Senaste nytt

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1

Välkommen till BC, du har ju valt ett namn som förpliktigar. Jag vet inte vilka försäkringar du är expert på men jag måste rätta dig i ditt påstående ovan. Försäkringen kan visst dela på familjen. SOS International gjorde allt för att en förälder plus en fyraåring skulle åka hem när ettåringen låg på sjukhus. Krävdes beslut högt upp i hierarkin för att alla skulle stanna. Kan vara så att mitt kämpande har ändrat handboken som SOS International har att följa, men jag är ytterst tveksam.

God eftermiddag Golfkillen
Mina råd till rickard_89 är riktade till honom i hans försäkringsfall.
OP har Folksam och rådande policy på Folksam är att de inte delar familjen.
Punkt slut.

Skadepolitik ändras löpande och det finns många familjer med tex länsförsäkringar som fått dela på sig genom åren, men även detta har ändrats.

Quickly flies away




 
God eftermiddag Golfkillen
Mina råd till rickard_89 är riktade till honom i hans försäkringsfall.
OP har Folksam och rådande policy på Folksam är att de inte delar familjen.
Punkt slut.

Skadepolitik ändras löpande och det finns många familjer med tex länsförsäkringar som fått dela på sig genom åren, men även detta har ändrats.

Quickly flies away




Vad bygger du detta på? Jobbar du på SOS International tex? Hade varit kanon med den "insider"-information, för den handboken som SOS International hänvisade till var ju bara intern, så som kund är man ju verkligen utelämnad till "det är så för att jag säger att det är så".
 
Vad bygger du detta på? Jobbar du på SOS International tex? Hade varit kanon med den "insider"-information, för den handboken som SOS International hänvisade till var ju bara intern, så som kund är man ju verkligen utelämnad till "det är så för att jag säger att det är så".

Jag rör mig i försäkringsvärlden och har även god kännedom till hur SOS är ihopskruvat.
Dock tror jag det är en god idé att ligga lågt på BC var man jobbar ;-)
 
Vi har fått ett Fit to fly intyg men bollen är alltid i uniteds händer :p

God eftermiddag Golfkillen
Mina råd till rickard_89 är riktade till honom i hans försäkringsfall.
OP har Folksam och rådande policy på Folksam är att de inte delar familjen.
Punkt slut.

Skadepolitik ändras löpande och det finns många familjer med tex länsförsäkringar som fått dela på sig genom åren, men även detta har ändrats.

Quickly flies away




 
Det som tagit oss på sängen är att man hävdar höstblåsor och inte vattkoppor. Vi har fått ett fit to fly intyg. Falck/SOS har ringt och de kommer ta del av handlingarna samt bilder vilket kan ändra utfallet gissar jag. Vi får också se om United accepterar intyget men det bör ju vara lugnt.

I övrigt bra hjälp av Falk/SOS och jag förstår det som att Amex inte går in och täcker upp för faktiska kostnader i form av kost/logi under dessa sjukdagar.

Jag känner i alla fall att jag oavsett utgång vill se över mina skydd och öka på de.

Är det någon som vet vad man ska ha om man ska ha ett ännu bättre skydd?

Tips mottages tacksamt!

Amex platinum ger det mycket mer?


Det var jag som fastnade i USA för några veckor sedan, så låt mig dela med mig av mina erfarenheter.

Först och främst vill jag framföra min uppmaning att inte ta några risker, varken för er själva eller för övriga passagerare på planet. Även om ni tycker att ert barn är friskt nog för att flyga så kan smittan fortfarande spridas i kabinen, och det kan finnas t.ex. gravida ombord som kan drabbas mycket illa av vattkoppor. Dina försäkringar täcker er om ni stannar kvar, så ta det lugnt.

