Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Dr. Miles

Expert
Alitalias stora mångfald av mistake fares via OJs det senaste året lär nog inte ha bättrat på företagets likviditet. Vi talar om ett stort systematiskt fel som har vart långt ifrån en hemlighet på bloggar och forum under en längre tid.

De har säkert egen excelnisse(piccolino excelo?) i företaget som tycker att det är onödigt att ha en kontrollpersonal till för publicering av fares. :rolleyes:
 

Jaws

Medlem
Gamla plan?

Alitalia har ju en rätt ung flotta, deras 332:er är väl alla från 2009 och senare. Svårt att se hur AF/KLM skulle ha råd att ta hand om den soppan, då känns etihad som troligare alternativ (om någon)

Tyvärr är bara 4 av 332orna nya, allt enligt seatguru.com
Jag tänkte oxå på sas här - de behöver fler plan men helst nya med bra businesstolar.
Sen är det bara Champagnen som saknas:cool:
 

Palazzi

Medlem
Rykten om att KLM/Air France ska köpa upp Alitalia fick aktien att stiga 8% idag. Återstår att se hur saker utvecklas...
 

Alx

Medlem
Vad nu då? Jag som bokade biljetter på Alitalia häromdagen... Fick de aldrig in pengarna?! :rolleyes:

Personligen hoppas jag verkligen att de löser krisen även denna gången. Alitalia är ju mitt förstahandsval på MLA-FCO. Även om den linjen såklart är betydelselös för AZ så är den, liksom all konkurrens med Air Malta, mycket uppskattad av oss som bor på Malta.
 

MarcusC

Medlem
Enligt Financial Times artikel om detta idag har Alitalia enligt vissa källor endast pengar som räcker till drift/bränsle veckan ut. Flera krediter som löper ut!? Kan inte länka då FT online kräver medlemskap.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt Financial Times artikel om detta idag har Alitalia enligt vissa källor endast pengar som räcker till drift/bränsle veckan ut. Flera krediter som löper ut!? Kan inte länka då FT online kräver medlemskap.

Är det den här artikeln?
Alitalia crisis talks as cash-crunch looms - FT.com

Financial Times skrev:
Alitalia has sufficient cash to get through the week but then has to find a new “solution”, said the industry source close to negotiations over the company’s future. “We are absolutely confident that a solution will be found,” the source added.

“We are working on it,” Maurizio Lupi, transport minister, told reporters after a second day of ministerial meetings on Alitalia, which is considered a national strategic asset. “Yesterday, I was optimistic, today too,” he added.
 
Toppen