Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

NyfikenGrau

Medlem
..och inte Aeroflot heller;

Aeroflot Denies Interest in Alitalia Bailout | Business | The Moscow Times

Men hur funkar det egentligen med räddningspaketet som nämns ovan, som AF/KL enligt den artikeln godkände, med stränga villkor? Är det denna hjälp man har ställt in nu, eller är det en ytterligare, nyare förfrågan man nekar?

Edit: Ok jag ser att man har ångrat sig nu. Det är alltså räddningspaketet i inlägg #22 som misslyckats. Då ser det väl väldigt mörkt ut?

Edit2: Alitalia påstår visst att finansieringen är säkrad även utan AF/KL;

http://www.themoscowtimes.com/busin...nies-interest-in-alitalia-bailout/489704.html

Alitalia declined to comment. But a spokesperson for the carrier said that the capital increase was “guaranteed” as other stakeholders, the two banks involved and Poste Italiane had already committed to a total capital injection of about €250m.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Skulle säga att det är ett rent omöjligt läge.

1. Finns inget opinionsstöd för att rädda bolaget inom Italien.
2. Viktiga rutter, som saknar kommersiellt underlag (t.e.x öar och albyar) har redan förlorats till bolaget Darwin Airlines...
3. T.o.m paradlinjer som LIN-FCO trafikeras nu av t.e.x Easyjet
4. Lågprisflyget har ett enormt genomslag i Italien, även inrikes. Bergamo flygplats har t.e.x växt till landets 4:e största...
5. Snabbtågen har fått stor genomslagskraft, och nya bolagsalternativ har kommit. Därtill har linjerna utökats i år...
6. KLM/AF, BA & LH har väldigt stor teckning i Italien, vilket gör det smidigt med anslutningar ut i världen.
7. 85% av Italiensk utrikstrafik är knutet till MXP & FCO. Varenda internationellt bolag har långlinjer i östlig och västlig riktning.
8. Det finns inga köpare utanför Italien. Bolaget är en minusaffär, och köps bara av inrikesbolag för att behålla viss kontroll över marknaden.
9. Trenitalia uttryckte intresse, men budet godkändes inte... Hänvisning till konkurrensförskjutning.
10. Kapitalet räcker 4v till enligt vad jag läst...

Jag skulle säga att det är Bye Bye. Förutom de som arbetar på bolaget tror jag tyvärr att få kommer sakna dem heller...
 

Flood

Medlem
Har inte SAS lite linjesamarbete med Alitalia? Vill minnas att jag sökte på sas.se efter någon flygning till Pisa och fick ett Alitalia-segment efter SAS till FCO.
 

nilsson

Medlem
Jag måste också inflika att Alitalias gröna logotyp skär sig mot AF/KLMs logotyper när alla tre står bredvid varandra på service-ställen. Bara det är en anldening att få bort dem.
 

MartinH

Medlem
6. KLM/AF, BA & LH har väldigt stor teckning i Italien, vilket gör det smidigt med anslutningar ut i världen.
Nja, skulle inte säga att LH (eller Star Alliance) har så väldigt bra täckning i Italien, i alla fall inte så bra som jag önskar. Mycket Germanwings från icke-hub (FRA, MUC, DUS), vilket inte duger.
 
Last edited:
Toppen