväntad spelare in i affären, Avianca! Det Colombianska bolaget har sedan tidigare köpt flera bolag i Sydamerika, varav ett (Avianca Brazil) är nybliven alliansmedlem sedan 16/12-2013. Avianca kommer troligen köpa antingen LOT eller Alitalia, beroende på hur budet från Etihad ser ut.

Ingen av dessa alternativ handlar alltså om köp av varumärket Alitalia, utan om trafikrättigheter man vill åt för nya bolag... Detta är det sista hoppet för att inte LCC tar över italiensk inrikesmarknad helt.....men dagens Alitalia är hursomhelst utraderade inom kort.
 

Dr. Miles

Expert
Saudierna har väl dock råd att förlora några miljoner/miljarder utan att det är katastrof. OM köpet går igenom slaktas troligen både nuvarande flotta, servicekoncept & namn.... Air Serbia, Darwin & Alitalia kommer inom tid alla att bli Etihad Regional isf.

Saudi? Jag trodde att Etihad Airways var ägd av emirer av Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Kanske jag har fel...
 

Fredrik

Medlem
Du har rätt. Det är Abu Dhabi som kontrollerar Etihad.

Palazzis nyhet om Avianca är intressant. Det är precis sån spännande spekulation som väcker mig till liv.
 
Toppen