Alitalia målar om plan som kört av landningsbanan

Diskussion i 'Skyteam' startad av PYRZ, 5 Februari 2013.

  1. PYRZ

    PYRZ Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    För några dagar sen så körde en ATR-72 av landningsbanan efter landning och 16 personer skadades.

    Vad som hände sen var att man målade om planet över natten så att planet blev helt vitt. Alitalia loggan och den gröna Alitalia målningen försvann under natten. Hokus pokus :)

    Photo Gallery: A New Paint Job - SPIEGEL ONLINE - International
     
  2. xz0781

    xz0781 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
  4. PYRZ

    PYRZ Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Standard procedure vet jag inte men definitivt smart procedure. :)

    Helt korrekt. Trodde att jag fick med det i mitt inlägg men inte :) Tydligen så gillade inte att Alitalia valde samarbete med dem. (lät Carpatair flyga vissa linjen för att sänka sina kostnader.)
     
    Last edited: 5 Februari 2013
    1 person likes this.
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Även fönstrena målades över!!! Antar att det kostar en del att renovera ett plan men att måla över även fönstrena kändes lite väl ambitiöst. Intressant att reg-numret står kvar. Är det av legala skäl månne?
     
  6. twiggs

    twiggs Medlem

    Förstår inte alls vad som är anmärkningsvärt med detta. Alla flygbolag gör på samma sätt!
     
  7. Alitalia lär ha avslutat allt samarbete med Carpatair, för många incidenter senaste tiden!
     
  8. Traveller

    Traveller Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Info om olyckan på Aviation-Safety.net::

    Status: Preliminary
    Date: 02 FEB 2013
    Time: ca 20:15
    Type: ATR 72-212A
    Operating for: Alitalia
    Leased from: Carpatair
    Registration: YR-ATS
    C/n / msn: 533
    First flight: 1997-11-05 (15 years 3 months)
    Engines: 2 Pratt & Whitney Canada PW127F
    Crew: Fatalities: 0 / Occupants: 4
    Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 46
    Total: Fatalities: 0 / Occupants: 50
    Airplane damage: Substantial
    Location: Roma-Fiumicino Airport (FCO) (Italy)
    Phase: Landing (LDG)
    Nature: Domestic Scheduled Passenger
    Departure airport: Pisa-Galileo Galilei Airport (PSA) (PSA/LIRP), Italy
    Destination airport: Roma-Fiumicino Airport (FCO) (FCO/LIRF), Italy
    Flightnumber: 1670
    Narrative:
    An ATR-72 passenger plane, YR-ATS, was involved in a landing accident at Roma-Fiumicino Airport (FCO), Italy. The airplane landed in strong cross wind conditions and came to rest in the grass off the side of the runway. The right hand main gear had collapsed and the airplane sustained damage to the fuselage and nr. 2 engine propeller blades.
    There are reports that four occupants were injured, two of them seriously.
    Alitalia flight AZ1670 had departed Pisa-Galileo Galilei Airport (PSA) on a domestic flight to Roma-Fiumicino Airport (FCO). This flight was operated by Carpatair on behalf of Alitalia.

    According to Italian media reports the accident happened about 20:15 at the scheduled time of arrival. The airport web site reports the airplane landed at 20:40. Tweets from passengers at Rome-Fiumicino suggest the accident may have happened about 21:15.

    The airplane landed in strong winds from 250 degrees on runway 16L or 16R. Runway 25 at Fiumicino was Notamed not available for landings due to work in progress.
    According to Italian media the airplane landed on runway 16L. The Fiumicino Notam reports limitations of the ILS:
    - LOCALIZER AT 17NM MRA 3000FT AND AT 25NM MRA 4000FT
    - GLIDE PATH COVERAGE REDUCED AT 8.5NM

    Weather about the time of the accident:
    LIRF 021920Z 25028G41KT 9999 SCT023 SCT040 11/04 Q0992 WS RWY 16L NOSIG
    [19:20 UTC / 20:20 LT: Wind 250 degrees at 28 knots, gusting to 41 knots; Visibility: 10+ km; Scattered clouds at 2200 feet AGL and 4000 feet AGL; Temperature: 11°C; Dewpoint: 4°C; Pressure: 992 mb; Windshear at runway 16L]
    LIRF 021950Z 25023KT 9999 SCT023 SCT040 11/03 Q0992 NOSIG
    LIRF 022020Z 25022G32KT 9999 SCT022 BKN040 11/03 Q0992 NOSIG

    The ATR 72-212 has a demonstrated maximum crosswind component of 35 kts on a dry runway.
     
  9. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis. Det är inget ovanligt alls.
     
  10. PYRZ

    PYRZ Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kanske att detta skapar tusentals artiklar? Inte många skulle skriva om själva olyckan om inte planet hade målats, speciellt som det gjorts här. Eller?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×