Senaste nytt

Airbus A330 eller Boeing 777 med Turkish Airlines?

Hej!

De 777-kärror som Turkish använder till Bangkok är wet-leased från Jet Airways. Jämför därför inte med Turkish egna 777.

Är det inte dry-lease?
Jag visste inte att Jet Airways 777-300ER flygplanen som flyger i Turkish målning bemannades med Jet Airways indiska personal.
Thai Airways har dry-leasat ett par av Jet Airways 777-300ER...dvs flygplanen bemannas med Thai Airways crew.
 

Ubbe

Medlem
Det är dry-lease så planen är bemannade med Turkisk personal. Om det sen är en fördel vet jag inte. På julresan åkte vi ner till BKK med en 330, men om det var ny inredning kan inte jag bedöma. Hårdvaran var helt OK. Logistiken i service visade dock på en möjlig förbättringspotential. Åter mot Europa flög vi 777 och fick efter ett sätesbyte med en pilot från Turkish möjlighet att få säte 1D+1G istället för 1G+1K. Det gav oss en "gemensam" suite vilket jag tyckte kändes bättre. Piloten verkade mycket nöjd med fönstersuiten så det blev Win-Win för bägge parter. Hårdvaran i 777 var även den helt OK. Det var dock helvetiskt varmt stundtals under nattflygningen så jag funderar på om de stängde av AC stundtals. Servicenivån var även här på en nivå där man kan se möjliga inslag av revolutionerande förbättringar. Ett exempel: I början på flygningen delades menyer ut där man även kunde kryssa för frukostval. Den jag fick var märkt 16G och Annelis var märkt 13A så något outgrundligt system i felen fanns nog. När jag uppmärksammade flygvärdinnan på det så ryckte hon på axlarna och bad mig ändra själv. Ok det gjorde jag. På morgonen så kom hon in med en frukost till mig och då sa jag att detta har jag inte beställt då det var mycket som jag inte hade valt om jag fick önska själv. Jodå det hade jag visst ansåg hon då och drar fram önskelistan för frukosten märkt 1G.. Mitt motsvar var att räcka över min önskemeny som ingen hämtat in efter att jag fyllt i mina önskemål så det löste ju sig. Någon stackare fick väl inte sitt val levererat. Hur svårt kan det vara att göra rätt från början? Bortsett från dessa servicebrister så var resten helt OK och jag kommer gärna att flyga med Turkish igen.
Nu lite mobilbilder av skiftande kvalitet. Det blev inte bättre än så ;-)

IMAG0424.jpg IMAG0425.jpg IMAG0426.jpg IMAG0427.jpg IMAG0428.jpg IMAG0429.jpg IMAG0434.jpg IMAG0436.jpg IMAG0440.jpg IMAG0441.jpg IMAG0443.jpg IMAG0444.jpg IMAG0445.jpg IMAG0448.jpg IMAG0449.jpg IMAG0450.jpg IMAG0451.jpg IMAG0452.jpg IMAG0454.jpg IMAG0457.jpg
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Hehe, jag har aldrig haft det strulet med frukosten kan jag ju lugnt säga. :) Tack för trevliga bilder dock. Har inte flugit dessa plan, utan bara deras egna 777-300ER. Kan ju hålla med om att deras service är väldigt ofta hit or miss. Jag flyger dem dock pga tidtabell och den hårda produkten, resten är bara bonus. För mitt sätt att klara av jetlag så är de bästa rutten mellan Sverige och Shanghai har jag kommit fram till. :)
 

norken03

Ny medlem
Vi åkte 777 nattflyget till bkk eftersom vårt flyg ner till ist.blev försenad,skulle åkt 300.Hem åkte vi med 300 dagflighten.
Tyckte definitivt att 700 med "fiskbenkonstruktionen"var häftigare.men med nattflyget missar ju man en hel del avnöjet,dagflyget med 300 var också en höjdare gällande mat och service.
Måste säga att maten var helt superb på alla 4 sträckorna mellan sthlm-bkk och tillbaks
5 poäng av 5 möjliga för maten ,4 för sevice(hade inte så stora förväntningar där efter allt man hört)akta er bara för gin och tonic,2ggr om fick vi en gin med en kapsyl med tonic i ,hehe så snåla med spriten var dom inte.
Nu till det sorgliga.vårt plan blev försenad pga snöstorm i Ist,så bkk planet pös iväg utan oss.blev en evinnerlig tjatande och hänvisande hit och dit innan vi blev inkvarterad på ett fint hotell i andra ändan av stan,vi var ju klädda för sommar i Thailand och inte för snö och minusgrader vi fick sova en natt och tillbringa hela dagen på hotellet,vi tröttnade och ville åk till flygplatsen och sitta i cip loungen istället, det var nog ca 50 pers som blivit strandsatta på just detta hotell och det visade sig att turkish sket i hur man tog sig tillbaka till flygplatsen,enligt dom var buss på väg men råkad ut för motorfel ,nästa buss hade krockat..........till sist kom lösningen att vi skulle ta taxi ,tk disken skulle betala chaffissarna som bara skakade på huvudet ,dom har väl blivit blåsta förr av tk.
Vi hade ju inga lira ,bara bath och kreditkort .vi fick låna pengar av en annan resenär som hade dollar med sig för hab skulle till Kazakstan.
Så business för 11.000 med tk skulle jag gladeligen ta igen alla dagar i veckan ,men när det blåser så är inte Tk någon man håller i handen,totalt värdelösa.
 
Last edited:

David

Medlem
Jag har inte på mina 9 resor med Turkish long haul råkat ut för ship change men så har dessa också varit till planerade 777-destinationer såsom Peking och Hong Kong. Jag vill tro att det är ovanligare med ship change där då de säljer comfort class på dessa rutter och inga andra flygplanstyper i TKs flotta erbjuder denna kabinklass. Synd att de tar bort comfort class på kommande 777:eek:r men det är en annan historia.
 

Unicornone

Medlem
Se också till att inte boka av om du väljer TK, det kan ta vääääääldigt lång tid innan du får slantarna tillbaka. Jag kampar fortfarande med deras ekonimavdelning över två månader efter avbokning. Allt jag behöver är ett e-post statement på avbokning samt belopp men icke.... Funderar på att Facebook-hata dem lite.:mad:
 
K

KavlingeDude

Guest
U från CPH med Thai går att hitta billigt.
Kan kanske vara ett alternativ?
 
Toppen