Senaste nytt

Air France och Airbus

Moco

Medlem
Air France Flight 447: 'Damn it, we’re going to crash’ - Telegraph


Ytterligare ett yttrande kring olyckan med luftbussen mellan GIG-CDG och som lyfter fram ytterligare kritik om bl.a. Airbus design. Säkerheten diskuteras och återigen styrsystemem hos Airbus som flera branchkännare gång på gång tycks döma ut.
Jag är inte ingenjör, trivs med att åka Airbus större plan och har flugit den aktuella sträckan ett flertal gånger. Dock måste jag erkänna att jag fortfarande anser det vara ett nederlag när bolag väljer Airbus framför Boeing. Brukar sällan styra mina bokningar efter flygplanstypen, men kanske borde man göra det?
 

agehall

Medlem
Jag vet inte om man ska hänga upp sig allt för mycket på det där. Airbus gör saker på vissa sätt och Boeing på andra sätt. Det är olika filosofier och båda har sina brister när man gör fel. Det är i slutändan så att det fortfarande är människor som flyger planen.

AF försöker dock göra allt de kan för att skylla olyckan på Airbus, snarare en sina egna piloter, så det är klart att de läcker en story till lite journalister lagom i tid tills att rapporten kommer. Jag kan inte påminna mig att den preliminära rapporten innehåll någon enorm kritik mot flygsystemen ombord på A330, men jag kanske inte minns rätt där?
 

Moco

Medlem
Nej, sant. I mångt och mycket blir det säkert en "iOS vs. Android" diskussion baserat på preferens. Det var inte det jag ville åt heller.
Så du har säkert rätt i det på sätt och vis. Men kritiken mot styrsystemen uppkommer ju då och då i diskussionen som en svaghet. JAS-Gripen's (som haft sin beskärda del av problem) styrning bygger väl på samma grund, dvs. ingen analog mekanik.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jo, men nu ska man skilja lite på vad som är vad här. Problemen kommer inte enbart av att det saknas mekanisk länk (vilket jag antar du menar när du skriver analog). Fly-by-wire har funnits rätt länge och fungerar rätt bra. Däremot skulle det nog vara önksvärt att båda piloternas joysticks har feedback som ger en uppfattning om vad den andre gör.

I slutändan är det ändå mellan personerna i cockpit som allt måste fungera. Man lär kunna hitta både bra och dåliga exempel på hur olika filosofier fungerar om man bara orkar leta lite. Över lag tror jag dock att de flesta koncept (läs "både Boeing och Airbus") fungerar rätt bra i praktiken, annars skulle det trilla ner mycket fler kärror än vad det gör.

Man kan ju också fråga sig varför AF har varit relativt mycket drabbat av problem. Så sent som förra året har vi ju tex den något pinsamma historien med en AF A380 som kör på ett parkerat plan med sin vinge... Detta kan man knappast skylla på Airbus...
 

Moco

Medlem
Nej, det ligger ju något i det, och det nämns ju också att träningen haft brister hos flygbolaget. Däremot och vid närmare eftertanke känns ju då mekanisk länk säkrare å min mening. Undviker gärna Air France, men tycker i sig att en A330/340 erbjuder bättre komfort i jämförelse med t.ex. en T7. Dock känns det fortfarande som en "rappligare" kärra än den amerikanske vännen.
 
Med risken att starta ett nytt holywar vill bara nämna att det finns faktisk mekanisk styrning på Airbus, det kräver en beslut att använda.
A380 har kapaciteten att flyga själv, dvs även take-off och landing, vadå ska man nu sluta flyga?
 

agehall

Medlem
Mekaniska länkar är i sig inte säkrare än något annat. Det finns gott om exempel ur flyghistorien där dessa länkar gått sönder och orsakat katastrofer. Vi tenderar att ha en övertro till mekaniska saker eftersom det är enkelt att förstå. Vill dock påstå att det är lite ogrundat att känna så.
 
Sedan första halvan av 90-talet kör vi och åker gärna med bilar med elektornisk styrning av gas, broms och ratt. Så fort det kommer till ett flygplan med minst 5 styrdatorer och 2 motorer upbackade med mekanisk styrning så grips vi av panik. Jag tror det beror på vetskapen att om allt strular så kan inte vi påverka något. Känner man sig säkrare med 777 då får man se till att flyga endast med den. Vissa rutter flygs med båda.
 

Porsan

Medlem
Har flugit ARN-CDG-GIG 10+ gånger senaste året och personligen föredrar jag 777an, dock inte pga vad som hände AF447 utan för att businesskabinen helt enkelt är trevligare. AF använder både 777 och 330 på den linjen och jag har aldrig oroat mig när jag flugit 330, visst har man funderat på det som hände men inte mer än så.

/Anders
 
Toppen