Senaste nytt

Air India öppnar Köpenhamn-Delhi i maj 2017

JKW

Medlem
Hoppas nu att AI är tillräckligt intelligenta för att lägga flighterna på olika dagar. Detta för att då få 6 dagliga avgångar i veckan från Skandinavien.
 

JKW

Medlem
Det jag dock inte förstår är hur CPH kan "overtrumfa" ARN. Lika många avgångar i veckan, samma flygplansmodell men Arlanda får destinationen tidigare? Det känns ju som det vanliga danska storhetsvansinnet! haha.
 

JKW

Medlem
Svar ja. Man flyger tisdag, torsdag och lördag från Köpenhamn med avgång 20.40. Enda veckodag som saknar avgång från Skandinavien är alltså måndag.

Air India åbner direkte rute mellem Delhi og København
Så bra.
Jag tror att detta kan vara ett smart drag av AI. På detta sätt så får man en hög frekvens men kan tillgodose två destinationer samtidigt och två marknader som kompletterar varandra. Blir också intressant att se statistiken sen. Vilken destination kommer att bli mest lönsam?
 

Agö

Medlem
Hittar inga unserved routes-siffror för 2016 men här är 2015 för CPH. Tillsammans med transfer till Colombo och Mumbai kanske det går att få snurr på detta.

upload_2017-5-30_20-0-48.png
 

intuition

Medlem
Hittar inga unserved routes-siffror för 2016 men här är 2015 för CPH.
Finns det en klar definition av den här statistiken? Jag läser det som destinationer som saknar direkt förbindelse från CPH och antalet passagerare som reste (på annat sätt än direkt) mellan CPH och destinationen 2015?
Den som öppnar en ny linje kan ju knappast räkna med att ta 100% av passagerarna.
 

Agö

Medlem
Finns det en klar definition av den här statistiken? Jag läser det som destinationer som saknar direkt förbindelse från CPH och antalet passagerare som reste (på annat sätt än direkt) mellan CPH och destinationen 2015?
Den som öppnar en ny linje kan ju knappast räkna med att ta 100% av passagerarna.
Korrekt givetvis men likväl en indikation på att det finns en viss efterfrågan. Det är ju ren införsäljning det handlar om från flygplatsens sida.

Men kan man skaffa codeshare med t ex SAS från relevanta upptagningsområden, prissätta rätt, smacka på med connections i Indien med omnejd, kombinera med Arlandarutten och dessutom sälja från andra hållet kan detta säkert flyga.
 

intuition

Medlem
Absolut - det var bara en undran hur man skulle läsa statistiken. (CPH kan ju ha gjort vissa antagande i statistiken som gynnar deras egen sak, även om det är en IATA siffra i botten)

En del av rutterna är ju redan väldigt väl tillgodosedda med 1-stop förbindelser och SK valde ju som bekant att serva HKG via ARN
 

Agö

Medlem
Absolut - det var bara en undran hur man skulle läsa statistiken. (CPH kan ju ha gjort vissa antagande i statistiken som gynnar deras egen sak, även om det är en IATA siffra i botten)

En del av rutterna är ju redan väldigt väl tillgodosedda med 1-stop förbindelser och SK valde ju som bekant att serva HKG via ARN
Rätt kul att kolla på statistik för 2014 för t.ex. HKG och jämföra med 2015 (även om SK bara hann köra ett kvartal 2015). Blir kul att se siffrorna för 2016.

Top 25 Unserved Routes
CPH 2014 - Full year, total traffic:
Nr. IATA Destination PAX
1 MIA Miami (announced) 57,240
2 HKG Hong Kong 40,033
3 IKA Tehran 33,886
4 BOS Boston (announced) 33,819
5 ICN Seoul 32,209
6 MNL Manila 31,616
7 DEL Delhi 25,761
8 JNB Johannesburg 24,745
9 SOF Sofia 24,655
10 SGN Ho Chi Minh City 22,621
 

pep

Medlem
Last edited:
Toppen