Alitalia Japan 2000 kronor Promotion - Tillbakadragna biljetter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av simontemplar, 21 Oktober 2012.

  1. Hakade på dealen som The Points Guy postade häromdagen. Alitalia erbjuder 25 000 Yen rabatt på alla biljetter som bokas via deras Japanska webbsajt inom ett visst datum intervall.

    Amazing Deal Alert: $315 Off All Alitalia Flights With Japanese Promo Code PROMOJP | The Points Guy

    Jag lyckades få tag i BCN - BUD för 0 kronor då rabatten är högre än biljettpriset. Jag fick ett konfirmations mail med bokningsnummer och mina uppgifter etc.

    idag får jag ett email från Alitalia där de säger att de avbokat biljetten, men inte varför. Självklart var det här för bra för att vara sant, men vad gäller juridiskt sätt här? Alitalia har gjort en tabbe och det uppstod ett loophole, de har ju skickat ut en skriftlig bekräftelse till mig som säger att de åtar sig att flyga mig från punkt A till B vissa datum.

    Vad gäller här egentligen? Har de rätt att avboka biljetter när de själva gjort ett misstag?
     
  2. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag var också sugen på att boka biljetter, NYC för 35 EUR, AHU för 0kr... Men jag hoppade över det, risken var för stor att biljetterna skulle avbokas. Jag tror de kan hävda att du borde veta att biljetterna inte var gratis,vilket gör att de kan avboka dina biljetter.

    Jag läste om en kille som bokat 17 st olika resor..:)
     
    1 person likes this.
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Möjligheterna att få "rätt" är olika i olika länder... Frågan är alltså vilket lands konsumentlagar/regler som gäller i ditt fall?

    Jag tror dock att du kommer att få svårt att få "rätt" mot ett flygbolag som har bestämt sig för något.
     
  4. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju en sak om Du lyckats få den för noll kronor - men om Du t ex betalat 1 kr så har Ni faktiskt ingått ett avtal juridiskt sett...

    Jag skulle gärna testa att driva frågan.
     
  5. Borde ju finnas något EU direktiv då jag befinner mig inom EU, flygningen görs inom EU av ett bolag som är registrerat inom EU.

    Någon som har koll och är duktig på juridik? Man kanske kan få ut några miles eller nån voucher om man står på sig.
     
  6. Om det är pengar inblandade eller ej ska ju inte spela någon roll. Jag kan ingå ett avtal med vem som helst där jag säger att jag ska utföra en tjänst gratis enligt vissa kriterier.
     
  7. Mikael

    Mikael Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS gjorde nåt liknande för några år sedan, tror det var att de skulle höja priset på en av långlinjerna till Kina men tabbade sig så att själva höjningen istället blev totalpriset. SAS ville naturligtvis inte acceptera detta men det blev ganska mycket negativ kritik så de gick till slut med på att hålla avtalen.
     
  8. Det är skilnad mellan mistake fare och mistake fare.
    Om priset blir noll bör man inte förvänta sig att flygbolaget accepterar biljeten då du inte har "köpt" biljetten.
     
  9. Avtal som avtal. Om du avtalar att du ska ge mig en produkt gratis och sedan ångrar dig har du brutit avtalet ju.

    Har fått ut eTickets med hjälp av mina bokningsnummer och där står klart och tydligt:

    "This is an electronic ticket receipt and serves as proof of payment. It is a summary of your flight itinerary and contains other information such as legal notices and price details."
     
  10. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om det är för bra för att vara sant så är det oftast det också, det gäller också oftast inom juridiken. Om det är uppenbart att det är en part som gjort ett misstag som ger "orimliga" konsekvenser så är det mycket svårt för den andra parten att hävda sin "rätt". En flygbiljett för 0 kr kan nog anses som orimligt(tyvärr).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×