Air Passenger Duty UK

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av palmen, 28 Augusti 2012.

  1. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick följande mail från BAEC tidigare idag, verkar som om dom inte är helt nöjda med APD hos British Airways och det är dom väl inte ensamma om.

     
  2. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Dock betalar man väl inte UK APD när man bara transiterar via en brittisk flygplats, vilket ju är bra för oss svenskar :)
     
  3. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var precis det jag tänkte: What's init for me?. Resenärer betalar inte APD vid transit så skatten kan ju till viss del vara bra för oss om det ger OSS mer platser i premium-kabinerna. Men å andra sidan kanske skatterna gör att British Airways tappar sin konkurrensförmåga och det är så klart inte bra för oss...
     
  4. Jag vill varna er att inte ta stopover i London om ni flyger vidare longhaul i Business/First class.
    Däremot svider man inte lika mycket om ni tar stopover i London vid hemvägen.
     
  5. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Inom 24h kostar inget extra, men annars som AHO säger slänger UK PLC på en rejäl slant.
     
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    När man tänker efter är det ett ganska intressant initiativ från BAEC.

    Funderar på om vi vanliga skulle kunna göra samma sak och skapa en sida som genererar e-mail till någon brittisk minister där vi kräver att British Airways upphör med bränsleavgifter på bonusbiljetter. Eller kanske förbjuda separata bränsleavgifter på biljetterna över huvudtaget?

    För det är ju ett sätt att låta den stackars brittiska familjen få mer pengar över när de använder sina surt förvärvade bonuspoäng...
     
    3 personer gillar detta.
  7. Finns en sådan flygskatt i Tyskland också, mellan 8 och 42 euro tror jag, men gäller inte heller transferpassagerare. Jag får däremot punga ut med den varje gång. Alla bolag från Lufthansa till FR protesterar, men tyska staten tycker det är bra som det är eftersom flygtrafiken och därmed intäkterna ökar. Schweinerei!
     
  8. Lite OT.

    United Kingdom Passenger Service Charge (UB, inte APD) kostar numera ca 15,80 GBP per gång när man landar/avgår till/från flygplatser i Storbritannien.
    Byte i London båda riktningar innebär att det kostar ca 63,20 GBP (ca 700 SEK).

    Om man vill minimera summan av skatter på bonusresor, det är nog bäst att undvika byte i Storbritannien.
     
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är nog för att man skall få äran att passera en i många fall onödig säkerhetskontroll. De flesta andra europeiska storflygplatser klarar av att särskilja passagerare men i Storbritannien envisas man med att alla måste passera detta spektakel. Och det kostar givetvis pengar...
     
  10. khybner

    khybner Medlem

    Ort:
    AGP
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokade biljetter både med British Airways via London och Lufthansa via FRA. Döm min förvåning när taxes + charges på GOT-LHR-MIA i F var 2017 SEK per person och motsvarande på JFK-FRA-GOT med Lufthansa i C var 3259 SEK per person.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×