Airbus slutar tillverka A340

Diskussion i 'Övrigt' startad av jurgenb, 10 November 2011.

  1. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
  2. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är en naturlig konsekvens av infasningen av den nya 350-modellen, som för övrigt är två-motorig. På senare år så är det bara 340-500 och 340-600 som sålts, d.v.s. de största modellerna med maximala startvikter i underkant av 400 ton. Storsäljaren var 'gamla' 340-300 som också SAS har. Nu verkar trenden vara att startvikten ligger mellan 200-300 ton (på två motorer) och att det är räckvidden som prioriteras i kapplöpningen med Boeing 777. Den sistnämnda skall ju klara av 1900 mil.
     
    Last edited: 10 November 2011
  3. A340-500 är en riktig "godbit" som bara levererats i 32 exemplar. Har haft turen att testa på SQ SIN-LAX för några år sedan.

    A340-600 är extremt lång - man blir förvånad när man promenerar bakåt i planet. Gillar toaletterna på nedervåningen på Lufthansa A346!
     
    1 person likes this.
  4. Bringman

    Bringman Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Toaletterna på nedervåningen har jag missat, kul lösning!
     
  5. sungtae

    sungtae Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Gillar också den lösningen, dock med reservationen om man sitter på rad 41 och specifikt säte H, vilket jag har gjort...
    Eftersom man inte får köa i trappan så ringlar kön ofta percis förbi rad 41, speciellt efter meal-service.
     
  6. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    SQ verkar ha en specialversion av 340-500. Dom flyger/flög SIN-JFK non-stop (18h!) med ett sådant flyg. Y-klass - nej tack!
     
  7. rob74

    rob74 Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Har de ens Y på den rutten? Trodde det var genomgående Business, men jag kanske blandar ihop det med något annat bolag...

    18 timmar non-stop i Monkey class skulle väl möjligen vara för dem som vill spela djupvenstrombos-roulette...
     
    Last edited: 10 November 2011
  8. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Det stämmer rob74. När de först lanserade SIN-EWR hade de Premium economy och Business men senare gjorde man om hela flyget till 100st Business platser.
    Thai har även dem en a340-500 till LAX som har ekonomi, fast här har ekonomi en pitch på 36".
     
  9. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Inte alla bolag har den konfigurationen. SA utnyttjar samma utrymme som viloutrymme (sängar!) för kabinpersonalen.
    Så i tillägg till pinknödiga resenärer som ska till de vanliga toaletterna på huvuddäck så rusar det runt en massa pyjamasklädd personal under natten som kliver upp och ner i 'grytet'.
     
  10. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har åkt flera gånger med svenska charterbolag som haft lösningen med muggarna nere i källaren.
    Lustigt nog verkade cabin crew vara mer inriktad på att ha det lilla väntrummet utanför som vilrum.
    Ganska komisk syn med ett antal mer eller mindre förfriskade charterturister köande till muggen samtidigt som en stackars FA försökte sova på den lilla soffan! :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×