Senaste nytt

Air France vill använda Norwegian som matarflyg...

Palazzi

Medlem
Enligt en nyligen utförd intervju säger Air France VD , Alexandre de Juniac, att Air France & KLM funderat på att träda ut helt/delvis från den skandinaviska marknaden för att istället använda sig utav Norwegian som matarflyg till Paris & Amsterdam.

Om detta är ett vilt utspel av "de Juniac" eller om det ligger någon sanning bakom uttalandet återstår att se, men om det visar sig vara sant måste det väl rimligtvis bli möjligt att tjäna miles på Norwegian.....

Är detta ett steg mot att Norwegian träder in i SkyTeam....?

Länk: Air France overvejer Norwegian-samarbejde | Tic.Travel
 

Pandion

Medlem
Intressant tanke. På kort sikt så borde det vara bra för AF. Norwegian har lägre kostnader och kan tjäna pengar på sträckorna, vilket AF idag inte gör. AF fokuserar då på de sträckor där de tjänar pengar, vilket är longhaul. Dock borde short haul vara lite av bread and butter för alla bolag, då de flesta av resenärerna faktiskt flyger inom EU.

På lång sikt vet jag inte hur begåvat det är att släppa kvalitetskontrollen till normännen (som är kända/ökända för sin höga kvalitetsmedvetenhet). Om jag idag skall flyga till Paris, och vill flyga klassiska flygbolag (dvs inte FR eller DY) så står valet mellan AF och SK. Om valet helt plötsligt står mellan DY och SK så blir man ju mer skeptiskt. Skall man betala för bagage till CDG? Hur blir det med C klass? Skall DY införa C klass på sina flyg till CDG? (högst otroligt med tanke på att man har en strikt strategi och koncept)

I det långa loppet tror jag att AF förlorar på detta.

Jag funderar ju själv på att åka till Kuba över jul/nyår, och letar alternativt kring detta i en annan tråd. För att flyga från Europa står valet mellan AF och IB, och då vill jag lyxa till det i C klass. Om början på resan innebar att jag med min C klass biljett skulle vara tvungen att flyga DY till CDG så skulle jag inte direkt tycka att 25 000 SEK känns så prisvärda med tanke på resans början. Jag vill då ha ett blockat mittensäte från ARN och mat på väg till CDG. För min del skulle jag i så fall titta mig efter andra alternativt.

Jag själv har märkt att inom flygbranschen så tänker man bara på producerade stolar. En stol på DY är likamed en stol på AF. Vi som dock är ute verkligenheten och reser kan ju intyga att en stol på DY inte är samma sak som en stol i C klass på ett tradionellt bolag, men detta fattar inte alltid de som jobbar på bolag. Jag har ju haft rätt mycket kontakt med SAS Customer Relations, och ibland förvånar det mig hur lite dom egentligen kan om sitt eget bolag och att dom inte har koll på hur det ser ut i verkligenheten.

För att summera, så låter strategin inte långsiktig, men kan mycket väl vara sann, då det på papret låter bra...

Dock så undrar jag om Air
 

agehall

Medlem
Gör det AF! Då har jag en bra anledning att hålla mig helt borta från er... Hoppas bara att KLM inte gör samma dumhet. Det vore synd om vi blev helt "låsta" till *A i Sverige.
 

JensE

Medlem
Har endast flugit Norwegian en gång tor till Oslo över dagen.
Jag är 180 cm och mina knän var pressade mot stolen framför. Gick inte att arbeta med en laptop för att min 14" laptop var för stor.
Flyga till Oslo går väl an, men inte längre än så..
 

Palazzi

Medlem
Är själv inget vidare förtjust i Norwegian, och kanske än mindre i Air France.....Men jag tror faktiskt att det skulle kunna lyckas.

Vi måste komma ihåg att det klientel som befinner sig på det här forumet står för en väldigt liten marginal av resorna..(men inte länge till! ;)).

Air France beskriver tydligt att de lyckas väl på långlinjer, men sämre på short-haul.... Möjligen är det väl så att folk (generellt) inte prioriterar full-flex, business etc på korta distanser, och att det är på dessa biljetter man gör marginal...

Givetvis kommer Air France passagerare inte behöva betala väska på Norwegian (vet ju iofs aldrig hur det blir när Kjos resonerar:p).

Om miles/poäng-intjäning tillåts måste det givetvis reguleras hårt (ingen intjäning i Low ECO).

Norwegian skulle kanske kunna byta till sig Lounge Access & Fast track på sin nya långdistanssatsning för kunder som flyger på premiumbiljetter (tror inte man lockar några affärskunder utan lounge..)
 

TreD

Medlem
På lång sikt vet jag inte hur begåvat det är att släppa kvalitetskontrollen till normännen (som är kända/ökända för sin höga kvalitetsmedvetenhet).
Hmmm. .. Detta var ett av de mest dubbeltydiga budskapen jag har hört/läst på länge: vadi består risken?
Beträffande kvalitetsmedvetenheten: refererar du till ambitionen eller prestationen?
 

Pandion

Medlem
Hmmm. .. Detta var ett av de mest dubbeltydiga budskapen jag har hört/läst på länge: vadi består risken?
Beträffande kvalitetsmedvetenheten: refererar du till ambitionen eller prestationen?

Palazzi har helt rätt. Det inom parantes var skrivet med högsta tänkbara ironi. Norrmän är bra på att leverera något som är lagomt, men dom är urusla på att leverera premium.

Norwegian är ett ganska bra exempel på detta. För, handen på hjärtat, DY är inte dåligt. Det är liksom en typiskt norsk/skandinavisk kompromiss på lågpris. Det skall inte vara dåligt, men inte heller vara för fint, utan just lagom. Men att attrahera kunder som förväntar sig att flyga med ett reguljärt bolag, och så vara med om taskig norsk service, för dom är urusla på service norrmännen! Det erkänner tom norrmän själva och uppskattar att så många svenskar tar hand om allt som heter service i Oslo...

Gällande att flyga AF, så har jag inte gjort det sedan 2002, så mina erfarenheter i ämnet är lite ringrostiga, men det jag minns var att det inte var dåligt. CDG är ju inte kul, men service, mat och komfort ombord var inte fantastiska men helt klart godkänt för att vara ett reguljärt europeiskt bolag?
 
Toppen