Senaste nytt

Air India planerar att lansera flyg till Skandinavien under 2017

ulagun

Medlem
Nu kanske jag låter som Kapten Negativ, men är det bara jag som inte känner någon större lust att besöka Indien?
Reste en månad mellan Delhi och Calcutta för många år sedan. Enda fördelen var att jag (ofrivilligt) gick ned 10 kilo.
Med undantag av Taj Mahal samt uppe i Sikkim den värsta resa vi varit med om.
Flighten Calcutta-Delhi i business var en upplevelse med silvertejp, toan ockuperad av crewbaggage. Samt sist men inte minst vår upptäckt att kackerlackor lider av höjdskillnad.
Efter take off började de krypa fram på väggen mot pentryt.
Vi avstod lunchen....
 

Tostarp

Medlem
Jag pendlar en del till Indien pga att en stor del av våra resurser är outsourcade dit.

Jag reste också en del till Indien under slutet av 90-talet (med SAS direktlinje CPH-Delhi på den tiden) och Indien var ett annat land då. Våra referenser är som Hans Rosling sa, de som vi lär oss i 20-årsåldern och sedan sitter dessa i livet ut. Jag vill slå hål på myten om att Indien är ett dåligt/farligt/giftigt land. Som jämförelse var jag ALLTID magsjuk för 20 år sedan efter en vecka i Indien, men det händer i princip inte idag. Man kan tom gå till ett lokalt mikro-bryggeri och dricka ett par kannor öl och det händer absolut ingenting obehagligt. Indien generellt är mycket bättre och säkrare än dom flesta länder på Jorden.

Ang flyglinjer till Indien kan jag säga att det finns (och har funnits de senaste 5 åren) ett enormt affärsresande mellan Sverige och Indien. Jag tror inte de flesta fattar hur enormt stora mängder Indier som jobbar i Sverige 1-3 år. Varje gång jag åker till Bangalore så är planet fullproppat med IT-folk.

Problemet jag ser för flygbolagen är att veta VILKEN stad i Indien man ska dra en direktlinje till. Förr hände allt i Delhi, men numera har man ett tiotal städer att välja på...
 

Alf

Medlem
Indien är ett dåligt land, milt uttryckt. Ett land där det i stort sett är accepterat att våldta och misshandla kvinnor. Har du som kvinna blivit våldtagen utesluts du helt av gemenskapen eftersom det räknas som ditt eget fel. Det förekommer fortfarande att kvinnor bränns på bål. Kvinnor behandlas sämre än deras kor. Ett sådant land är definitivt inget jag vill besöka längre, även om jag gjort det tidigare både som både turist och i arbetet.
 

Xilan

Medlem
Har varit i Indien en gång.
Taj Mahal är ett obeskrivligt bra utflyktsmål om man dessutom råkar få tag på en bra guide. I övrigt är landet inte riktigt min kopp te. Jag hoppas dock givetvis att det blir en linje mellan Indien och Sverige.

En högoddsare är att Air India startar trafik från Indien till USA via Stockholm när Arlanda får US preclearence. Jag var på ett "seminarium" med en Swedavia-representant för 1,5 år sedan som då meddelade att det fanns namngivna flygbolag som direkt skulle öppna trafik på XXX-ARN-(USA) om Arlanda fick preclearance. Hen avslöjade givetvis inte vilket/vilka flygbolag det rörde sig om men en kvalificerad gissning är Air India eftersom Indien - Skandinavien saknar direktlinjer trots stort passagerarunderlag. Samt att Air India har flera linjer mellan Indien och USA som i många fall passerar rakt över mellansverige.
 
Toppen