Senaste nytt

Airbus A350 XWB jämfört med Boeing 787 Dreamliner på Qatar Airways

nissefalk

Medlem
Flög från Singapore till Doha med A350 igår, väldigt trevligt flygplan måste jag säga, det märktes verkligen att planet är bredare, fann dock att det var något trångt för fötterna när man låg ner i stolen, på 787an kändes det inte lika trångt. Upplevde faktiskt att 350 var tystare.

IMG_0735.jpg
 

pep

Medlem
Tak for disse herlige indlæg, er de også på youtube? Sikker på, at de vil have indflydelse. Pladsen er det værste jeg har oplevet under flyvning. Når du går ned igennem kabinen ser man også at folk rager ud over ryglæn og armlæn fordi der ikke er plads nok! Fy, fy shame on Boieing (?)
 

John Mack

Medlem
På en resa till Singapore fick jag möjlighet att jämföra de två planen. Sammantaget är det två positiva upplevelser dock med vissa skillnader. 350 kabinen känns större och luftigare men pga storleken? blev service sämre och mindre personlig. Det tog längre tid för alla servicemoment och redan på rad 4 (av 9) var vissa varmrätter slut. Har ni andra liknande erfarenheter?
En liten fördel för 350:n var dock i liggande läge då det var marginellt mer plats att böja/röra knäna.

Jag reser gärna med båda igen. Närmast på tur står 4 segment med 787 ToR Kapstaden.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Andrew

Medlem
På en resa till Singapore fick jag möjlighet att jämföra de två planen. Sammantaget är det två positiva upplevelser dock med vissa skillnader. 350 kabinen känns större och luftigare men pga storleken? blev service sämre och mindre personlig. Det tog längre tid för alla servicemoment och redan på rad 4 (av 9) var vissa varmrätter slut. Har ni andra liknande erfarenheter?
En liten fördel för 350:n var dock i liggande läge då det var marginellt mer plats att böja/röra knäna.

Jag reser gärna med båda igen. Närmast på tur står 4 segment med 787 ToR Kapstaden.
Detta är också en av mina största farhågor med Qatars A350. Att ha 36 platser känns som att det borde stor skillnad mot 787:ans 22 platser, och även om produkten är utomordentlig är det tråkigt om servicen får lida.
 

HKG Flyer

Medlem
På en resa till Singapore fick jag möjlighet att jämföra de två planen. Sammantaget är det två positiva upplevelser dock med vissa skillnader. 350 kabinen känns större och luftigare men pga storleken? blev service sämre och mindre personlig. Det tog längre tid för alla servicemoment och redan på rad 4 (av 9) var vissa varmrätter slut. Har ni andra liknande erfarenheter?
En liten fördel för 350:n var dock i liggande läge då det var marginellt mer plats att böja/röra knäna.

Jag reser gärna med båda igen. Närmast på tur står 4 segment med 787 ToR Kapstaden.

Fick också denna känsla av mindre kabin bättre service. Fantastisk crew mellan DOH-ARN, och trots att Mr big chief himself (AL Baker/Bundy eller var det nu var han hette:D) sittandes på 1K mellan DOH-SIN så var servicen halv bra. Eller kanske just därför.

Ljudnivån var svårt för mig att höra skillnad, skillnaden borde vara marginell. Den största skillnaden jag upptäckte var att 787 har större toalett eller upplevdes större och att utformningen av tvättställs arrangemanget gjorde att i 350 var det alltid blött av vatten både på golv och annat medans det på 787 nästan alltid kändes torrt och fräscht.

Min slutsats är: Mindre kabin = mindre folk = bättre service. Mat mycket bra över lag.
 

Direktorn

Medlem
Fick möjligheten att testa A350 första gången idag, tyvärr enbart i ekonomi. Qatar satte in det mellan Dubai och Doha på en 1-timmesflygning. Qatars ekonomi i A350 upplevde jag avsevärt bättre än på B787. Kändes rymligare i A350 ekonomiklass än B787 som är riktigt jobbig i ekonomi med minimala ytor.
 
Toppen