Vi är fem i familjen; äldsta barnet är fem år och han drabbades av vattkoppor första dagen på resan. Jag köpte resan med Amex 2-4-1 och flög i SAS Business. Skatterna betalades med Amex Premium, vilket inte har någon sjukdomsassistans. Vi är hemförsäkrade med Trygg-Hansa. Så här hanterade de inblandade ärendet:

SAS Tallinn: Kan boka om påbörjad resa om man har fått "Do not fly"-intyg. Dock är det mycket osannolikt att de fixar business-platser med så kort varsel.

SAS Gold-support: Kan inte göra något eftersom resan är bokad med voucher från Amex.

Trygg-Hansa: SOS International hanterar ärendet åt dem. SOS var oerhört professionella och ringde dagligen för att kolla status. De sköter alla ombokningar av hotell och flyg. De bad mig kolla med hotellet om det fanns rum lediga, annars skulle de fixa med något annat motsvarande. Gällande flyg så fixar de biljetter som de finner lämpliga, och knappast business. Jag nämnde att jag hade bokat business och förklarade anledningen till det, och SOS sa då att de kunde lägga in en notis om det (till Trygg-Hansa som skulle betala), men att det var osannolikt att jag skulle få det. De sa först att övriga familjen skulle flyga hem på ordinarie biljetter och att en förälder fick stanna, men jag sa då att det blir svårt då barnen är såpass små, och det hade de full förståelse för och därför var det ok att hela familjen stannade. Jag vet inte hur detta hanteras i fallet med ett barn och två föräldrar.
Vidare förklarade de att de ger ersättning för den tid man går miste om sin semester, och att de då skulle räkna att tre av fem hade kunnat utnyttja full semester och att det sjuka barnet plus en förälder hade gått miste om semestern, dvs vi kommer att få ersättning för antal hotellnätter multiplicerat med två femtedelar, samt någon form av ersättning för flygresan. Jag antar att de inte ger speciellt mycket ersättning för denna då den bokades med poäng, och dessa värdesätts inte speciellt högt av försäkringsbolagen (speciellt inte då det var 2-4-1 och därmed lägre antal poäng).
SOS skickade mail med sjukvårdsinrättningar som var ok att använda sig av, och de skickade alla betalningsinstruktioner direkt till dessa så att vi slapp lägga ut för sjukhusbesök.
Värt att nämna är att SOS initialt sa att hemresa fick ske tidigast sex dagar efter att sista blåsan hade torkat, men det var inget som kom på tal senare under processen.
Jag har vanlig hemförsäkring utan utökat reseskydd. Vissa bolag erbjuder ersättningsresa om man har förlorat mer än hälften eller liknande, men jag kan inte detaljerna för detta.

Amex: Jag läste i villkoren att de ger upp till 25.000 kronor per person i ersättning för avbruten resa och liknande, och efter samtal med deras handläggare på Solid så bekräftade han att jag fick köpa returbiljetter för max 25.000 kronor per person, eftersom jag hade rätt till motsvarande hemresa som jag hade bokat ursprungligen (dock hittar man knappast one-way business för 25.000 kr). Han såg inga problem med detta, men när jag ringde Amex när jag kom hem så sa en annan handläggare direkt att de inte har något skydd för sjukdom i det kort jag har, och att de därför inte betalar något. Det hade inte känts bra att chansa på att betala 125.000 kronor för biljetter och sen komma hem och höra att man inte får någon ersättning för detta. Hon bekräftade dock att jag kunde få självrisken som Trygg-Hansa betald av reseförsäkringen på mitt Amex Premium.

Det hela slutade med att vi fick friskhetsintyg och "fit for fly" samma dag som ursprunglig hemresa var bokad, så vi slapp boka om. Det var precis det vi ville eftersom det för vår del även handlade om att undvika att övriga två barn blev smittade, eftersom vi då hade fått stanna en månad extra. Jag har inte skickat in mina anspråk till respektive bolag ännu så jag kan tyvärr inte rapportera om slutligt utfall.

