Air Koryo beställer 12 Airbus plan

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Homer, 7 Oktober 2013.

1. Homer

Homer Medlem

Air Koryo orders 12 Airbus aircraft including A330s

07OCT2013

Air Koryo (JS, Pyongyang) has reportedly signed an order for 12 Airbus aircraft according to statements made to German travel publications fvw and BizTravel. According to Jo Song Gyu, CEO of North Korea’s International Travel Company, the order is for a mix of A319s, A320s and A330s although the breakdown was not given. The order is part of a move to open up North Korea to foreign tourism. The A330s will be used for possibly resurrecting flights to Berlin and adding London, Paris and Madrid Barajas, whilst the A319/320s will be used to open up new routes to South East Asia and China. So far Air Koyro only operates Soviet/Russian built aircraft with Beijing Capital, Shenyang and Vladivostok being its only three regularly served international destinations.

Air Koryo orders 12 Airbus aircraft including A330s - ch-aviation.ch

http://www.businessclass.se/forum/resmal/13713-nordkorea-satsar-pa-turism.html

2. Jag trodde att Nordkorea hade embargo på bl a flygplan. :confused:

3. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    +1 på det ? Airbus har väl en hel del amerikanska delar i sina plan...? Verkar märkligt!

4. Kristofer

Kristofer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    1 person likes this.
  5. doc

doc Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tänkte precis på samma sak som Kristofer

6. NotRyan

NotRyan Medlem

Den diktaturen lär väl, likt andra diktaturer, kunna casha up front... :(

Mvh
    /NotRyan

7. Igorius

Igorius Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet man säkert att det inte rör sig om begagnade kärror?

8. Homer

Homer Medlem

Nyhetskällan är ju suspekt så det finns anledning att vara skeptisk, men annars så tillverkas väl A320 i Kina också
    men någon ska ju betala för dem också.
    Om det inte är någon form av utpressningsdeal där de får plan i utbyte mot att skrota kärnvapen.

9. Mattias Edstrom

Mattias Edstrom Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag liksom andra skribenter undrar förstås också om vi pratar fabriksnya kärror eller om de ska leasa? Det Homer nämner är också en intressant tes. För om jag inte missminner mig så har väl EU satt speciella sanktioner mot Nord Korea? Men, om vi talar utanför politiken så är väl detta något positivit om inte för de som faktiskt flyger med detta bolag. Och kanske en hjälp för Air Koryo att få fler än (1?) stjärna som de har idag.

10. Även om jag har aldrig flugit med Air Koryo, tror jag inte de är så mycket sämre än vissa flygbolag t ex LCC, PIA etc.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!