Senaste nytt

Air France - säkerheten?

lnixon

Medlem
Hur svårt ska det vara att bara kollar VARFÖR! det händer. Om det är personalen som gör fel gång på gång, då är det väl ganska solklart att man har ett stort problem?

Ja, men jag har ännu inte sett något som tyder på att det är fallet. Att peka på individuella incidenter duger inte. Air France är jättestort. Det är klart att det ibland händer att personal gör misstag. (Jag kan utan problem hitta ett antal otäcka tillbud med SAS som berott på pilotfel.)

Gräv genom några år av data från avherald.com och plocka ut de incidenter som verkar bero på pilotfel hos några av de stora flygbolagen. Om det visar sig att Air France ligger markant högre är jag beredd att tro att det kanske finns ett problem.

Men som sagt, Air France har haft tre allvarliga incidenter sedan år 2000. Om de har ett signifikant säkerhetsproblem, borde det inte lett till fler olyckor än så på ett decennium?
 
Ja, men jag har ännu inte sett något som tyder på att det är fallet. Att peka på individuella incidenter duger inte. Air France är jättestort. Det är klart att det ibland händer att personal gör misstag. (Jag kan utan problem hitta ett antal otäcka tillbud med SAS som berott på pilotfel.)

Gräv genom några år av data från avherald.com och plocka ut de incidenter som verkar bero på pilotfel hos några av de stora flygbolagen. Om det visar sig att Air France ligger markant högre är jag beredd att tro att det kanske finns ett problem.

Men som sagt, Air France har haft tre allvarliga incidenter sedan år 2000. Om de har ett signifikant säkerhetsproblem, borde det inte lett till fler olyckor än så på ett decennium?

Att du inte sett något som tyder på det är väl ganska irrelevant i sammanhanget? Vi kan väl inte få med alla på tåget.. :rolleyes:

Tillbud - OJ
Olycka- AJ

En viss skillnad där ;)
 
lnixon: du har sen dag 1 i den här tråden som i princip enda person varit väldigt försvarande av AF, hur kommer det sig egentligen? Får du betalat av dom eller?
 

lnixon

Medlem
lnixon: du har sen dag 1 i den här tråden som i princip enda person varit väldigt försvarande av AF, hur kommer det sig egentligen? Får du betalat av dom eller?

Naturligtvis får jag inte betalt, och jag tycker inte att jag försvarat Air France; jag tycker bara inte om slarvigt tänkande. Det är fullt möjligt att Air France har ett säkerhetsproblem, men ingen har i den här tråden lyckats presentera något som tyder på det.

Kom igen nu, ni är intelligenta och kunniga människor, som kan nörda ner er i poängtabeller och fare-regler på ett beundransvärt sätt. Ni borde kunna vara lika noggranna när det gäller sånt här.
 
Naturligtvis får jag inte betalt, och jag tycker inte att jag försvarat Air France; jag tycker bara inte om slarvigt tänkande. Det är fullt möjligt att Air France har ett säkerhetsproblem, men ingen har i den här tråden lyckats presentera något som tyder på det.

Kom igen nu, ni är intelligenta och kunniga människor, som kan nörda ner er i poängtabeller och fare-regler på ett beundransvärt sätt. Ni borde kunna vara lika noggranna när det gäller sånt här.

Om vi vänder på det, varför kollar du inte upp det då?
 

lnixon

Medlem
Om vi vänder på det, varför kollar du inte upp det då?

För att alla har en skyldighet att argumentera på ett rimligt sätt? Den som kommer med ett påstående måste kunna underbygga det, eller hur?

Jag har inte påstått nånting om Air France' säkerhet, jag bara säger att man inte kan dra generella slutsatser från enstaka händelser som folk gjort i den här tråden.
 

NyfikenGrau

Medlem
lnixon: du har sen dag 1 i den här tråden som i princip enda person varit väldigt försvarande av AF, hur kommer det sig egentligen? Får du betalat av dom eller?

Andra orkar kanske inte skriva...man måste inte vara AF-försvarare för att ifrågasätta slutsatser som dras av 2 incidenter under flera års tid. Säger inte att det *inte* är något som är fel hos AF, men hade det gällt något annat än just flygolyckor (eller kärnkraftsolyckor möjligen) hade inte ens 10 gånger så mycket indata bedömts som tillräckligt.
 
För att alla har en skyldighet att argumentera på ett rimligt sätt? Den som kommer med ett påstående måste kunna underbygga det, eller hur?

Jag har inte påstått nånting om Air France' säkerhet, jag bara säger att man inte kan dra generella slutsatser från enstaka händelser som folk gjort i den här tråden.

Varför kan man inte dra generella slutsatser?
 
Jag flyger med SAS, Finnair och British Airways. Inget av dessa bolag har krashat sina kärror senaste 13 åren (där någon dött). Något mupparna på AF inte lyckas med. År 2000: AF4590 år 2009: AF447

Slutsats: jag flyger inte AF
 

lnixon

Medlem
Varför kan man inte dra generella slutsatser?

För att det är enstaka händelser. För att kunna säga nånting om säkerheten hos Air France generellt måste man ha mer data än så. Hur många incidenter hos Air France de senaste åren berodde på pilotfel (om det nu är pilotfel vi är oroliga för)? Och så måste man jämföra det med andra stora flygbolag. Hur många liknande incidenter hade British Airways? United? Air China? Om det visar sig att Air France har en signifikant större mängd pilotfel (per flight eller per passagerarkm eller per något annat relevant mått), så är jag villig att tro att Air France kanske har ett säkerhetsproblem. (Jag säger "kanske", för antalet incidenter är så litet att slumpen kommer att spela in en hel del.)

Eller, uttryckt på ett annat sätt, kan jag utgående från http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2007_12.pdf och http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL2009_18n.pdf säga att SAS har problem med pilotskickligheten? Nä.
 
Toppen