AirInsight skriver om Boeing 787 situationen (Jan 2013)

Diskussion i 'Övrigt' startad av Martin Björnström, 21 Januari 2013.

  1. Jag tycker det här var väldigt intressant och bra skrivet:
    787 Grounding – AirInsight Perspectives

    Med andra ord blir det inte Boeing 787 med DY till New York den 30:e Maj :)
     
  2. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Säger mannen som påstår sig inte längre kunna genomlida en långresa i Economy ;)

    Helt klart tråkigt för de som har bokat sina biljetter och har hotell + vidare flygresor bokade. Undrar om Norwegian kommer att erbjuda fri återbetalning av biljetter.
     
  3. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Kommer inte norwegian sätta in nån gammal 767a eller 330 istället då?

    Sedan kanske Boeing kan få till nåt ETOPS undantag för 787?

    Men helt klart detta blir bekymmersamt för många flygbolag (i ett redan tufft läge)

    Bolag som inte beställt 787 som Emirates,Lufthansa lär ju vara något nöjdare i varje fall...
     
  4. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Var det itne några tykten om att Norwegian hade B767 i reserv som de skulle kunna nyttja om de inte får några 787 levererade?
     
  5. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo hittade oxå detta nu, enligt flyprat.no (&ch aviation)...sedan är frågan hur säkra dessa rykten är..

    Status Norwegian Longhaul og deres 787 - Page 4 - Flyprat

    Norwegian (DY, Oslo Gardermoen (OSL)) has told Norwegian media outlets that it has a "Plan B" prepared already should it not be able to take delivery of its first two B787-8s LN-BKA (MSN 35304) and LN-BKB (MSN 35305) for its subsidiary Norwegian Long Haul (DU, Oslo Gardermoen (OSL)) in time for its planned new long-haul routes from Oslo Gardermoen and Stockholm Arlanda (ARN) to Bangkok Suvarnabhumi International (BKK) and New York John F. Kennedy International (JFK) as a result of the current grounding of all B787-8s. The carrier said it had a back up plan in place to wet-lease two B767-300ERs should that be required
     
  6. Haha, LCC Norwegian 767-300ER till New York i Maj - vilken succé :D
     
  7. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Blir nästan lite retro SAS (767a till EWR)....och SAS 330 känns helt plötsligt väldigt nya ;)
     
  8. Är ju flera bolag som lämnat in stämningsansökningar mot Boeing p.g.a detta. Norwegian skulle troligen kunna göra detta i syfte att täcka förluster (de handlar väl inte om miljardbelopp på kort tid), men undrar om de kanske värderar relationen med Boeing högre än så...

    Det finns ju egentligen bara två aktörer att välja mellan, och normalt spelar bolag ut alternativen mot varandra. Antar att Norwegian inte vill hamna i den situation som Ryanair skaffat sig....där ingen av jättarna vill sälja plan.

    Ska bli intressant att följa! Jag har en hemresa med DU värd 980SEK, så är inte hela världen om det skiter sig:p
     
  9. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det förvånar mig att larmhanteringen är så dålig som det beskrivs. Någon som vet hur många sensorer som ett flygplan har att hålla reda på?
     
  10. Hall

    Hall Medlem

    Ort:
    ARN; BMA
    Land:
    Sverige Sverige
    Från sida 1 i "Status Norwegian Longhaul og deres 787" på flyprat.no skrivet den 2/1 alltså _innan_ de problem som nu ledde till grounding kom fram:

    Fazer 2/1 2013:
    "Tja, jeg fikk fra det jeg anser som en rimelig sikker kilde vite at DY hadde skrevet wet-lease kontrakt på en 767. Har gått ut fra det var for å ha en backup for eventuelle tekniske feil, men kanskje ikke?

    Eller så setter de opp et rimelig romslig program fra starten av for å ha litt slingringsmon å gå på?"

    Har någon kvar helsidesannonserna med en renderad Norwegian 787:a ? De kan bli klassiker. Bait and switch...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×