Senaste nytt

Airbnb, säkert och smidigt?

Många av nissarna som hyr ut på Airbnb hyr också ut via andra sidor eller lokala annonser! Dubbelbokningar kan "ske" och ni erbjuds något annat som ibland inte ens finns upplagt på Airbnb.
Den risken finns ju alltid. Men sker det regelbundet lär ju en sådan uthyrare få väldigt dåligt betyg. Ungefär samma sak som med ett hotell alltså.
 

Smuffe

Medlem
Jag och min sambo hittade ett boende i Hong Kong och var ytterst nöjda med hyresvärden.
Innan jag hittade honom hade jag kontaktat två andra värdar där jag betalade in pengarna i förskott.
Den ena värden nekade mig pga att de hade flyttat och jag fick således pengarna tillbaka omgående.
Detsamma gällde värd nummer två som jag kände verkade oseriös och som försökte "tipsa" om ditten och datten, typ som ett autosvar ang en massa oväsentliga saker som jag inte hade frågat om. Jag tog genast tillbaka bokningen och pengarna återfanns på kontot inom kort.
När jag hade frågor till AirBnb så fick jag svar inom 24 timmar med uppföljning.
 

Toby

Medlem
Jag och min sambo hittade ett boende i Hong Kong och var ytterst nöjda med hyresvärden.
Innan jag hittade honom hade jag kontaktat två andra värdar där jag betalade in pengarna i förskott.
Den ena värden nekade mig pga att de hade flyttat och jag fick således pengarna tillbaka omgående.
Detsamma gällde värd nummer två som jag kände verkade oseriös och som försökte "tipsa" om ditten och datten, typ som ett autosvar ang en massa oväsentliga saker som jag inte hade frågat om. Jag tog genast tillbaka bokningen och pengarna återfanns på kontot inom kort.
När jag hade frågor till AirBnb så fick jag svar inom 24 timmar med uppföljning.

Fick du tillbaka bokningsavgiften (som Airbnb tar)? Vi fick tjafsa som f*n för att få den.
 

Smuffe

Medlem
Jag fick tillbaka samma summa som hade dragits från mitt konto så mitt svar blir... Japp!
Antingen kom pengarna tillbaka direkt eller efter inte allt för lång tid. Max någon dag pga bankdagar.
 

taxvalp

Medlem
Har också goda erfarenheter av Airbnbs kundtjänst, Jag gjorde en felbokning med Airbnb en gång (jag och frun hade kommit överens om boende A men jag missuppfattade och bokade B). Värden hade egentligen strikt avbokningspolicy men när jag förklarade läget var det ok att avboka (misstaget uppdagades någon minut senare). Frägade Airbnb om de kunde tänka sig att efterskänka bokningsavgiften men det gick tyvärr inte. Däremot fick jag en värdekod som motsvarade avgiften som jag använde för nästa, korrekta bokning. Snyggt jobbat.

En fördel med Airbnb är att all kommunikation med värden sker via deras webbgränssnitt så om det blir några tvister eller tveksamheter kan Airbnb gå in och enkelt se hela konversationen och medla. Min blygsamhet förhindrar mig från att posta referralkoder för bonus men jag rekommenderar sajten varmt.
 

Jonas C

Medlem
Någon som har använt sig av AirBnB i Hong Kong? Överväger att testa dem under min kommande resa dit, då hotellen tenderar att vara rätt dyra. Alternativet är ju annars Couchsurfing…
 
Toppen