AirBerlin har felaktigt krediterat miles och vägrar nu ändra

Diskussion i 'Oneworld' startad av lunne, 6 April 2016.

  1. lunne

    lunne Medlem

    Ort:
    London
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Jag reste business Oslo - London - Miami tur och retur förra veckan. Min instruktion var att alla flyg skulle krediteras till American Advantage och detta står också uttryckligt på mitt boarding card. Trots detta har poängen krediterats till mitt Air Berlin TopBonus konto... Vad göra?

    Bakgrund:

    Bokningen gjordes via AAs hemsida för ett halvår sedan. För att kunna välja sittplats på London - Miami, som var bokat som American Airlines men som flögs av British Airways, så lades mitt Air Berlin TopBonus Gold nummer in under några minuter för att sedan ändras av en American Airlines agent via telefon. Inga problem.

    När jag ett dygn innan resans start gjorde online incheckning, så upptäckte jag att mitt Air Berlin FF nummer helt plötsligt dök upp på flyget mellan London - Miami. Alla andra flyg var under mitt American Airlines FF nummer.

    Väl på plats i London så ändrade BAs agent detta till mitt American Airlines nummer. Jag har alltså ett boarding kort som tydligt stipulerar att det är mitt American Advantage nummer som ligger inne på bokningen.

    Trots detta har flygningen krediterats till Air Berlin.

    Ringde American Airlines som sa åt mig att det enklaste är att be Air Berlin makulera poängen på TopBonus kontot först så ska American Airlines kreditera mitt konto. Första Air Berlin representanten jag pratade med på telefon sa att jag skulle mejla deras Gold avdelning.

    Air Berlin Gold vägrar, och hävdar att de absolut inte kan, makulera några poäng.

    Jag har själv sett att åtminstone American Airlines kan manuellt gå in i ett konto och makulera poäng (vilket känns helt naturligt, hur skulle de annars kunna justera felaktiga summor av krediteringar som jag tror vi alla varit med om?).

    Detta är en otroligt frustrerande situation och jag har absolut ingen lust att missa 9000 qualifying miles som behövs för återkval hos American Airlines. Hur skulle ni lösa detta på bästa sätt?

    Tack på förhand
     
    Last edited: 6 April 2016
    Gus gillar detta.
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är helt normalt. När poäng krediterats så är de krediterade. Allt annat är above and beyond vad man kan förvänta sig och säger Air Berlin att de inte tänker ändra så är det bara att köpa det.

    Stoppa ALDRIG ALDRIG ALDRIG in ett FFP i en bokning som du inte kan tänka dig att få miles till. Det är det enda sättet du säkerställer att det blir rätt. Om det aldrig förekommit mer än ett FFP i en bokning kan inte dina miles hamna fel.
     
    Jonas C, nollbit och Knucket gillar detta.
  3. Knucket

    Knucket Medlem

    Ort:
    OER
    Land:
    Sverige Sverige
    Jobbade på SAS bokning på 90-talet och hade hand om ungdomsbiljetter som man samlade, tror det var om man åkte 8 inrikes resor så fick en gratis europa resa. En kille hade fått sitt EuroBonus inlagt i en bokning, vilket var fel då dessa resor inte skulle ge EuroBonus poäng. Plockade bort EuroBonus numret i bokning, när jag sedan kollade upp det hela efter resa hade killen fått poäng för sin resa då den bokades i V-klass som var ok för Eurobonus. Efter detta skulle jag aldrig våga dribbla med olika bonuskort i samma bokning om det är viktigt att få poäng till ett program för att samla status. Alldeles för stor risk att något kan gå fel.
     
  4. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är säkert FQTV och FQTS som spökar. Den ena är var du krediterar miles och den andra för att få dina förmåner (även det som står på boarding pass).
    Det troliga är att agenterna du talat med enbart ändrat den ena av dessa. Väldigt få som vet skillnaden om jag förstått det rätt.
     
    Gus gillar detta.
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Japp, och det är bara när man inte vill dibbla med det som de lyckas göra det och då på fel sätt.
     
  6. lunne

    lunne Medlem

    Ort:
    London
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Ok, tack för svar.

    Jag förstår i efterhand att det kanske inte var det smartaste att från början lägga in ett annat FF nr. Men, det är ju knappast ovanligt att resenärer lägger in ett FF vid bokning som senare, utan problem, ändras.

    Förstår din poäng Agehall och har nu lärt mig läxan. Har dock lite svårt att köpa "Above and beyond"-argumentet. Om det tekniskt går att ändra ett sådant här misstag (som i ärlighetens namn knappast kan lastas konsumenten) med några knapptryck, så tycker jag personligen att det är under all kritik att en serviceavdelning, som dessutom påstår sig serva guld-medlemmar, inte kan fixa det.

    För det råder väl inga tveksamheter att AirBerlin har den tekniska möjligheten att ändra detta om de skulle vilja?
     
    Gus gillar detta.
  7. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Klart att allt går att ändra i efterhand men jag tror att policyn hos alla bolag är att inte göra ändringar.
    SAS kan ju tex dela ut extra baspoäng ok något blivit fel (tex man får resa en annan rutt än bokat) och likväl kan de väl ta bort också antar jag.

    Om man i efterhand skulle göra ändringar utifrån kunders önskemål skulle det nog behövas några personer som bara skötte detta.
     
  8. Meazza

    Meazza Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det är bokat genom American Airlines och felet uppstod efter handhavande av en American Airlines-agent så tycker man ju att American Airlines borde kunna gå in och kreditera dig alldeles oavsett var AirBerlin gör.

    (Tyvärr är väl chansen minimal.)
     
  9. lunne

    lunne Medlem

    Ort:
    London
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    En något sen uppdatering, men som kanske kan vara av intresse för er andra därute som följt den tidigare diskussionen.

    Air Berlin valde, efter några mejl fram och tillbaka, att gå på min linje och ta bort den felaktiga krediteringen. Därefter var det bara att kontakta Americans Airlines trevliga kundtjänst, som på någon minut fixade så att de saknade poängen slutligen trillade in på mitt konto.

    Trägen vinner!
     
    DonM, SNIFF, Elberto och 6 andra gillar detta.
  10. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Skönt att det löste sig. :) Men jag tror grundtipset kvarstår om man verkligen behöver sina poäng till ett visst program (inom en viss tid): håll inte på och trixa med olika program för att dra nytta av statusfördelarna som ett annat program medför.
     
    nota bene och agehall gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×