Senaste nytt

Airbus säkrare än Boeing?

463829

Medlem
Att Boeing nämns fler gånger i Air Crash Investigation än Airbus beror förmodligen på att Boeing är betydligt äldre än Airbus och följaktligen har fått ta fler smällar allt efter utvecklingen gått fram under åren.

Är det verkligen så enkelt? Borde man inte ha lärt sig mer och kunnat förhindra mer olyckor?
 

Dr. Miles

Expert
Är det verkligen så enkelt? Borde man inte ha lärt sig mer och kunnat förhindra mer olyckor?

Om statistiken innehåller olyckor före 1988, kan man rimligtvis gissa att Boeing flygplan som var konstruerad i gamla tiden var mindre säker än dem som är konstruerade t ex i 2000 talet.
 

Mickey

Medlem
I Air Crash så har jag hört siffran 70% av krasher bero på piloter. Då är det väl självklart vem som ska bestämma, eller?

Det beror på vilket fel dem gör. Gör piloterna t.ex. ett irreversibelt fel som att pumpa över bränsle från en vinge till en annan vinge där man har ett bränsleläckage så hjälper det inte att man har datorer som bestämmer hur planet skall styras.
 

lnixon

Medlem
Var det inte så att NASA från början ville att rymdfärjorna helt skulle styras från Houston, men att astronauterna protesterade högljutt, de ville ha en styrspak eller joystick och de ville absolut ha hand om landningen?

Inte vad gäller rymdfärjorna, men i början av rymdprogrammet, när Mercury-projektet drogs igång, fanns det en kamp mellan de som tyckte att astronauterna skulle vara piloter och de som tyckte att de bara var försökspersoner. Pilotsidan vann till slut. Och det var tur, för i efterhand visade det sig att åtminstone ett par flygningar hade gått förlorade om inte astronauterna kunnat ta över kontrollen när automatiken fallerade. Å andra sidan gick en flygning nästan åt skogen för att astronauten inte kunde låta bli kontrollerna och nästan gjorde slut på bränsle.

Framåt Apollo-projektet nådde man något slags jämvikt. Det visade sig att inte ens Neil Armstrong klarade av att flyga månlandaren ända från omloppsbana ner till månens yta, så man kom fram till en kompromiss där datorn tog hand om orbitalmanövrerna och flög landaren fram till 90 sekunder från landning. Slutskedet av landningen kunde skötas antingen av datorn eller piloten. I slutänden valde piloten att ta över kontrollen vid samtliga Apollo-landningar, föga förvånande. :)

Lästips:
The Right Stuff, Tom Wolfe
Digital Apollo: Human and Machine in Spaceflight, David A. Mindel
 

463829

Medlem
Inte vad gäller rymdfärjorna, men i början av rymdprogrammet, när Mercury-projektet drogs igång, fanns det en kamp mellan de som tyckte att astronauterna skulle vara piloter och de som tyckte att de bara var försökspersoner. Pilotsidan vann till slut. Och det var tur, för i efterhand visade det sig att åtminstone ett par flygningar hade gått förlorade om inte astronauterna kunnat ta över kontrollen när automatiken fallerade. Å andra sidan gick en flygning nästan åt skogen för att astronauten inte kunde låta bli kontrollerna och nästan gjorde slut på bränsle.

Men rymdfärjor och vanlig flygtrafik skiljer väl ändå lite? :rolleyes:
 

463829

Medlem
Det beror på vilket fel dem gör. Gör piloterna t.ex. ett irreversibelt fel som att pumpa över bränsle från en vinge till en annan vinge där man har ett bränsleläckage så hjälper det inte att man har datorer som bestämmer hur planet skall styras.

Nä nu kan vi nog ta många exempel. Men fakta kvarstår att enligt Air Crash programmet 70% av olyckorna är från piloternas sida.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/d...aysia-airlines-3-200-sek-inkl.html#post231791
Jag svarar här istället för att bli för OT i Deals tråden.
Eller överhuvudtaget sätta sig i en bil i de här länderna. Tror jag skrev i annan tråd att det dagligen stryker med typ 1-2 fullastade B777 i trafiken PER DAG i den här regionen.

Enligt WHO:s Global status report on road safety 2013, omkom 65.225 personer i trafiken i Kina år 2010.

WHO skrev:
Reported road traffic fatalities (2010): 65 225

Screenshot20140424_1.png
WHO | Global status report on road safety 2013

65.225 / 365 = ca 178 personer per dag, så det är ungefär ett A321?

Det var dock 89.455 personer som omkom i trafiken i Kina år 2006 enligt WHO:s Global status report on road safety 2009, så det har varit ungefär ett Boeing 777. (89.455/ 365 = ca 245 personer per dag)
 
Toppen