Det var jag som fastnade i USA för några veckor sedan, så låt mig dela med mig av mina erfarenheter.
Först och främst vill jag framföra min uppmaning att inte ta några risker, varken för er själva eller för övriga passagerare på planet. Även om ni tycker att ert barn är friskt nog för att flyga så kan smittan fortfarande spridas i kabinen, och det kan finnas t.ex. gravida ombord som kan drabbas mycket illa av vattkoppor. Dina försäkringar täcker er om ni stannar kvar, så ta det lugnt.
Vi är fem i familjen; äldsta barnet är fem år och han drabbades av vattkoppor första dagen på resan. Jag köpte resan med Amex 2-4-1 och flög i SAS Business. Skatterna betalades med Amex Premium, vilket inte har någon sjukdomsassistans. Vi är hemförsäkrade med Trygg-Hansa. Så här hanterade de inblandade ärendet:
SAS Tallinn: Kan boka om påbörjad resa om man har fått "Do not fly"-intyg. Dock är det mycket osannolikt att de fixar business-platser med så kort varsel.
SAS Gold-support: Kan inte göra något eftersom resan är bokad med voucher från Amex.
Trygg-Hansa: SOS International hanterar ärendet åt dem. SOS var oerhört professionella och ringde dagligen för att kolla status. De sköter alla ombokningar av hotell och flyg. De bad mig kolla med hotellet om det fanns rum lediga, annars skulle de fixa med något annat motsvarande. Gällande flyg så fixar de biljetter som de finner lämpliga, och knappast business. Jag nämnde att jag hade bokat business och förklarade anledningen till det, och SOS sa då att de kunde lägga in en notis om det (till Trygg-Hansa som skulle betala), men att det var osannolikt att jag skulle få det. De sa först att övriga familjen skulle flyga hem på ordinarie biljetter och att en förälder fick stanna, men jag sa då att det blir svårt då barnen är såpass små, och det hade de full förståelse för och därför var det ok att hela familjen stannade. Jag vet inte hur detta hanteras i fallet med ett barn och två föräldrar.
Vidare förklarade de att de ger ersättning för den tid man går miste om sin semester, och att de då skulle räkna att tre av fem hade kunnat utnyttja full semester och att det sjuka barnet plus en förälder hade gått miste om semestern, dvs vi kommer att få ersättning för antal hotellnätter multiplicerat med två femtedelar, samt någon form av ersättning för flygresan. Jag antar att de inte ger speciellt mycket ersättning för denna då den bokades med poäng, och dessa värdesätts inte speciellt högt av försäkringsbolagen (speciellt inte då det var 2-4-1 och därmed lägre antal poäng).
SOS skickade mail med sjukvårdsinrättningar som var ok att använda sig av, och de skickade alla betalningsinstruktioner direkt till dessa så att vi slapp lägga ut för sjukhusbesök.
Värt att nämna är att SOS initialt sa att hemresa fick ske tidigast sex dagar efter att sista blåsan hade torkat, men det var inget som kom på tal senare under processen.
Jag har vanlig hemförsäkring utan utökat reseskydd. Vissa bolag erbjuder ersättningsresa om man har förlorat mer än hälften eller liknande, men jag kan inte detaljerna för detta.
Amex: Jag läste i villkoren att de ger upp till 25.000 kronor per person i ersättning för avbruten resa och liknande, och efter samtal med deras handläggare på Solid så bekräftade han att jag fick köpa returbiljetter för max 25.000 kronor per person, eftersom jag hade rätt till motsvarande hemresa som jag hade bokat ursprungligen (dock hittar man knappast one-way business för 25.000 kr). Han såg inga problem med detta, men när jag ringde Amex när jag kom hem så sa en annan handläggare direkt att de inte har något skydd för sjukdom i det kort jag har, och att de därför inte betalar något. Det hade inte känts bra att chansa på att betala 125.000 kronor för biljetter och sen komma hem och höra att man inte får någon ersättning för detta. Hon bekräftade dock att jag kunde få självrisken som Trygg-Hansa betald av reseförsäkringen på mitt Amex Premium.
Det hela slutade med att vi fick friskhetsintyg och "fit for fly" samma dag som ursprunglig hemresa var bokad, så vi slapp boka om. Det var precis det vi ville eftersom det för vår del även handlade om att undvika att övriga två barn blev smittade, eftersom vi då hade fått stanna en månad extra. Jag har inte skickat in mina anspråk till respektive bolag ännu så jag kan tyvärr inte rapportera om slutligt utfall.
Lycka till.