Senaste nytt

Akut hjälp- ändring av flygtid och avbokning

Agö

Medlem
hade man köpt en biljett via Expedia med Qatar-flyg som inte blir utställda ordentligt sitter man nog ännu mer i skiten tror jag.

Men det är ju en intressant fråga ifall deras kundtjänst hade lyckats bättre.
Själv är bäste dräng. En huvudprincip att leva med. Undantag finns förstås i frågor man inte själv kan hantera. Det får anses osannolikt att Expedia eller annan liknande aktör skulle göra det lilla extra. Risken att hamna i limbo där part 1 skyller på part 2 är i så fall större. Finns gott om exempel på detta på BC. Alitaliadebaclet är väl ett gott exempel på det.
 

Voyageur

Medlem
@Voyageur och @agehall

En hypotetisk fråga.

Hade det varit bättre om man köpte på stora onlineresebyråer som t ex Expedia (.se eller .com) i detta fall?
Vid strul får man vända sig till stället där man har köpt biljetten ju.

Med tanke på hur värdelös Qatar Airways kundtjänst är och dessutom det är dyrt att ringa till landet Qatar, hade det varit enklare att lösa problemet ifall man bokade resan på (t ex) Expedia och ringa till deras kundtjänst?

En bra fråga. Jag tror att där handlar det mycket om tur, men i praxis så brukar väl de flrsta online resebyråer hävda sig i åtminstone två fall, genom att dels sälja s.k. "extra" paket för att tillåta diverse ändringar till biljetterna, och dels i det andra ta rätt saftiga service avgifter för ändringar.

I det här fallet ändrade ju QR min avgångstid utan att meddela och avbokade sedan mina biljetter vid no show. Huruvida en resebyrå skulle ta fajten i kundens favör är svårt att säga men förmodligen inte.

Själv är bäste dräng. En huvudprincip att leva med. Undantag finns förstås i frågor man inte själv kan hantera. Det får anses osannolikt att Expedia eller annan liknande aktör skulle göra det lilla extra. Risken att hamna i limbo där part 1 skyller på part 2 är i så fall större. Finns gott om exempel på detta på BC. Alitaliadebaclet är väl ett gott exempel på det.

Jag håller med. Här avbokade ju tex Alitalia biljetter eller ändrade rutter och resebyråerna kunde eller ville göra väldigt lite. Dock var det väl lite extrem fall för om jag minns rätt så övertog Alitalia biljetterna på något konstigt sätt
 

Voyageur

Medlem
Ich bin in Schweden igen :D!

Allt bra till slut. Inget strul alls med flygen. Som vanligt i luften levererar bolaget mycket bra. Mycket bra catering och personal. Blir svårt att sudda bort besvikenheten över QRs beteende dock för den överskådliga framtiden.

Bokat Finnair för nästa flyg i oktober redan.
 

ZZZebra

Medlem
Själv är bäste dräng. En huvudprincip att leva med. Undantag finns förstås i frågor man inte själv kan hantera. Det får anses osannolikt att Expedia eller annan liknande aktör skulle göra det lilla extra. Risken att hamna i limbo där part 1 skyller på part 2 är i så fall större. Finns gott om exempel på detta på BC. Alitaliadebaclet är väl ett gott exempel på det.

Jag har vid ett par tillfällen använt just Expedia när det varit betydligt billigare via dem (och andra OTA) än direkt via flygbolaget. Har uppstått strul men måste säga att Expedia.se löst det mycket bra de två gånger det varit aktuellt för mig (varav den ena var Alitalia-strulet).

Har pratat med svensktalande personal och bett få saker skriftligt. Min erfarenhet är att har man ett löfte från en svensk resebyrå och i synnerhet skriftligt så kommer de att jobba på för att lösa det även om det givetvis kan ta viss tid för att det är segt hos deras leverantör (flygbolaget).

Detta gäller dock absolut inte vissa OTA som knappt har någon bemanning och som tar avgifter för "servicepaket" och/eller support som har höga avgifter.
 
Toppen