Lycka till.
og
 
Jag rör mig i försäkringsvärlden och har även god kännedom till hur SOS är ihopskruvat.
Dock tror jag det är en god idé att ligga lågt på BC var man jobbar ;-)
Ok, då får man anta att du har på fötterna. Nackdelen med att vara på ett anonymt forum är ju att vem som helst kan påstå sig vara försäkringsexpert ;).
 
Det som tagit oss på sängen är att man hävdar höstblåsor och inte vattkoppor. Vi har fått ett fit to fly intyg. Falck/SOS har ringt och de kommer ta del av handlingarna samt bilder vilket kan ändra utfallet gissar jag. Vi får också se om United accepterar intyget men det bör ju vara lugnt.

I övrigt bra hjälp av Falk/SOS och jag förstår det som att Amex inte går in och täcker upp för faktiska kostnader i form av kost/logi under dessa sjukdagar.

Jag känner i alla fall att jag oavsett utgång vill se över mina skydd och öka på de.

Är det någon som vet vad man ska ha om man ska ha ett ännu bättre skydd?

Tips mottages tacksamt!

Amex platinum ger det mycket mer?
Intressant frågeställning som jag också är intresserad av svaret på. Finns det någon försäkring där man inte tar hänsyn till behandlande läkares bedömning. Dvs man får "fit to fly" men försäkringen täcker trots det förlängning av resan. Låter som en bra försäkring i så fall.
 
Intressant frågeställning som jag också är intresserad av svaret på. Finns det någon försäkring där man inte tar hänsyn till behandlande läkares bedömning. Dvs man får "fit to fly" men försäkringen täcker trots det förlängning av resan. Låter som en bra försäkring i så fall.


I min värld (och det finns säkert lika många åsikter kring detta som navlar ;-)

Bästa kreditkortförsäkringen:
De dyraste och vassaste American Express tex Platinum.

Topp-Amex-produkten & handelsbankens platinumkort är de 2 som betalar sjukhusräkningen / ambulansflyget mm
I stort sätt alla andra kort i Sverige saknar detta moment i försäkringen.
---

Bästa reseskydd i hemförsäkringen
Här är det ganska jämnt hur försäkringen täcker
men IF stor är bra + Folksam Stor.
Det är tal lite dyrare försäkringar men det kan löna sig, särskilt om man reser mycket.

---
Gällande fit to fly
Det är alltid utskrivande/behandlande läkare som har behandlingsansvaret dvs inte Falck/SOS läkaren.
Sedan finns det fall där Falck/SOS läkaren anser att patienten är felbehandlad och kommer med en motsatt rekommendation. Försäkringsbolagen kommer alltid lyssna mer på Falck/SOS läkaren än den behandlande läkaren.

Det finns en del läkare tex i Thailand som per automatik skriver att patienten måste hem i C-klass pga problem tandvärk/ont i lillfingret mm
Detta kommer försäkringsbolagen inte godkänna.
Ta därför alltid kontakt till er alarmcentral först så får ni veta hur försäkringen ställer sig och ni slipper ligga ute med pengar.

Aaaaaand flies away
 
Gällande fit to fly
Det är alltid utskrivande/behandlande läkare som har behandlingsansvaret dvs inte Falck/SOS läkaren.
Sedan finns det fall där Falck/SOS läkaren anser att patienten är felbehandlad och kommer med en motsatt rekommendation. Försäkringsbolagen kommer alltid lyssna mer på Falck/SOS läkaren än den behandlande läkaren.
Tack för utförligt svar. Eftersom SOS International ÄR försäkringsbolagen (eller en del av dom i alla fall) så är det ju naturligt att försäkringsbolagen låter SOS International ha sista ordet. Jag tänkte mer på som i detta fall där behandlande läkare har gett fit to fly så är det vad försäkringsbolagen i 99% av fallen går efter, oavsett vilken försäkring du har.
 
Toppen