rvarttinen
Medlem
Föredrar de större maskinerna från Airbus, dock, 777 är ett trevligt plan - framförallt längst fram. A340 är också en trevlig maskin. A380 tycker jag är ett under av komfort (tyst och näst intill vibrationsfritt). Trots detta ska det bli en upplevelse att få prova den nya 787:an.
Undrar om inte de två största tillverkaran är så "nära" varandra (teknik och utförande) att eventuella skillnader behöver påpekas och förstärkas....
Om jag har möjlighet att välja flygplansmodell på en sträcka prioriterar jag A380. Om inte så är det mer egalt, ex.vis A340 vs. B777. Då får avgångstid, etc. styra.
Vad jag däremot kanske vill undvika, av komfortskäl, är nog att åka med Air Canadas Embraer (minns inte modellbeteckningen, men påminde om en mindre Airbus 319-kopia), bland det skraltigaste jag åkt (!). Uppfyller säkert alla krav, men fick intrycket att maskinen höll på att bokstavligen falla isär.
Vad gäller köra på andra flygplan så har det bland annat inträffat på ARN för några år sedan med en Northwest B747(om jag inte minns helt fel) ...
.... och, fly-by-wire har som nämns funnits ett bra tag och är "populärt" hos militären... en del moderna stridsflyg lär visst inte gå att styra på något annat sätt (JAS Gripen ex.vis.).
Undrar om inte de två största tillverkaran är så "nära" varandra (teknik och utförande) att eventuella skillnader behöver påpekas och förstärkas....
Om jag har möjlighet att välja flygplansmodell på en sträcka prioriterar jag A380. Om inte så är det mer egalt, ex.vis A340 vs. B777. Då får avgångstid, etc. styra.
Vad jag däremot kanske vill undvika, av komfortskäl, är nog att åka med Air Canadas Embraer (minns inte modellbeteckningen, men påminde om en mindre Airbus 319-kopia), bland det skraltigaste jag åkt (!). Uppfyller säkert alla krav, men fick intrycket att maskinen höll på att bokstavligen falla isär.
Vad gäller köra på andra flygplan så har det bland annat inträffat på ARN för några år sedan med en Northwest B747(om jag inte minns helt fel) ...
.... och, fly-by-wire har som nämns funnits ett bra tag och är "populärt" hos militären... en del moderna stridsflyg lär visst inte gå att styra på något annat sätt (JAS Gripen ex.vis.).