Senaste nytt

Airbus eller Boeing?

Airbus eller Boeing?


  • Total voters
    102

Bryant

Medlem
Måste säga Airbus. Av samma anledning som många av er, möjligheten att sitta 2 på longhaul i eco. Annars är MD80 en favorit...
 

Jacob

Medlem
Föredrar nog generellt Airbus framför Boeing. Mycket för att Airbus känns något modernare.
Gillar dock Boeing 777 som är riktigt trevlig och rymlig.

Men sedan är MD-80 en stående favorit, otroligt synd att den snart kommer skrotas.
 

rvarttinen

Medlem
Generellt så föredrar jag Airbus över Boeing. Dock, när det kommer till större maskiner så är B777 rätt ok, men även A340. Ser fram emot att få flyga med en A380 inom kort.
Motivering? Ja, Airbus ger ett intryck av att vara modernare. Exvis. B737 är, även som B747, en konstruktion från 60-talet. När det gäller mindre modeller så tycker jag A320/321 är att föredra, framförallt om maskinen är relativt ny. De tycks gå mjukare osv. (mer etablerad och utprovad avionik?). Dock, en del av de äldre A319/320 som AF flyger på Arlanda har en hel del märkliga ljud för sig, framförallt tycks det komma från lastrummet. Troligen inget att bry sig om, men det ger inte något förtroendeingivande intryck.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Intressant att så få gillar 747. Min enkla analys är att det beror på att vi i Sverige så sällan exponeras mot dom, jämfört med stora delar av Europa och USA.
 

rvarttinen

Medlem
B747 är en bra och tillförlitlig, om något numera gammal maskin. I och med att den är så stor och tung krävs det att materialet "flexar", dvs fulltankad inför en långflygning känns det som om den är gjord i "spaghetti" strax efter start (!). Råkar en sitta långt bak kan man se hur hela kabinen rör sig vid tubelens eller andra påfrestnigar på flygplanskroppen ....
 
Last edited:
På korta distanser är MD-80 eller MD-90 helt överlägset om man sitter i business, tyst som inget annat och stor WC med fönster.
Annars håller jag med att airbus mindre plan låter lite mer.
 
Föredrar nog generellt Airbus framför Boeing. Mycket för att Airbus känns något modernare.
Gillar dock Boeing 777 som är riktigt trevlig och rymlig.

Men sedan är MD-80 en stående favorit, otroligt synd att den snart kommer skrotas.

Inte många MD-80 kvar i närheten av Sverige nu, vilket är lite sorgligt.

Nästa modell som är på väg bort är Avro RJ100, vilket också är synd då jag verkligen gillar det. Det kommer aldrig byggas ett så pass litet fyrmotorigt flygplan igen.
 

Johan_G

Medlem
Intressant frågeställning. På kortdistans är det Airbus som gäller för mig. Även om A320-serien har en massa mystiska ljud för sig som gör en lite nervös så är det ju mest innan start och efter landning som det händer. Jag sitter gärna i gången och på B737 innebär det att jag som är både lång och bred måste dra åt mig armbågar, fötter och knän om jag inte vill bli mosad av trolleyn. Långt fram i en MD-80 är nu inte helt fel heller, eller i en TU134 men då måste det vara framför skynket för ekonomistolarna i dessa är så trånga och dåliga som bara gamla sovjettillverkade ekonomistolar kan vara.

På långdistans vet jag inte riktigt, jag har bara provat B777 och A330/A340 så egentligen kanske jag ska hålla tyst i den frågan, men jag tycker att komforten är OK i båda, gillar dock att man kan sitta 2 tillsammans i Airbusen. Det skulle vara kul att prova B747 och A380 i framtiden så man får en uppfattning om dessa plan också.

Utseendemässigt är det en annan sak, både B777 och B747 är riktigt snygga i mitt tycke, A380 är direkt ful och A340 (speciellt -600) ser konstig ut med sin långsmala kropp och sina ytte-pyttesmå motorer. Däremot tycker jag att dom nyare varianterna av B737 med sina "deformerade" motorkåpor ser bra fula ut, A320-serien dock ser helt OK ut. Inget slår dock den nu nästan helt utdöda TU134, helst A-modellen med glasnos, den ser grym ut trots sin litenhet.
 
Toppen