Senaste nytt

SAS-förseningar och hyrbilsersättning

Rob_flyer

Medlem
Trist att komna iväg sent på semestern. Vi sitter i Florida och fick ett samtal tidigt idag om att flyget kommer att gå 22 timmar sent (nu är tydligen ytterligare ett par timmar sent) De försökte med olika alternativ och erbjöd en alternativ hemresa för mig och min fru via New York. Men då min son flög hit på egen biljett och också måste med funkade det inte. Tydligen väldigt fullt på flygen idag

Då vi är på västkusten kollade de även Tampa. Där det fanns plats men dit skulle vi tyvärr inte hinna och Fort Myers var helt fullt.

Vi tar en hotellnatt i Fort Lauderdale och skickar kostnaden till SAS.

Gäller EC 261/2004 för detta?
 

squeezen

Medlem
Pratat med (de ytterst otrevliga personerna på) SAS service center här på OSL och ringt kundtjänsten - ingen kunde hitta någon annan rutt. Jahapp. Får väl vänta här och hoppas att planet lyfter imorrn. Vi ska bara vara i Florida till onsdag nästa vecka och har hyfsat ambitiösa planer när vi väl är där, så om det blir ytterligare en dags försening är det nästan värt att blåsa av resan helt och hållet.

Snart dags att ta några sömntabletter och försöka få en natts ordentlig sömn iaf. Räknar nästan med en ny pushnotis om ytterligare försening när man vaknar.
Som andra säger kolla alternativ och ring och dem boka om snarast, kanske till och med komma iväg ikväll till bättre flygplats för ompositionering typ frankfurt etc?
Annars har du:

lör 3 feb. · Oslo till Miami
06:25–08:40 · 2 tim 15 min
OSL (Oslo flygplats, Gardermoen)–FRA (Frankfurt am Mains flygplats)
Lufthansa 865
Ekonomi

Uppehåll i Frankfurt am Main · 1 tim 40 min
10:20–14:45 · 10 tim 25 min
FRA (Frankfurt am Mains flygplats)–MIA (Miami International Airport)
Lufthansa 462
Ekonomi premium

Jag har faktiskt alltid haft bra support via telefonlinjen i sådana här lägen och att boka om, med Star Alliance. Ground staff har dock allt som oftast varit till ingen eller minimal nytta.
Ring direkt på hotline för priokunder och be om alternativ rutt snarast.

edit: de kan ju börja knorra om att det är premium eko på FRA-MIA men fråga kostar inget, och annars bolla tillbaka problemet och be dem att hitta alternativ. Som avgår tidigare än din nuvarande flight
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Lukas S

Medlem
SAS har utan att knorra ersatt onyttiga kostnader för mig utöver att betala EU-ersättning.

Tack! Glädjande!

Jag har kollat Google Flights nu men hittar inget bra alls, alla alternativ kommer fram väldigt sent på kvällen eller dagen därpå. Om SAS-kärran lyfter som den ska nu är vi där kl 15:00 imorgon. Men personalen här är verkligen inte alls service minded så jag tror att det blir smått omöjligt att få dem att gå med på ombokningen? De flesta flighter ser väldigt fulla ut...
 

Lukas S

Medlem
Tack för bra tips! Ska kolla vidare nu, men rätt slut.

Åker f ö längst fram i Plus och kan inte tänka mig att åka eco så långt. Kan dock tänka mig att betala mer för business, inom rimliga gränser. Har en plusgrade på vägen tillbaka.

Edit: hittar inget bra :( Får se hur det går imorrn. Håller tummarna för att de hunnit laga planet och hitta personal på sin hubb på 25 timmar.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Hur är det @Agö om flighten blir inställd och ombokning till dagen efter och även den flighten blir över 4 timmar sen, är det dubbla ersättningar då ?
Ja, det är utgångspunkten. Men det krävs väl i så fall att SAS inte kör klassiskt fulspel och menar att flight nr 1 endast är "försenad" med 30 timmar eller vad det nu kan bli utan att den faktiskt är inställd.

Se även denna tråd.

https://www.flyertalk.com/forum/bri...-delayed-eu-261-compensation-twice-not-2.html
 

Rogbjo

Medlem
Hej! Sitter fast i Miami då vårt flyg med United imorgon är inställt pga oväder som väntas in över NY. Vi har anslutande flyg på Newark med SK 908 till Oslo och sedan därifrån till Arlanda. SAS har inte hört av sig med några förslag på andra flyg, vad gör man bäst i detta fall?
Har aldrig hänt oss förut så man blir lite lamslagen, vi har reseförsäkring via Amex Platinum som kanske kan hjälpa oss med pengar för nya flighter.
 

pswe

Medlem
Hej! Sitter fast i Miami då vårt flyg med United imorgon är inställt pga oväder som väntas in över NY. Vi har anslutande flyg på Newark med SK 908 till Oslo och sedan därifrån till Arlanda. SAS har inte hört av sig med några förslag på andra flyg, vad gör man bäst i detta fall?
Har aldrig hänt oss förut så man blir lite lamslagen, vi har reseförsäkring via Amex Platinum som kanske kan hjälpa oss med pengar för nya flighter.
Det låter väl mer som att det är United som ska hjälpa er och tyvärr är ni nog inte ensamma om att sitta fast med tanke på anledningen. Om ni kommer i kontakt med United på flygplatsen eller via telefon är det nog bra att ha förslag till dem hur ni vill ta er hem, resväg, flightnummer etc.
 

Rogbjo

Medlem
Hej! Sitter fast i Miami då vårt flyg med United imorgon är inställt pga oväder som väntas in över NY. Vi har anslutande flyg på Newark med SK 908 till Oslo och sedan därifrån till Arlanda. SAS har inte hört av sig med några förslag på andra flyg, vad gör man bäst i detta fall?
Har aldrig hänt oss förut så man blir lite lamslagen, vi har reseförsäkring via Amex Platinum som kanske kan hjälpa oss med pengar för nya flighter.
Det löste sig med ett samtal till Tallin, ombokad till på fredag via Washington, Chicago med AA och sedan Stockholm. Tackar EBG för det nattliga samtalet.
 

squeezen

Medlem
Det löste sig med ett samtal till Tallin, ombokad till på fredag via Washington, Chicago med AA och sedan Stockholm. Tackar EBG för det nattliga samtalet.
Alltid bäst ringa guld/diamond support om man har status. Är iaf min erfarenhet. 3ggr har de löst liknande scenario snabbt och till bra alternativ!

Glöm inte retroclaima ev poäng du går miste om genom att åka AA.
Glöm inte heller se till att samla OW poäng på AA flighterna.
 
Toppen