Senaste nytt

Air Shuttle - ny buss mellan Stockholm och Arlanda

In_Sweden

Medlem
Jag såg att de stod på Stockholm Central och sålde biljetter 2-4-1 för 109(?) när jag passerade i Måndags. Då jag sällan reser till eller från Arlanda och aldrig hade hört om det tidigare avstod jag. Om inte annat är det ett bra sätt att synas.


Redan när jag läste resevillkoren så dog mitt intresse totalt för Air Shuttle.. I regel så reser jag med 3 normalstora resväskor. Så jag kommer att fortsätta mitt resande med Flygbussarna som hitintills inte haft någon bagagebegränsning. Men det är så klart alltid välkommet med fler aktörer på marknaden.

''Bagage Max en normalstor resväska eller motsvarande, samt ett handbagage per betalande resenär får medtagas på bussen. Den totala bagagevikten får vara max 25 kg.''
Detta är ju i linje med vad exempelvis Swebus och förmodligen också Nettbus har idag. Det efterföljs aldrig hos någon av dem, utan folk (mig inkluderat) har med sig flertalet väskor utan problem, även om biljetten endast är för en.
 
Detta är ju i linje med vad exempelvis Swebus och förmodligen också Nettbus har idag. Det efterföljs aldrig hos någon av dem, utan folk (mig inkluderat) har med sig flertalet väskor utan problem, även om biljetten endast är för en.
Säkert kollar det de inte bagaget, men det räcker för att jag ska avstå. Det är helt enkelt inte tillräckligt kundvänligt för mig att ha sådana formuleringar i ett ömsesidigt avtal, eftersom det lämnat öppet för dagsformen hos en busschaufför och jag vill inte behöva smöra för en dito bara för att åka med på en buss på en förbetald biljett.
Bussbolaget verkar ju inte ha problem med alltför fulla bussar så jag ser inte poängen med ett sådant villkor... Tråkigt, för det behövs konkurrens!
 
  • Gilla
Reactions: JWD

JWD

Medlem
Detta är ju i linje med vad exempelvis Swebus och förmodligen också Nettbus har idag. Det efterföljs aldrig hos någon av dem, utan folk (mig inkluderat) har med sig flertalet väskor utan problem, även om biljetten endast är för en.

Det kan mycket väl stämma att både Swebus och Nettbus praktiserar den linjen. Men precis som @Jakob Österberg skriver så tycker inte jag heller att det är kundvänligt av ett bussbolag som trafikerar en flygplats att ha denna regel. Den främsta anledningen till att jag väljer Flygbussen istället för Arlanda Express är för att det är enklare för mig att hantera mitt bagaget. Men reser jag med mindre bagage så föredrar jag naturligtvis det gula tåget.

För det andra så granskade jag även Air Shuttle's restidsgaranti, även där så faller dem tyvärr platt mot marken. För om man jämför med Flygbussarnas resegaranti så finns det möjlighet till förbättringar. Nu är det inte min avsikt att smutskasta Air Shuttle på något sätt. Men man kan inte börja konkurrera med samma pris men till sämre villkor. Och marknaden behöver fler aktörer så att priserna hålls på en rimlig nivå för ensamresenärer.
 

palmen

Moderator
Den riktiga konkurrenten, tycker jag, är egentligen SL:s Pendeltåg. Jag har inte åkt buss en enda gång till Arlanda sen pendeltåget började köra sträckan för 135 kr.
Pendeltåget tar 43 minuter och bussen tar 41 minuter (om man utgår från tidtabellerna). Varför väljer man då pendeltåget när det är dyrare (om man inte har SL-kort), tar längre tid och har sämre frekvens?
Nu tittar jag i och för sig bara på avgång från Stockholm C. För de som kanske startar vid Karlsbergs station så blir pendeltåget helt klart mer fördelaktigt.
 

AABack2ARN

Medlem
Det enda rimliga borde vara att Air Shuttle får en gate inne i terminalen precis på samma sätt som Flygbussarna. Har också noterat att det står en drös med "inkastare" från bägge bolagen precis utanför ingången. Det området bör fungera som lastzon tycker jag.
 
Pendeltåget tar 43 minuter och bussen tar 41 minuter (om man utgår från tidtabellerna). Varför väljer man då pendeltåget när det är dyrare (om man inte har SL-kort), tar längre tid och har sämre frekvens?
Nu tittar jag i och för sig bara på avgång från Stockholm C. För de som kanske startar vid Karlsbergs station så blir pendeltåget helt klart mer fördelaktigt.
Pendeln tar 37 min. Men min huvudanledning är att slippa fastna i köerna på E4:an i rusningstrafik.
 

palmen

Moderator
Pendeln tar 37 min. Men min huvudanledning är att slippa fastna i köerna på E4:an i rusningstrafik.
Sökte bara på sl.se och där stod det att det tar 43 minuter till T5.
Nu vet jag inte var det är störst chans att fastna i trafiken, men senaste veckorna har tågen varit allt annat än i tid när jag åkt till och från jobbet.

Flygbussarna stannar utanför jobbet för mig, perfekt när man ska ta sig till Arlanda efter avslutad arbetsdag :)
Hur som helst är det bra med lite konkurrens ut till Arlanda.
 
Toppen