Senaste nytt

Air France - säkerheten?

Huvudproblemet med AF 447 var att piloterna inte kunde flyga sitt flygplan manuellt när det som bäst behövdes.
Hade inte piloterna på AF 447 gjort något alls när autopiloten kopplade ur hade olyckan troligen aldrig hänt. Det verkar de flesta experter på området vara överrens om. Det var det manuella flygandet som gjorde att flygplanet tillslut hamnade i en spinn på 38000 fot.
Det behövs mer "hands on flying" med moderna trafikflygplan så piloterna inte tappar kompetensen att faktiskt kunna flyga sina flygplan.
 

agehall

Medlem
Finns en del sköna kommentarer där också.

Det är något med AFs piloters flygkunskaper. De är helt klart överrepresenterade i rapporter...
 

Hall

Medlem
Ingen kul läsning. Angående statistikdiskussionerna ovan så kan man även om flygning är väldigt säkert alltid räkna på relativrisken med en AF flight visavi exempelvis en BA flight. Dvs. rr=P(AF)/P(BA). Men var hittar man tillräknelig indata?
 

lnixon

Medlem
Ingen kul läsning. Angående statistikdiskussionerna ovan så kan man även om flygning är väldigt säkert alltid räkna på relativrisken med en AF flight visavi exempelvis en BA flight. Dvs. rr=P(AF)/P(BA). Men var hittar man tillräknelig indata?

Gräv ett tag i avherald.com efter incidenter som verkar bero på flygbolaget, dividera med antalet passagerarkilometer per år.

Jag tycker själv att det vore intressantare att diskutera om det är störst risk att dö av ett nerslag från en asteroid eller en komet.
 

agehall

Medlem
Jag undrar om incidenter/km är det mest relevanta måttet. Med det är det troligen säkrare att flyga med vilket stort flygbolag som helst än att gå över gatan.

Det som jag tycker är lite skrämmande, är att AF är involverade i ett flertal allvarliga incidenter som är mer eller mindre helt orsakade av brist på kunskap om hur man flyger det aktuella flygplanet. Det är även ganska erfarna piloter som är involverade vilket gör det ännu mer skrämmande.

Tror därför att man måste hitta ett annat mått om man vill jämföra bolag.
 
Toppen