Senaste nytt

Air France och Airbus

Moco

Medlem
Air France Flight 447: 'Damn it, we’re going to crash’ - Telegraph


Ytterligare ett yttrande kring olyckan med luftbussen mellan GIG-CDG och som lyfter fram ytterligare kritik om bl.a. Airbus design. Säkerheten diskuteras och återigen styrsystemem hos Airbus som flera branchkännare gång på gång tycks döma ut.
Jag är inte ingenjör, trivs med att åka Airbus större plan och har flugit den aktuella sträckan ett flertal gånger. Dock måste jag erkänna att jag fortfarande anser det vara ett nederlag när bolag väljer Airbus framför Boeing. Brukar sällan styra mina bokningar efter flygplanstypen, men kanske borde man göra det?
 

agehall

Medlem
Jag vet inte om man ska hänga upp sig allt för mycket på det där. Airbus gör saker på vissa sätt och Boeing på andra sätt. Det är olika filosofier och båda har sina brister när man gör fel. Det är i slutändan så att det fortfarande är människor som flyger planen.

AF försöker dock göra allt de kan för att skylla olyckan på Airbus, snarare en sina egna piloter, så det är klart att de läcker en story till lite journalister lagom i tid tills att rapporten kommer. Jag kan inte påminna mig att den preliminära rapporten innehåll någon enorm kritik mot flygsystemen ombord på A330, men jag kanske inte minns rätt där?
 

Moco

Medlem
Nej, sant. I mångt och mycket blir det säkert en "iOS vs. Android" diskussion baserat på preferens. Det var inte det jag ville åt heller.
Så du har säkert rätt i det på sätt och vis. Men kritiken mot styrsystemen uppkommer ju då och då i diskussionen som en svaghet. JAS-Gripen's (som haft sin beskärda del av problem) styrning bygger väl på samma grund, dvs. ingen analog mekanik.
 
Last edited:

agehall

Medlem