Alitalia nära konkurs?

Diskussion i 'Skyteam' startad av Bryant, 26 December 2012.

1. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    1 person likes this.
  2. Kommer troligen köpas upp eller KK (mitt tips är det senare alternativet)

Italiens nuvarande premiärminister, Mario Monti, har redan sagt att han ska avgå..... Han behöver därmed inte samla pluspoäng genom att köpa Alitalia (om det finns några att hämta). Berlusconi, om han ska tillbaka till makten, kommer vilja signalera att han är försiktig med finanserna = inget stöd från staten (det var även hans åsikt 2008).

Tror inte att det Italienska folket, i dessa svåra tider, hyser stor sympati för Alitalia. Ryanair, Easyjet, Volotea mfl lågprisbolag är starka och Alitalia har spelat ut sin roll inrikes. Den gigantiska tåginvesteringen hjälper inte heller bolaget. Ingen Italienare vill betala 1öre mer i skatt, det är säkert.

Kan egentligen inte se att KLM/Air France skulle vilja ha en helt dysfunktionell organisation och gamla flygplan. Om någon, mot förmodon, vill åt flygplanen är det kanske billigare att köpa från konkursboet?

SAS behöver väl bränslesnålare plan, annars hade de kunnat köpa några av Alitalias långlinjeplan..

Last edited: 26 December 2012
  3. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tycker alltid det känns lite ledsamt när gamla klassiska bolag försvinner. Hoppas på det bästa för Alitalia

4. Klippan

Klippan Medlem

Gamla plan?

Alitalia har ju en rätt ung flotta, deras 332:er är väl alla från 2009 och senare. Svårt att se hur AF/KLM skulle ha råd att ta hand om den soppan, då känns etihad som troligare alternativ (om någon)

5. Stämmer, men: ålder.jpg

MD80/90 är väl utfasade, men resterande är inte purunga... Undantaget är som du skriver 332.

Men när många bolag beställer A350 / 787/ Cseries etc vill nog få sitta på en flotta som snittar ens 8år

6. Klippan

Klippan Medlem

Nä absolut, visste inte att dom hade så gamla 321:er. Jag trodde att Alitalia hade blivit mycket bättre sen förra konkursen och rent av börjat bli lönsamma, varit nära att flyga dom ett par gånger men har alltid havererat på att deras it-system har problem med oj och code-share flygningar

7. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har en resa med AZ den 11/1. Först var jag endast oroligt eftersom det är en mistakefare, nu är jag även orolig för en KK.

8. Orsak och verkan å det tydligaste? :)

6 personer gillar detta.
  9. Så snabbt kommer det inte gå... Du kan vara lugn. Allt i Italien drar ut på tiden, även konkurser.

5 personer gillar detta.
  10. JacobGBG

JacobGBG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Alitalias stora mångfald av mistake fares via OJs det senaste året lär nog inte ha bättrat på företagets likviditet. Vi talar om ett stort systematiskt fel som har vart långt ifrån en hemlighet på bloggar och forum under en längre tid.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!